Rabobank start pilot met toegankelijke informatiefilms

03-10-2012 algemeen

Steeds meer organisaties maken gebruik van online informatiefilmpjes. Maar voor mensen met een verminderd gehoor is het vaak lastig – of zelfs onmogelijk – om de gesproken informatie in de video’s te volgen. De Rabobank wil het daarom anders doen en test met toegankelijke informatievideo’s voor doven en slechthorenden. Uw mening is welkom.

 

Toegankelijke informatiefilms met ondertiteling en gebaren

Dankzij technologische ontwikkelingen wordt ons leven steeds makkelijker en aangenamer. We verzinnen elke dag opnieuw manieren om daaraan bij te dragen. Op internet verschijnen meer en meer filmpjes. Ook bedrijven bieden steeds meer informatie aan met behulp van video’s. Maar zijn deze filmpjes wel toegankelijk voor alle klanten? Voor mensen met een verminderd gehoor is het vaak lastig – of zelfs onmogelijk – om de gesproken informatie in de video’s te volgen. De Rabobank wil het daarom anders doen en test met [link28072]toegankelijke informatievideo’s voor doven en slechthorenden[/link].

De Rabobank vindt het belangrijk dat haar klanten zelfstandig hun bankzaken kunnen regelen. Veel klanten regelen bankieren tegenwoordig online. Daarom wil de Rabobank dat haar website toegankelijk is voor iedereen. Om deze woorden kracht bij te zetten, tekende de bank in juni samen met andere grote bedrijven als Essent, Microsoft, Schiphol Group, Vodafone en wehkamp.nl het Verdrag van Schiphol. In dit convenant onderschrijven deze grote bedrijven het belang van digitale toegankelijkheid. Daarnaast werken zij actief aan het toegankelijk maken van hun websites.

De Rabobank spant zich in om het (online) bankieren zo toegankelijk mogelijk te maken. Daarom heeft de bank speciale aanpassingen voor klanten die moeite hebben met zien, lezen en pinnen. Klanten die moeite hebben met zien, kunnen bijvoorbeeld een inlogapparaat met grotere knoppen krijgen. En op de website kun je alle informatie laten voorlezen. Mooie voorzieningen, maar is de informatie ook toegankelijk voor klanten met een verminderd gehoor?

Toegankelijke informatie
Dat blijkt niet altijd het geval, zo tipte een van de klanten. ‘Deze klant is doof en gaf aan dat de informatie over onze dienstverlening voor hem niet altijd goed te volgen was’, vertelt Mandy van Tilborg, innovatie manager bij de Rabobank. ‘Tot nu toe waren we ervan uitgegaan dat klanten met een verminderd gehoor goed uit de voeten konden met de geschreven informatie op onze website. Maar voor deze klant is gebarentaal zijn moedertaal en hij liet ons inzien dat de informatie niet altijd toegankelijk is voor mensen met een hoorbeperking. Wij streven er bij de Rabobank naar dat iedereen zijn bankzaken zelfstandig kan regelen. Daarom zijn we een pilot gestart om informatie toegankelijk te maken met behulp van [link28072]filmpjes met gebaren en ondertiteling[/link].’

Pilot
De Rabobank heeft twee pilotfilmpjes gemaakt over belangrijke onderwerpen voor klanten: veilig geld opnemen en veilig online bankieren. ‘We hebben voor deze onderwerpen gekozen, omdat deze onderwerpen heel actueel zijn. Helaas komt het nog veel voor dat klanten het slachtoffer worden van criminelen die hun pas kopiëren en pincode afkijken. Ook proberen criminelen via internet achter de inloggegevens van klanten te komen. Als ze over deze gegevens beschikken, dan kunnen ze in korte tijd veel geld stelen. Het is daarom belangrijk dat iedereen weet hoe je veilig geld kunt opnemen en veilig online kunt bankieren.’

‘Zelf ontvang ik iedere week meerdere e-mails die afkomstig lijken te zijn van een bank. In de e-mails wordt gevraagd of ik mijn inloggegevens of andere persoonlijke gegevens wil doorgeven. Soms staan de e-mails vol met spelfouten en vreemde zinnen, maar een phishingmail – zoals deze mails genoemd worden – kan ook heel netjes geschreven zijn en zelfs voorzien zijn van het logo van de bank. De e-mail lijkt dan echt afkomstig te zijn van de bank. Het is daarom heel belangrijk dat klanten zich realiseren dat de bank nóóit per e-mail of telefonisch zal vragen om inloggegevens of andere persoonlijke gegevens.’

