Nieuws

KPN stopt met teksttelefoonservice in nachtelijke uren

KPN stopt met teksttelefoonservice in nachtelijke uren

KPN heeft besloten om de teksttelefoonservice, ook wel bekend als Teleplus, vanaf 1 augustus te sluiten tussen 22.00 ’s avonds en 07.00 uur ’s ochtends. De dienst voor doven en slechthorenden wordt in deze uren namelijk nog slechts sporadisch gebruikt.

Voor noodgevallen kunnen doven en slechthorenden in de nachtelijke uren gebruik blijven maken van de speciale ingang op het noodnummer 112 via 0800-8112.

De teksttelefoonservice van KPN zal 7 dagen per week van 7.00 uur ’s ochtends tot 22.00 uur ’s avonds open blijven. In de praktijk betreft dit 99% van alle aangevraagde gesprekken.

De teksttelefoonservice bestaat al 25 jaar. De dienst stelt dove teksttelefoongebruikers in staat om via een bemiddelaar te telefoneren met horende personen en vice versa. Een medewerker van KPN vertaalt dan de getypte tekst naar gesproken tekst en andersom.

Met de opkomst van nieuwe communicatiemiddelen als internet maakt KPN bekend dat het de bestaande dienst wil moderniseren. Hiertoe is enkele maanden geleden overleg gestart met betrokken belangenorganisaties voor doven en slechthorenden.

Aanleiding voor de modernisering zijn de hoge exploitatiekosten, de instabiliteit van het huidige technische platform als gevolg van veroudering en het teruglopend gebruik van de dienst.

KPN onderkent de gevoeligheid van het onderwerp voor de doelgroep en zal zich blijven inzetten om deze doelgroep te voorzien van communicatiemogelijkheden. KPN streeft er dan ook naar de modernisering in overleg met de betrokken belangenorganisaties nog dit jaar te voltooien, zodat de continuïteit gewaarborgd blijft.

Advertentie

Reacties



Nieuwsbrief van Doof.nl

Meld u nu direct aan!

Gezond gehoor

Het eerste tijdschrift in Nederland over geluid, gehoor en gehoorproblemen.

/