Doventolk op de werkplek

01-07-2003 algemeen

De laatste jaren maak ik op mijn werk regelmatig gebruik van een tolk Gebarentaal. Als typische laatdove heb ik daarvoor eerst enige schroom moeten overwinnen. Meestal had ik wel een excuus om geen tolk in te schakelen. “Er zal toch wel geen tolk beschikbaar zijn” redeneerde ik vaak. Ik was van mening dat ik me met spraakafzien wel kon redden, totdat ik langzaam maar zeker tot de conclusie kwam dat ik mezelf voor de gek hield.

Inmiddels weet ik wel beter. Bij ieder werkoverleg schakel ik een tolk in, maar ook steeds vaker bij een bezoek aan klanten, tijdens een etentje met een zakenrelatie of het bijwonen van een seminar. Dankzij de aanwezigheid van een tolk is alles een stuk minder vermoeiend geworden. Bovendien voel ik me veel zelfverzekerder tijdens een gesprek. Niets is zo vervelend als je moet gissen naar wat er gezegd wordt. Ook mijn collega`s en klanten ervaren dat zo. Ze vragen regelmatig of de charmante dame of attente heer er dit keer ook weer bij is.

Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat ik enkele maanden geleden een brief schreef naar het UWV, de instantie die zorgdraagt voor de uitbetaling van de tolk Gebarentaal in de werksfeer. In die brief verzocht ik hen mijn toekenning (15% van de totale werktijd) te verhogen. Niet eens zo gek veel later kreeg mijn collega Arnold een verontruste ambtenaar aan de lijn met de boodschap dat het eigenlijk niet echt gebruikelijk is om meer tolkuren toe te kennen. Hij vroeg zich af waar dat voor nodig is. Mijn collega legde hem uit dat ik, in de functie van accountmanager, regelmatig klanten moet bezoeken. De ambtenaar vroeg vervolgens of dat wel een verstandig beroep is voor mij…

In een niet mis te verstane bewoording heeft mijn collega de ambtenaar de les gelezen. En met resultaat. Enkele weken later ontvingen we een keurige brief van het UWV dat mijn toekenning verhoogd is tot maximaal 8 uur in de week. Volgens mij moet dat (voorlopig) voldoende zijn. Zo zie je maar weer dat het in enkele gevallen loont om door te zetten. Niet geschoten is altijd mis.

Pascal Ursinus (pascal@doof.nl)


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen