Column Margriet: Telefoonterreur, bestaat dat?

22-07-2021

Het blijft een beetje vechten tegen de bierkaai, maar zoals het spreekwoord zegt, de aanhouder wint. Ik hoor niet helemaal goed maar met hoortoestellen lukt het me aardig, maar zoals vele slechthorende en dove mensen heb ik een bloedje hekel aan de telefoon.

Telefoneren met de speaker van je mobiel precies op de ontvanger is heel onhandig. Gelukkig hebben de ontwikkelaars daar wel een goede oplossing voor. Tegenwoordig kan je bellen met bluetooth en komt het rechtstreeks op je apparaten binnen. Alleen moet ik nog een paar jaar wachten. Want die heb ik nog niet. Ik heb een mobiele ringleiding en daarmee gaat het aardig goed hoor. Maar dat ding heb ik niet de hele dag omhangen. Vroeger wel, toen ik nog werkte was ik er afhankelijk van. Maar sinds ik niet meer werk gaat die telefoon ook niet zo vaak. Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik van het appen en mailen ben, en dan nog liever FaceTime dan de telefoon.

Fictief nummer

Maar goed organisaties willen mijn telefoonnummer. Als je iets op internet invult dan moet daar een telefoonnummer bij. Anders kan je niet verder. Nu ben ik creatief en zet 0612345678 in. Maar dat hebben ze door dus wordt dat niet altijd geaccepteerd. Dan maar 0612345687, en hoop ik dat niemand dat nummer heeft. In het tekstblokje schrijf ik direct dat het telefoonnummer fictief is en dat ze dus niet moeten bellen en ik leg uit dat ik niet goed hoor. Het werkt wel hoor, soms, heel soms krijg ik dus een keurige mail.

Maar bestaande organisaties die bij mij bijvoorbeeld klusjes komen doen hebben mijn nummer wel gekregen van de verhuurder en dan laat ik de telefoon afgaan. Voor ik mijn ringleiding om heb is het sowieso voorbij. In mijn voicemail leg ik uit dat ik blij word van een appje of mail (en natuurlijk geef ik mijn mailadres.) Echter denk ik dat niet iedereen even goed hoort, zonder dat ze doof of slechthorend zijn. Want ze blijven bellen… en ik blijf hopen op een mail of appje. Maar stel ik weet dat ik gebeld ga worden loop ik braaf met mijn ringleiding om, ik doe niet zo moeilijk. Grappig is dat je vaak wel alles via internet kan regelen en als er niets niet goed gaat kan je bellen naar…..tja.

Toegankelijkheid bij gemeenten

Overigens is het als dove of slechthorende moeilijk om zichtbaar te zijn. Sinds alle gemeenten druk zijn met toegankelijkheid zie ik dat er veel verbeterd is en wordt gedaan voor mensen met een zichtbare handicap. Bijvoorbeeld in een rolstoel of blind. En het is natuurlijk geen afgunst van mij, want ik vind het zo belangrijk dat je zelfstandig kan leven en diverse gebouwen toegankelijk zijn.

Ik zie nog weinig zaken veranderen voor slechthorenden. Vaak moet je aan een balie je verhaal doen met allerlei geluiden om je heen, concentreren is een vak. Door Corona zijn nu ook nog wat extra spatschermen neergezet, en dat is logisch maar draagt niet bij aan de verstaanbaarheid, laten we het maar niet over de mondkapjes hebben. Maar goed, terug naar het telefoneren.

Meezingen met de ringleiding

Soms hebben mensen ook geluk want ik luister graag naar muziek, ook als ik er met de scootmobiel op uit ga, en dan heb ik met veel plezier mijn ringleiding om. Als je dan belt dan neem ik direct op. Is dat niet gevaarlijk hoor ik je zeggen? Nou weet je, alles wat achter mij gebeurt hoor ik eigenlijk niet. De ontvangers van je hoortoestel zijn naar voren gericht. Dus kijk ik altijd heel goed in mijn spiegels. Zelfs als ik in de bossen luidkeels met een lied meezing houd ik in de gaten of er niemand aan komt. Maar dat is dan meer omdat ik dan wijselijk mijn mond houd… stel je voor zeg…. Tegenwoordig is het niet meer vreemd dat je ineens begint met praten omdat de telefoon gaat. Nu heeft iedereen een of twee oortjes in en de mobiel in hun zak. Dat was wel anders toen ik mijn eerste Nokia had met een halslus. Dan keken mensen mij aan alsof ik gek was. Ach de schaamte ben ik allang voorbij hoor.

Voor mij blijft de vraag meer en meer, hoe krijg ik het voor elkaar dat mensen mijn voicemail echt beluisteren en vooral niet meer bellen… ik moet me daar maar eens op bezinnen. Misschien moet ik roepen ‘Bingo, u heeft een prijs gewonnen!’ of zo en dan een bericht. Of ‘Op het einde van dit bericht krijgt u een nummer waar ik wel bereikbaar op ben’… En dan maar hopen dat ze begrijpen dat ze natuurlijk geen ander nummer krijgen maar het bericht begrijpen dat ik de telefoon niet oppak. Mmmmm… blijft een uitdaging.

Misschien heb jij een lumineus idee?


Reacties

Er zijn 5 reacties Bekijk

A.Boots

Ik ken je probleem,als de telefoon gaat zeg ik verst aan telefoon niets.en dan tatatatatatatatatat het blijft doorgaan mevr. mijnheer ik zei ik versta aan telefoon niets TATATAT enz. Dus geef ik soms het nul 6 nummer van mijn partner…rn lrg op
Al geef je overal op elk bericht aanik kan geen telefoon aannemen ik versta niets..mijn EMail is…TATATTA.
Alsik bij een instelling moet zijn heb ik al opgeschreven wat ik kom doen en wat mijn vraag is…….vaak gaat dat goed en krijg ik op een papiertje antwoord.
We hebben zoals mijn KNO art een handicap die niemand ziet..en als je in een gezelschap zegt u moet naar mij toe pratenis ook dat na 2 minuten vergeten en spreekt ieder door elkaar heen.
Ik probeer soms via mijn tablet en dan AVA inschakelen mee te kunnen praten .. weet iemand of je AVA vergoed kan krijgen via Verzekering .???
ik wens ieder een heel mooie zomer en geen TATATATATTATA
groet ton boots

Beantwoord
SC

# Zichtbaarheid:
Toevallig heb ik pas nog aan iemand uitgelegd, dat doof/slechthorend wel degelijk zichtbaar is. Maar je moet natuurlijk wel je doppen gebruiken en niet telkens binnen het gesprek alle kanten opkijken.
# Per e-mail:
Verder vertel ik helemaal niet wat ik liever heb. Ik zeg gewoon dat ik niet bellen kan en e-mailen moet. Van de week nog verrast gekeken hoe snel en correct er gereageerd werd. Ik zeg ook vanaf wanneer er afspraken gemaakt kunnen worden en dat loopt niet samen met de onmogelijke werktijden van de monteurs e.d., al is er wel overlap, waardoor het dus gewoon kan.
Natuurlijk gaat dan niet altijd goed en dan vraag ik iemand voor me te bellen met het verzoek om hun e-mails te lezen EN te beantwoorden. Dit kan je helaas niet aan iedereen vragen, want traditioneel helpen is over je heeft heen met derden gaan bedillen wat voor jou goed (genoeg) is. Je moet degenen die voor je bellen meestal eerst even trainen dat ze naast je horen te staan en niet boven je, want je staat niet onder hun voogdij.
# Deur open doen (voordeur en evt. portiekdeur):
Meld dat ik alleen bij afspraken open doe en soms komt er nog bij “zoals de politie adviseert”. Het moet meer dan 10 jaar geleden zijn, dat ik op een forum las dat men bij flats vaak helemaal niet open doet/zich via de intercom meldt, zodat collectanten dan die hele flat overslaan. O, komt dat al veel voor, niet iets wat ik graag zou willen, maar ook kan doen zoals zovelen dat al doen? Dus per toen alleen open doen na afspraak of als ik een pakketbezorger verwacht. of zoiets. Inmiddels is de bezorging aan huis verbeterd. Zowel DHL als Post.nl laten je in de track en trace alsnog kiezen waar het heen moet en dat wordt dan een van de pakketpunten die voor mij goed bereikbaar is qua lokatie en openingstijden.
# Nope,
Vrouwen en gehandicapten hoeven niet meer lief (lees: nederig) te zijn, dat is echt helemaal uit de tijd. Tegenwoordig wapper ik ook af en toe met die vanachter het bureau bedachte lachwekkende term “Inclusieve samenleving”, die nauwelijks meer is dan een dooie letterreeks, te beginnen bij de instantie die dat bedacht heeft. Mja, ik heb bij de Rijksoverheid gewerkt. Daar leer je de leegte wel kennen.

Beantwoord
Arthur

Op webformulieren vul ik als telefoonnummer 0000000000 in, dat wordt bijna altijd zonder foutmelding geaccepteerd. En dan is het meteen duidelijk dat het fictief is. Als ik voor mijn werk een melding van een ICT-storing doe, vul ik “nvt doof” in. Het verbaast me hoe vaak de ICT-collega’s dan toch mijn 06-nummer gaan opzoeken en bellen…

Als ik word gebeld op mijn 06-nummer, neem ik niet op en stuur een sms-bericht dat ik doof ben. Of ze hun vraag in een mail kunnen sturen, of me anders benaderen via MS Teams. Want mbv Speaksee kan ik wel een 1 op 1 gesprek voeren.
Ik gebruik Tolkcontact als ik telefonisch een afspraak moet maken. Daar heb ik geen probleem mee, maar ik vind het toch net wat prettiger als ik zelfstandig via een website een afspraak kan inplannen of via een chatkanaal snel iets kan vragen of regelen.

Als ik een verblijf boek voor een reisje samen met een vriend of familielid, vul ik tegenwoordig in overleg het 06-nummer van de vriend of familielid in. Voor het geval het verblijf een dringende vraag heeft, ik heb het 1 keer meegemaakt dat de beheerder van een Frans hotel me tevergeefs had geprobeerd te bereiken omdat ze wegens omstandigheden niet aanwezig kon zijn voor het inchecken. Ze had uiteindelijk een briefje met 06-nummer opgehangen die we konden bellen voor uitleg hoe erin te komen.

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.