Gekookt eitje opwarmen in de magnetron? Pas op voor gehoorschade!

12-12-2017 opmerkelijk

Heb je een eitje gekookt en is-ie afgekoeld? Warm het dan niet op in de magnetron. Als je een hapt neemt in het opgewarmde ei kan het namelijk exploderen. Hierbij verbrand je niet alleen je mond, je kan ook gehoorschade oplopen. Het overkwam een bezoeker in een Amerikaans restaurant.

De betreffende Amerikaan at in een restaurant een ei dat gekookt was en naderhand nog opgewarmd werd in de magnetron. Toen hij zijn tanden in het ei zette, ontplofte het. Daardoor liep hij brandwonden aan zijn gezicht en gehoopschade op. Hij spande een rechtzaak aan tegen het restaurant. De zaak werd uiteindelijk buiten de rechtszaal geschikt werd, maar niet voordat er goed onderzoek werd uitgevoerd naar het fenomeen.

Twee ingeschakelde onderzoekers van het akoestische adviesbureau Charles M. Salter Associates in San Francisco, warmden honderd gekookte eieren opnieuw op om te bestuderen wat er precies gebeurde. Ze keken hoe vaak en hoe hard de eieren knalden. Wat bleek? Een ei explodeert pas als je erin bijt of prikt. Daarom staken ze er een vleesthermometer in die tegelijkertijd de temperatuur van het eigeel mat.

Het eigeel bleek in alle metingen heter dan de rest van het ei. Dit betekent dat het eigeel gevoeliger is voor de straling van de magnetron en dus meer opwarmt. Hierdoor ontstaat een onstabiele situatie. De onderzoekers denken dat in het eigeel kleine kamertjes vormen met superheet water. Dat is water dat heter is dan de kooktemperatuur maar toch net niet kookt. Een klein tikje is genoeg om dat water te laten koken. Dat tikje geef je wanneer je een hap neemt of er in prikt met een vork. Het kokende water wil meer ruimte en knalt uit de kamertjes waardoor het ei explodeert.

Gehoorschade
Om het risico op gehoorschade door een exploderend ei te bepalen maten de onderzoekers het geluid van de explosies op 30 centimeter afstand. Het bleken behoorlijke klappen die soms wel 86 tot 133 decibel haalden. Volgens de Nationale Hoorstichting kan geluid vanaf 80 decibel na langdurige blootstelling schadelijk zijn. En geluid boven de 120 decibel kan je gehoor direct beschadigen.

Do’nt try this at home!
Het fenomeen wekte natuurlijk veel nieuwsgierigheid, waardoor de nodige mensen het graag zelf wilden uitproberen thuis. Met alle gevolgen van dien! Ook benieuwd? Bekijk dan het filmpje hieronder, dan hoef je het zelf niet meer uit te proberen.

Bron: Newscientist.nl


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.