Ervaringsverhaal De Riethorst: Activiteitenbegeleider Sharita Teterissa

31-08-2015 algemeen

Met een serie ervaringsverhalen geeft GGZ-centrum De Riethorst informatie over psychische problemen en hulpverlening bij doven en slechthorenden. Sharita Teterissa is activiteitenbegeleider, doof en heeft een CI. Ze vertelt over haar werk en hoe belangrijk ze het vindt om mensen te helpen.

‘Ik ben activiteitenbegeleider. Ik ben doof en heb een CI', vertelt Sharita. 'Ik werk op de afdeling Doven & Slechthorenden, op De Inloop. Op De Inloop komen verschillende cliënten: mensen die op de kliniek zijn opgenomen, maar ook mensen die een ambulante of groeps- behandeling volgen. Mensen die een groepsbehandeling hebben afgerond, kunnen ook naar De Inloop komen. Iedereen is welkom op De Inloop: doven, slechthorenden, mensen mèt en zonder tinnitus. Met en zonder CI. Volwassenen en jongeren.'

'Ik zorg ervoor het gezellig te maken voor de cliënten. Ik maak een praatje, biedt activiteiten aan. Dat kunnen allerlei leuke dingen zijn. Verder luister ik naar hun verhalen. Of bijvoorbeeld als iemand een brief heeft ontvangen en die niet begrijpen, dan kan ik ze daarbij helpen door het uit te leggen. Of wanneer ze vragen hebben over de huisarts kan ik ze daar iets over vertellen. Als er moeilijker dingen aan de hand zijn, of de problemen zijn groter, of het worden meer diepgaande gesprekken, dan kunnen ze niet bij mij terecht maar dan verwijs ik ze naar hun hoofdbehandelaar om daar verder over te praten.'

'Wat ik zie bij cliënten is dat ze thuis vaak vereenzamen, zich vervelen en daarin vastlopen. Ze willen graag hun verhaal kwijt, maar weten niet aan wie. Familie en vrienden wonen vaak verspreid door het land. Deze mensen kunnen terecht op De Inloop. Voor een gesprekje, te praten met lotgenoten.
Samen een kop koffie drinken, activiteiten doen, samen delen en elkaar steunen.'

'Er is een dag met bakactiviteiten waarin we verschillende dingen klaarmaken zoals koek of taarten. Er wordt dan samen van alles gebakken. Er zijn ook creatieve activiteiten. Bijvoorbeeld kaarten maken of schilderijen maken. Van alles…Ook zijn er kookactiviteiten, 3 dagen per week waarbij we gezellig samen eten en drinken. Er worden ook workshops aangeboden.'

'Het doel van De Inloop is activiteiten aan te bieden om mensen af te leiden, om mensen die  problemen  hebben te helpen om hun problemen wat meer los te laten. Een doel kan ook zijn het zoeken naar een nieuwe hobby. Als je niet goed weet of iets bij je past, kun je binnen De Inloop verschillende activiteiten uitproberen om te kijken of het iets voor je is. Vervolgens kan iemand daar thuis mee verder gaan. Een activiteit biedt ook de gelegenheid om je ergens anders mee bezig te houden dan alleen met je problemen. Het geeft dus afleiding. Het derde doel is gewoon gezellig met anderen samenzijn, samen iets doen, zodat je niet alleen thuis hoeft te zitten. Bij het koken bied ik mensen de gelegenheid om samen te kunnen eten in plaats van alleen thuis en het is ook een manier om te leren koken.'

'Mensen die na een opname op de kliniek weer naar huis gaan, kunnen daarna ook gebruik maken van De Inloop. Het doel daarbij is om te voorkomen dat er een nieuwe opname op de kliniek nodig is. Het activiteitenprogramma op De Inloop biedt de gelegenheid om deel te nemen aan kook- en
andere activiteiten. Dat helpt mensen om de structuur vast te houden waardoor er minder risico op een heropname op de kliniek is.'

'Welke dingen signaleer ik zoal? Er zijn bijvoorbeeld cliënten die met  problemen rondlopen of ik merk op dat ze zich niet goed voelen. Ik kan daar dan met ze over spreken. Als de cliënt inderdaad aangeeft zich niet goed te voelen, kan ik verwijzen naar zijn/haar behandelaar. Ook weer om een klinische opname te voorkomen.'

'Van kinds af aan heb ik altijd al graag mensen willen helpen: een zon en een lach willen brengen. Wat ik ook heel belangrijk vind is het luisteren naar mensen. Naar hun gevoelens, of naar iets wat ze kwijt willen. Ik denk dat luisteren heel erg belangrijk is. Ik wil ook bevorderen dat mensen op een gezonde manier weer terug kunnen naar de maatschappij.’

Over Pro Persona de Riethorst
Pro Persona is een grote ggz-instelling. De Riethorst is een specialistische afdeling voor geestelijke gezondheidszorg aan mensen met zowel een psychisch probleem als een auditieve beperking, en hun omgeving (partner, kind, familie enz).

Vanuit de teams in Ede en Amsterdam zijn ongeveer 65 professionals werkzaam. 25 % van hen is zelf doof of slechthorend, wat uiteraard een grote meerwaarde is voor het hulpaanbod. Er is een ambulant behandelaanbod voor kinderen, jeugd, volwassenen en ouderen, er zijn groepsbehandelingen en een mogelijkheid tot klinische opname. De afdeling wordt op het gebied van communicatie ondersteund door een eigen team met gebarentolken, gebarendocenten en logopedisten.

Kijk voor meer informatie op de website van Pro Persona.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.