Gemeenten Enschede en Losser ook over op Tolkcontact Teletolk

15-08-2023 algemeen , samenleving & maatschappij , techniek & ontwikkeling

Tijn Tempel is adviseur dienstverlening en programmamanager verkiezingen bij de gemeente Enschede. Hij zorgde er samen met de toegankelijkheidscommissie voor dat gemeenten Enschede en Losser vanaf deze maand telefonisch bereikbaar zijn voor doven en slechthorenden. Weer twee toegankelijke gemeenten erbij!

Waarom wilden jullie Tolkcontact Teletolk?

‘In gemeente Enschede hebben wij een toegankelijkheidscommissie. Die adviseert ons over hoe we toegankelijker kunnen worden. Zo hebben ze ervoor gezorgd dat we in maart 2023 bij de verkiezingen een tolk Nederlandse Gebarentaal in het stemlokaal hadden. Toen dachten we: dit willen we als vast onderdeel van onze dienstverlening. En we vinden het belangrijk dat doven en slechthorenden zelfstandig contact op kunnen nemen met de gemeente. Nu hebben we in Enschede en Losser een communicatiepost bij de balie, dat is versterkt geluid voor hoortoesteldragers, en Tolkcontact Teletolk.’

Hoe verliep de installatie?

‘Ik had voor de installatie nog wel wat vragen, bijvoorbeeld over de privacy. Dat willen we wel goed geregeld hebben en ook communiceren binnen onze organisatie. Gelukkig had Tolkcontact antwoorden op onze vragen. De installatie zelf ging heel gemakkelijk. Ik was verrast hoe snel het ging. Dat hoeft echt geen drempel te zijn voor gemeenten. Ik heb het zelf natuurlijk ook uitgeprobeerd. Ik klikte op ‘gebaren’ en ik kreeg meteen een tolk te zien, die al druk begon te gebaren. Ik riep ’test test test! Haha, gebarentaal kan ik nog niet.’

En de implementatie, hoe ging dat?

‘We hebben de medewerkers goed geïnformeerd. Bijvoorbeeld: hou er rekening mee dat telefoongesprekken langer kunnen duren, want er zit een tolk tussen. Wat heel fijn is, is dat de tolken uitleg geven. Als je als medewerker twijfelt over wie je aan de lijn hebt, dan kan je dat gewoon vragen. Bij ons in de wijkteams waren ze ook heel blij met deze ontwikkeling. Zij belden vaak voor mensen die moeite hebben met bellen, maar nu kunnen die mensen dat zelfstandig doen.

Zou u het aanraden aan andere gemeenten?

‘Ja! Omdat het dove en slechthorende mensen de mogelijkheid biedt om zelf te bellen. En we vinden het heel belangrijk dat mensen de informatie van de gemeente goed begrijpen. We hebben geluk dat we bij de gemeente de toegankelijkheidscommissie hebben. Zij hebben contact met allerlei belangenverenigingen. Daardoor is navragen bij de achterban heel makkelijk. We zijn al door twee gemeenten benaderd, zij komen binnenkort even kijken hoe Teletolk werkt.’

Wie is Tolkcontact?

Tolkcontact streeft naar gelijkwaardige communicatie voor doven en slechthorenden in heel Nederland. Ze organiseren bijvoorbeeld de tolkbemiddeling namens UWV en de overheid. Daarnaast maakt Tolkcontact diverse producten en diensten, waarmee mensen en organisaties een tolk (op afstand) kunnen inzetten. Meer weten? Kijk op www.tolkcontact.nl/organisaties 

Foto: Kai Heinink van Marketingcollega.nl


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.