Onbeperkt Ondernemend: 5 vragen aan Dennis Hardes

17-08-2022

Onbeperkt Ondernemend gaat over ondernemers die zich door niets laten tegenhouden. Na Dennis Hoogeveen is het nu de beurt aan een andere Dennis. Dennis Hardes runt sinds 2009 een creatief marketingbureau. Na jaren voor marketingbureaus gewerkt te hebben, begon hij dit samen met een oud-collega.

Inmiddels is Dennis, een goede bekende van ‘onbeperkt ondernemer’ Bianca van der Horst, alleen verder gegaan met Bureau Hardes. ‘Ik vind het leuk om te achterhalen wat er speelt in een bedrijf en wat de grootste kansen zijn. Op basis daarvan geef ik hen marketingadvies. Dat betekent goed luisteren, en dat kan ik juist als slechthorende. Ik moet altijd heel gefocust luisteren, anders mis ik dingen.’ Dennis heeft lokale, nationale en internationale bedrijven als klanten. ‘Voor alle bedrijven met ambitie kan ik aan de slag,’ zegt hij. Daarnaast is Dennis kunstenaar. In zijn kunst laat hij graag zijn kinderlijke nieuwsgierigheid zien. We leggen Dennis vijf vragen voor.

1. Was het moeilijk om voor jezelf te beginnen omdat je slechthorend was?

‘Vooral anders. Als je als ondernemer iets wil bereiken, wordt er toch vaak gezegd ‘bellen bellen bellen!’. Maar toen ik begon, wilde en kon ik helemaal niet bellen. Ik was slechthorend en mijn gehoor ging achteruit. Samen met een horend persoon durfde ik het wel aan om een bedrijf te beginnen. Hij kon dan de meeste gesprekken voeren. Het ging wel goed, maar later bleken we toch niet zo goed bij elkaar te passen als ondernemers. Toen ben ik in 2014 alleen verder gegaan. En dat gaat heel goed! Ik heb nu een CI nadat ik drie jaar geleden plotsdoof werd. En nu kan ik gesprekken met klanten goed volgen zonder tolk. Naar netwerkbijeenkomsten neem ik wel vaak een schrijftolk mee. In een groep heb ik daar toch wel behoefte aan.’

2. Waar loop je tegenaan als slechthorende ondernemer?

‘Eerder was het soms lastig dat ik niet met klanten kon bellen. Ik vroeg dan of ze me wilden appen om een afspraak te maken om te videobellen. Maar dat vonden veel mensen eng. Sinds corona is videobellen veel gewoner geworden. Dat is fijn!
Verder ervaar ik niet echt beperkingen. Als je zelf open en eerlijk vertelt dat je minder hoort en uitlegt wat jou helpt, kun je heel veel. Op de website van Bureau Hardes heb ik ook geschreven dat ik slechthorend ben en een CI draag, want ik vind het belangrijk dat mensen het weten. En ik gebruik het in mijn voordeel: ik vertel dat ik slechthorend ben, maar beter kan luisteren dan een ander. Als ik niet geconcentreerd luister, mis ik heel veel. Ik ben heel erg gefocust tijdens het luisteren. Ik vat samen wat iemand gezegd heeft, om te controleren of ik het goed verstaan heb. Ik stuur na afloop ook een mail: dit is toch wat we afgesproken hebben? Ik zal altijd wel ergens iets missen, maar dat is geen ramp.’

3. Zijn er voordelen aan slechthorend zijn als ondernemer?

‘Een groot voordeel vind ik dat ik niet word afgeleid door telefoontjes! Ik kan heel gestructureerd werken. Ook handig: als ik ergens een schrijftolk mee naartoe neem, krijg ik na afloop de tekst opgestuurd en kan ik alles nalezen. Mensen vinden het ook inspirerend hoe ik ermee omga. Ik heb een blog bijgehouden van toen ik plotsdoof werd tot anderhalf jaar nadat ik mijn CI kreeg. Ik krijg nog vaak berichten van mensen die zeggen veel aan die blog te hebben. Andere ondernemers vragen ook wel eens hoe ik dingen oplos.
Ook kom ik met leuke samenwerkingspartners in contact. Ik heb vorig jaar bijvoorbeeld meegewerkt aan korte documentaires voor de Stichting Plotsdoven. Ik doe zulke dingen graag, ook om de zichtbaarheid van slechthorendheid te vergroten.’

Dennis Hardes naast zijn schilderij van een ijsberg

Dennis naast een van zijn kunstwerken

4. Hoe zie je je toekomst voor je?

‘Ik wil kunst en marketing blijven combineren. Ik vind het fijn om te doen waar ik zin in heb. Ik bedoel niet dat ik niet wil werken hoor! Maar wat ik echt heerlijk vind, is een dag waarop ik een marketingstrategie bedenk of een zakelijk gesprek heb, vervolgens mijn laptop dichtklap en lekker ga schilderen. De verhouding tussen kunst en marketing zal altijd verschillen. Ik heb momenten dat ik heel veel schilder en momenten dat ik meer aan mijn bedrijf doe.’

5. Heb je tips voor andere mensen die slechthorend of doof zijn en voor zichzelf willen beginnen?

‘Wees eerlijk naar jezelf en naar anderen over wat je wel en niet kan. Aan het begin van een vergadering bepaal ik waar iedereen gaat zitten. Anders zitten mensen verkeerd en kan ik ze niet allemaal verstaan. En als mensen door elkaar praten, zeg ik daar wat van. Een andere tip: zoek hulp bij wat je niet kan. Ik ben wel eens verbaasd hoe weinig mensen van hulpmiddelen weten.
Verder moet je het gewoon doen. Niet te veel focussen op wat je niet kunt. Het leven is veel leuker als je focust op wat je wel kan.’

Onbeperkt Ondernemend gaat over mensen die zich niet laten tegenhouden. Mensen die doof of slechthorend zijn en zijn gaan ondernemen. Als zelfstandig ondernemer, zzp’er, bv, of die op een andere manier ondernemend zijn. Ze laten zich daarin niet beperken door hun doofheid of slechthorendheid. 

Ken jij iemand die onbeperkt ondernemend is? Of ben je zelf een ondernemend iemand die zich nergens door laat tegenhouden? En wil je daar graag wat over vertellen? Stuur een mailtje naar redactie@doof.nl


Reacties

Er zijn 2 reacties Bekijk

SC

Ja, er wordt te veel gejammerd zodat er minder energie en tijd is om te kijken naar alternatieven.
Maar het is natuurlijk ook wel zo, dat het makkelijker gaat als je een horende basis hebt en/of een ruime taalbasis. Dat laatste kan overigens tot problemen leiden omdat je daarmee dan weer als licht slechthorend ingeschat kan worden en dan worden ze kwaad als hun goed bedoelde pogingen geen succes opleveren. Doen ze trouwens ook vaak als je van te voren duidelijk zégt zwaar slechthorend te zijn (of helemaal doof). Dan is het een te ver van mijn bed show en moeten ze het eerst zelf nog ontdekken…

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.