Ruim duizend dove en slechthorende kinderen genieten van concert

21-01-2003 algemeen

Het concert voor dove en slechthorende kinderen was een daverend succes. Honderden leerlingen van basisscholen voor doven en slechthorenden woonden de uitvoering van Le Sacre du Printemps bij. En ze genóten.

Dinsdag 21 januari: een drukte van belang bij muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Uit alle hoeken van Nederland rijden bussen vol kinderen naar Utrecht voor een klassiek concert dat speciaal voor hen is georganiseerd. De grote zaal stroomt vol, gebarentaal flitst heen en weer. Twee clowns vermaken het publiek in afwachting van de uitvoering.

Zintuigen
Hoe laat je een kind dat niet (goed) kan horen meemaken wat muziek is? Vertaal de klanken zodat andere zintuigen mee kunnen doen. Iedereen heeft een ballon op schoot die de trillingen van de muziek opvangt. Het stuk wordt ook uitgevoerd door gebarenpoëet Suzanna Davina en balletdanser Hans van der Heijden. Een lichtshow ondersteunt het geheel. Bijna alle zintuigen komen aan bod.

De catacomben
Voor aanvang van de voorstelling eten de leden van het Nederlands Studenten Orkest een broodje. Ze hebben er zin in, de generale repetitie verliep goed, hoewel de lichtshow een aparte ervaring bleek. Iedere sectie spelers heeft een eigen kleur T-shirt aan. De eerste violen dragen geel, de cello´s oranje en de anderen zijn blauw, groen of rood. De gong klinkt: tijd om het podium te betreden.

De voorstelling
Dan begint het spektakel. Er staat een compleet orkest op het podium dat verlicht wordt met een lichtshow waarin kleuren en intensiteit zich telkens aan de muziek aanpassen. Voor het podium bewegen zich de gebarenpoëet die in gebarentaal een verwoording van het stuk geeft, de balletdanser die zijn lichaamstaal laat spreken. Abrupte wendingen in muziek en beeld doen de toeschouwertjes kreten slaken. Het jonge publiek begeleidt de voorstelling met een continue geroezemoes, hoewel meestal in gebarentaal wordt gekletst.

Gaaf!
`Die mevrouw met het verhaal was het leukste. En het licht was ook heel mooi´, luidt na afloop de reactie van Lamyae Gabaa. `Alleen die balletdanser, dat vond ik een beetje vreemd. En hij had een raar pakje aan.´ Haar klasgenoten van de Effatha school in Zoetermeer zijn het met haar eens. `Als het nog een keer is kom ik zeker weer.´ Lamyae herhaalt haar verhaal tegen de radioverslaggever, de belangstelling van de pers is groot.

Actief
Hoe succesvol ook, dit concert is waarschijnlijk een eenmalige gebeurtenis. Maar de achtergrond van deze dag is dat kinderen kennis maken met muziek. Niet alleen consumptief, maar ook actief. Scholen voor doven en slechthorenden zullen doorgaan met muziekonderwijs volgens deze methode. Daarbij zullen de leerlingen actief bezig blijven met muziek maken en beleven.

`Een eye-opener,` typeert Jenny Goldschmidt, voorzitter van de commissie Gelijke Behandeling, het ballonnenconcert. ´Blijkbaar kun je kinderen ook op een andere manier met muziek kennis laten maken. Muziek is emotie, dat is vandaag zeker overgebracht. Kijk, horenden beleven een klassiek muziekstuk op een individuele manier, het is voor ieder persoon anders. Dat geldt ook voor doven.´ Goldschmidt is ontroerd door de reacties van het jonge publiek. ´Ik heb een hoop kinderen gezien die uiterst geconcentreerd de voorstelling hebben gevolgd en hun ballon stevig vasthielden. Prachtig dat dit is gelukt.`


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen