In de periode 2020-2022 is een vervolgonderzoek uitgevoerd naar een medium setting voor dove en slechthorende (DSH) leerlingen. Het onderzoek maakt deel uit van een langlopend evaluatieonderzoek dat gestart is in 2014. Er is gekeken naar de schoolse vaardigheden, sociale netwerken en identiteitsontwikkeling van leerlingen. Wat betreft de identiteitsontwikkeling is ook een onderzoek uitgevoerd bij DSH leerlingen in het speciaal onderwijs. We vroegen ons namelijk af of het type onderwijs en de samenstelling van de klas een invloed hebben op de identiteitsontwikkeling. We presenteren de resultaten uit het evaluatieonderzoek van de medium setting, wat betreft de schoolse vaardigheden en de sociale netwerken. Vervolgens bespreken we de uitvoering en de resultaten van het identiteitsonderzoek bij de leerlingen uit de medium setting en uit het speciaal onderwijs. Deze lezing zet aan om het gesprek aan te gaan over de factoren die van invloed zijn op de identiteitsontwikkeling van DSH leerlingen zoals taal, cultuur, omgeving. Daarnaast stimuleren de onderzoeksresultaten om de klassieke D/d opvatting van doofzijn en doofheid opnieuw tegen het licht te houden.
Corrie Tijsseling is senior onderzoeker bij het kernteam DSH van Kentalis Academie. Zij houdt zich bezig met onderzoeks- en ontwikkelprojecten op het gebied van onderwijs en zorg voor dove en slechthorende mensen.
Annet de Klerk is directeur onderwijs bij Kentalis voor het onderwijs en de begeleiding aan dove en slechthorende leerlingen. Kentalis heeft 8 scholen voor dove en slechthorende leerlingen en begeleidt leerlingen in het regulier onderwijs. Diverse scholen van Kentalis werken samen met het regulier onderwijs in het kader van inclusief onderwijs. Annet is in samenwerking met de Kentalis Academie betrokken bij diverse onderzoeks- en ontwikkelprojecten voor dove en slechthorende leerlingen.
Ben je geïnteresseerd en wil je aansluiten bij deze infoavond? Meld je dan – uiterlijk dinsdag 18 november 2025 – aan op infoavonden@fodok.nl.