Onderzoek
De pilotfilmpjes zijn op verschillende manieren uitgewerkt. De volgende stap is om te onderzoeken welke vorm de informatie voor een zo groot mogelijke doelgroep toegankelijk maakt. De filmpjes onderscheiden zich daarom op verschillende punten. ‘In het ene filmpje is een dove presentator te zien die het verhaal in de Nederlandse Gebarentaal vertelt en in het andere filmpje een tolk gebarentaal die het verhaal heeft omgezet naar Nederlands met ondersteunende Gebaren. Daarnaast is een van de twee filmpjes voorzien van ondertiteling.’

Met behulp van een [link28072]online enquête[/link] kunnen slechthorende en dove mensen hun mening geven over de informatievideo’s en hun voorkeur uitspreken. Ook worden de pilotvideo’s uitgebreid besproken en geanalyseerd met een kleine groep doven en slechthorenden. ‘We vinden het belangrijk te onderzoeken wanneer we kunnen volstaan met het ondertitelen van een video en wanneer meer nodig is, bijvoorbeeld informatie in gebarentaal. Verder is het van belang dat de informatievideo’s eenvoudig te vinden zijn voor de doelgroep.’

Op basis van de resultaten wordt advies uitgebracht over de wijze waarop informatie toegankelijk gemaakt moet worden voor mensen met een verminderd gehoor. ‘Op de afdeling innovatie kijken we welke nieuwe technieken we kunnen toepassen om het bankieren makkelijker te maken voor onze klanten. We denken niet vanuit beperkingen, maar vanuit mogelijkheden. Binnen de Rabobank hebben wij de mogelijkheid om projecten op te zetten, het belang van deze projecten aan te tonen en de projecten te laten uitgroeien. Het is een kroon op ons werk als een project uiteindelijk doorgevoerd wordt binnen de bank. We hopen de toegankelijkheid voor mensen met een verminderd gehoor te kunnen verankeren binnen de Rabobank. Onze ervaringen zullen we natuurlijk delen met de partners van het Verdrag van Schiphol. Samen kunnen we het web toegankelijk maken voor iedereen.’

 

‘Ik weet uit ervaring dat het soms lastig is om informatie mee te krijgen’

geldautomaatBram Schoemaker (32) is een van de gezichten van het project om de informatie over de dienstverlening van de Rabobank toegankelijk te maken voor mensen met een verminderd gehoor. Bram is zelf doof. In een van de pilotfilmpjes geeft hij uitleg in gebarentaal over hoe mensen veilig geld kunnen opnemen.

Waarom is het belangrijk dat informatiefilmpjes toegankelijk worden gemaakt voor doven en slechthorenden?
‘De Rabobank heeft een mooi initiatief getoond. Ik ben zelf doof en weet uit ervaring dat het soms lastig is om informatie mee te krijgen. Reclames op tv kan ik bijvoorbeeld moeilijk volgen.’

Waarom is het belangrijk om filmpjes toegankelijk te maken met behulp van gebaren en ondertiteling?
‘Voor een groot deel van de dovengemeenschap is gebarentaal hun moedertaal. Het is voor hen de taal waar ze zonder extra inspanning naar kunnen ‘luisteren’. Als de informatie voor horenden wordt aangeboden in gesproken taal, dan is het voor ons prettig om dezelfde informatie in gebarentaal te kunnen bekijken. Maar niet iedereen beheerst de gebarentaal even goed. Dankzij ondertiteling is de informatie voor een nog bredere doelgroep goed toegankelijk.’

Hoe vind je het om een van de gezichten van dit project te zijn?
‘Ik waardeer het dat de Rabobank zich inspant om informatie voor ál haar klanten toegankelijk te maken. Zelf ben ik een van die klanten. Daarom wilde ik graag meewerken aan het project. Ik vind het mooi dat ik eraan kan bijdragen dat straks mogelijk álle informatie beter toegankelijk wordt gemaakt voor mensen met een auditieve beperking.’

Tekst Daphne Hilhorst | Foto’s Thies Bening en Rabobank Nederland | Bron [link27666]Gezond Gehoor (jaargang 2, nummer 2)[/link]

 

Geef uw mening

Bent u benieuwd naar de toegankelijke informatiefilms van de Rabobank? [link28072]Bekijk hier de filmpjes en geef uw mening.[/link]


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.