Horen, zien en fluiten

05-03-2008 algemeen

Huizen / Zeist, 5 maart 2008 – Alle 23 KNVB-scheidsrechters betaald voetbal hebben vandaag in Zeist hun gehoor laten testen door audicien Ivonne Martens van Specsavers Zien en Horen. De KNVB en Specsavers hebben de scheidsrechters de hoortest aangeboden, zodat de leidsmannen gegarandeerd op hun gehoor kunnen vertrouwen.

Door de aanstaande introductie van headsets voor de KNVB arbitrageteams is het belang van goed gehoor nog groter geworden. Tegelijkertijd voerde de Vrije Universiteit (VU) uit Amsterdam een wetenschappelijk onderzoek uit naar de impact van omgevingsgeluid op het beoordelingsvermogen van scheidsrechters.

De gehoortest van Specsavers komt korte tijd nadat de voetbalbond heeft bekend gemaakt dat alle arbitrageteams in de eredivisie elektronische communicatiemiddelen krijgen. “De headsets zijn bedoeld om de communicatie tussen de scheidsrechters en hun assistenten te bevorderen, zoals dat ook bij Europese wedstrijden gebeurt. Zo is er minder snel sprake van misverstanden op en rond het veld, wat bijdraagt aan de kwaliteit van de genomen beslissingen` aldus Jaap Uilenberg van de KNVB. “Deze stap gaat nog een stukje verder dan de gebruikelijke professionele medische begeleiding en dat komt de arbitrage verder ten goede.â€?

Spelbederf door gehoorschade
“De hoortest die de scheidsrechters hebben gekregen is een basistest, waaruit blijkt of er sprake is van gehoorverliesâ€?, zegt audicien Martens. “Tijdens deze test horen de arbiters per oor piepjes en moeten ze aangeven of zij de tonen horen. Gehoorschade bemoeilijkt de communicatie, bijvoorbeeld op het voetbalveld. Indien we gehoorverlies bij een arbiter hadden vastgesteld, zou hij een uitgebreide vervolgtest bij de locale Specsavers-audicien hebben gedaan. Deze zou dan moeten uitwijzen hoe groot de gehoorschade is en welke maatregelen er tegen genomen kunnen worden. Gelukkig is dat niet noodzakelijk, want elke scheidsrechter heeft met succes de test ondergaan.â€?

Onderzoek naar omgevingsgeluiden in stadions
Ook in de wetenschappelijke wereld worden de ontwikkelingen op en rond het voetbalveld nauw gevolgd. Naar aanleiding hiervan heeft de faculteit Bewegingswetenschappen van de VU in Amsterdam een wetenschappelijk onderzoek gelanceerd naar de invloed van omgevingsgeluiden op de beslissing van de scheidsrechters. Bij dit onderzoek is gekeken naar de invloed van achtergrondgeluiden zoals het geroep van supporters. Een dergelijk onderzoek werd nooit eerder op deze schaal uitgevoerd. De arbiters hebben videofragmenten van voetbalwedstrijden bekeken, die ter beschikking zijn gesteld door Eyeworks. Deze fragmenten zijn getoond met en zonder achtergrondgeluid. Daarbij is de scheidsrechters gevraagd naar hun beslissing in de verschillende situaties, als zij op het veld hadden gestaan. De onderzoeksuitkomsten worden eind april 2008 verwacht.�

Over Specsavers Zien en Horen
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 1000 winkels, waarvan op dit moment 89 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers-winkels worden geleid door volledig gediplomeerde opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten. Sinds 2007 biedt Specsavers Zien en Horen in 60 procent van haar winkels ook professionele hoorzorg aan haar klanten. Deze wordt uitsluitend verleend door gediplomeerde register audiciens. In het Verenigd Koninkrijk opent wekelijks een Specsavers-audicien de deuren van een nieuwe winkel. Inmiddels telt Specsavers hier ongeveer 200 winkels.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.