Debatteren met dove jongeren?

21-10-2003 algemeen

Debatteren? Dat is toch iets voor politici, advocaten en andere snelle praters? Dat is toch: anderen met woorden overtuigen? En dat is dan toch helemaal niets voor dove jongeren? Ja en nee. Ja: debatteren, dat doen politici, dat doen advocaten. Nee: het gaat er bij debatteren niet om dat je een ander overtuigt met woorden, maar met argumenten. En dat kan dus net zo goed in gebarentaal als in gesproken taal. In principe. Want horende jongeren kunnen op school leren debatteren. Voor horende volwassenen zijn er allerlei cursussen en handboeken over debatteren. Voor dove jongeren, dove volwassenen kunnen nergens leren debatteren. En dat is jammer.

Communiceren met power!
Debatteren is niet: babbelen. Het is niet: vertellen, of uitleggen, of onderwijzen. Debatteren is een ander overtuigen met argumenten, het is communicatie met extra power! En dat is voor dove jongeren heel nuttig: voor hun contacten met andere dove jongeren, met dove volwassenen. Maar juist ook bij contacten met de horende wereld kan een beetje extra communicatie-power heel nuttig zijn!

Spel-debat
Debatteren is ook een denksport, een sport waar je sterk van wordt: sterk in communicatie. Net als bij andere sporten moet je bij debatteren veel oefenen, trucjes leren en je hersenen trainen.

Er zijn ook wedstrijden in debatteren. Bij zo’n spel-debat beslissen een jury en het publiek wie de winnaar is, wie meeste power heeft om anderen te overtuigen. Er staan dan steeds twee teams tegenover elkaar die een stelling moeten verdedigen of aanvallen. Die stelling wordt door de spelleiding bedacht. Het ene team moet met argumenten ‘bewijzen’ dat die stelling juist is, het andere team moet met argumenten bewijzen dat diezelfde stelling juist helemaal ‘fout’ is.

Zo’n stelling is bijvoorbeeld: “de Nederlandse Gebarentaal is geen echte taalndelijk zover. Johan Doesburg en Roderik van Grieken van het NDI kwamen een hele dag naar Guyot. ’s Ochtends hebben ze met leerkrachten van de school gepraat en hebben ze laten zien wat debatteren is. Daar waren 4 horende en 5 dove mensen bij, en twee tolken.

s Middags hebben Johan en Roderik een training gegeven aan twee klassen van de VSO afdeling, 15 leerlingen van 12-18 jaar. Na afloop hebben we geëvalueerd. Was het leuk? Ja. Was het spannend? Ja!
Er wordt tijdens zo’n training direct al heel veel gedebatteerd en dat was al spannend. Maar af en toe war en: dat is juist een van de sterke kenmerken van gebarentaal!
Dat leverde dus veel nieuwe stellingen op waarover we kunnen debatteren: “Dove mensen moeten hun manier van gebaren aanpassen aan de horende gesprekspartnerdures te voorkomen. Zeegers: “Anders zijn we niet zo aardig meer.”

www.ondertiteling.nu


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen