Nieuws

KPN Teletolk: bellen met tekst of gebaren voor doven en slechthorenden

KPN Teletolk: bellen met tekst of gebaren voor doven en slechthorenden

KPN lanceert op 1 oktober 2013 de nieuwe tekst- en beeldbemiddelingsdienst voor mensen met een auditieve beperking of spraakbeperking: KPN Teletolk. Met deze dienst kunnen doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar bellen met tekst, spraak en beeld.

KPN Teletolk maakt het mogelijk voor dove en slechthorende mensen en mensen met een spraakbeperking om te bellen met een persoon die gebruik maakt van reguliere telefonie, en vice versa. Gebruikers kunnen kiezen of ze het gesprek willen laten bemiddelen in tekst of beeld. Bij tekstbemiddeling worden de gesproken woorden omgezet in tekst. Bij de beeldbemiddeling zitten tolken klaar om de gesproken taal om te zetten naar gebarentaal, en andersom.

Gebarentaal
In Nederland zijn circa 15.000 volwassen doven die gebarentaal gebruiken. Vanaf oktober kunnen zij via KPN Teletolk bellen met horende mensen in hun voorkeurstaal: de Nederlandse Gebarentaal. De beeldbemiddeling zal uitgevoerd worden door gediplomeerde en geregistreerde gebarentolken. Naast gebaren kunnen gebruikers in het gesprek ook gebruikmaken van spraak, spraakafzien en Real Time Text (RTT).
Mensen met een auditieve beperking of mensen die een spraakbeperking hebben maar geen gebarentaal beheersen, kunnen bellen naar de tekstbemiddelingsdienst waar een medewerker van KPN Teletolk het telefoongesprek met een horende persoon voor hen bemiddelt in tekst.

Total Conversation
De nieuwe bemiddelingsdienst zal de huidige analoge tekstbemiddelingsdienst van KPN vervangen. Het nieuwe platform is volledig digitaal waardoor gebruikers kunnen bellen via een smartphone, tablet of computer. De dienst werkt volgens de standaard van Total Conversation. Total Conversation is internationaal geaccepteerd als de standaard voor telefoongesprekken met tekst, spraak en beeld.

24 uur per dag
De tekstbemiddelingsdienst is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar geopend. De beeldbemiddelingsdienst is op werkdagen van 7.00 tot 20.00 uur geopend, en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur.

Samenwerkingspartners
De nieuwe bemiddelingsdienst is ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken naar aanleiding van een wijziging in de Telecomwet. De nieuwe dienst gaat uit van een gelijkwaardige toegang tot het reguliere telefonienetwerk voor iedereen. KPN werkt hierin samen met nWise, Berengroep, Volt Delta en SNT. De toewijzing van het ministerie geldt voor een periode van vijf jaar.

Meer informatie over KPN Teletolk is terug te vinden op www.kpn.com/teletolk.

Gerelateerde artikelen

Advertentie

Reacties

Hoorbeleving

Inloopochtend: Hoorhulpmiddelen

Inloopochtend: Hoorhulpmiddelen

  • Plaats: Huizen
  • Datum: 20 augustus 2014

Theatertour

Hij gelooft in Mij

Hij gelooft in Mij

  • Plaats: Amsterdam
  • Datum: 24 augustus 2014
Dreamgirls

Dreamgirls

  • Plaats: Amstelveen
  • Datum: 21 september 2014
Sissi

Sissi

  • Plaats: Arnhem
  • Datum: 5 oktober 2014
De Sprookjesmusical Klaas Vaak

De Sprookjesmusical Klaas Vaak

  • Plaats: Amstelveen
  • Datum: 10 oktober 2014
30 jaar Hits in Concert

30 jaar Hits in Concert

  • Plaats: Amstelveen
  • Datum: 6 november 2014
Van Jewelste

Van Jewelste

  • Plaats: Amstelveen
  • Datum: 19 november 2014

Nieuwsbrief van Doof.nl

Meld u nu direct aan!

Gezond gehoor

Het eerste tijdschrift in Nederland over geluid, gehoor en gehoorproblemen.

/