Hoe leg je aan een kind uit dat je slechthorend bent?

15-03-2021

Een van de ergernissen van slechthorende mensen is dat ze moeten blijven uitleggen dat zij geluid anders waarnemen of mensen niet goed kunnen verstaan. Als het al zo lastig voor volwassenen is om dit te begrijpen, hoe kun je er dan toch voor zorgen dat kinderen dit wel doen?

Het voordeel is dat kinderen veel sneller leren, nadeel is dat ze het ook veel sneller weer vergeten. En als ze het dan al begrijpen, hoe kun je er dan voor zorgen dat ze bepaalde dingen doen of juist niet doen, zodat jij beter kunt verstaan? Slechthorendheid treft niet alleen de slechthorende maar ook de mensen daarom heen.

Een van de ergernissen van mensen uit de omgeving van een slechthorende is dat ze niet worden verstaan! Van belang dus dat er een goede uitleg komt, en een goede aanpak. Gelukkig zijn er een hoop dingen die je met elkaar kunt doen.

Een tijd geleden ging ik samen met Tijn een brood kopen bij de bakker. Toen we naar buiten liepen, wees Tijn naar een meneer. ‘Kijk mam! Hij heeft dezelfde oordingetjes als jij.’ Ik snapte eerst niet wat hij bedoelde, de man en ik keken elkaar aan en begrepen niet wat hij gezegd had. Toen ik beter naar de man keek, zag ik de gehoorapparaten achter zijn oren zitten. Ik legde uit dat ik ook een hoortoestel draag. We moesten er allebei om lachen. Ik realiseerde mij hoe bewust Tijn er ook van is dat ik iets draag wat niet iedereen heeft.

Ik besloot op internet te zoeken naar iets wat meer aansluit bij zijn niveau waardoor hij kan begrijpen wat slechthorendheid is. Want als het voor volwassenen al lastig is om te begrijpen, hoe is dat dan voor een kind. Ik stuitte op een filmpje van ‘The Flinstones’. Hij vond het erg geestig! Toch blijft gehoorverlies abstract voor kinderen. Tenzij ze zelf slechthorend zijn. Ook dan is het goed om een manier te bedenken om het aan de omgeving duidelijk te kunnen maken of het aan vriendjes uit te kunnen leggen.

Waar kun je naast dit filmpje nog meer aan denken?

  • Net als volwassenen vergeten kinderen dat je slechthorend bent, blijf het dus uitleggen.
    Bedenk een uitleg die past bij het niveau van het kind. Tijn vertelde onlangs aan een vriendje dat kwam spelen dat ik een gehoorapparaat heb. ‘Mijn moeder heeft een microfoon in haar oor, daarmee hoort ze ons.’ ‘Cool’ was de reactie aan de andere kant!
  • Doe het kind een koptelefoon op of laat het de vingers in de oren doen en praat zachtjes. Leg uit dat dit is hoe jij hoort. Uiteraard is dit ook weer afhankelijk van de leeftijd en is het de vraag in hoeverre het kind al in staat is te begrijpen hoe iets voor iemand anders werkt.
  • Gebruik niet te veel tekst en maak het visueel. Draag je een gehoorapparaat? Haal hem er eens uit. Tijn vond het altijd leuk om de batterijen van mijn hoortoestel te verwisselen. Ook heeft hij hem weleens ingehad. Hij vond het erg gek klinken.
  • Wat helpt jou om goed te kunnen functioneren? Praktische dingen zoals een plek aan tafel zodat je een kind goed kunt zien of schoenen uit in huis werken nu eenmaal beter dan de afspraak elkaar niet vanuit een andere ruimte te roepen. En blijf aangeven hoe je elkaar goed kunt verstaan.

Er was een periode dat ik mij schaamde voor mijn gehoorapparaat. En nog steeds vind ik het lastig dat het mij niet lukt een gesprek te voeren, als er twee kinderen op de achtergrond met speelgoed met sirenes aan het spelen zijn. Toch helpt het om het uit te blijven leggen. Besef dat het aangeven van jouw slechthorendheid er niet voor zorgt dat mensen snappen wat het is, of dat ze weten wat ze ermee moeten. Het helpt als jij dit wel weet en dat ook kunt aangeven. Wanneer jij namelijk aangeeft wat je nodig hebt, kan de ander er iets mee doen. Dat geldt voor kinderen net zo goed als voor volwassenen.

Leggen jullie het uit? En hoe heb je dit gedaan? Wellicht heb jij tips waar een ander weer iets aan heeft.


Reacties

Er zijn 3 reacties Bekijk

Saskia

Hmm, je kind je hoorapparaat een keer laten dragen en proberen vind ik niet bepaald een slimme zet. Het is persoonlijk ingesteld op jouw gehoorverlies. Je kind had hier zelfs een hoorbeschadiging van kunnen krijgen, ook als je hem op zijn zachtst zet!!!!!
Op internet zijn hiervoor geluidsfragmenten te vinden. Dan kun je die beter gebruiken.

Beantwoord
SC

# Nee nee nee nee, nee, /niet/ blijven uitleggen.
Je legt het (per persoon) een paar keer uit en alle andere keren is eraan herinneren met een kort gebaar (bv even naar een oor wijzen) of een korte tekst (bv slechthorend hè). En voordat je over anderen gaat mekkeren: altijd even eraan denken dat je het zelf ook doet, het is namelijk iets was des mensen is. Hoe vaker en lager je staat uit te leggen, hoe onverdraaglijker je ervaren wordt: ’t is opdringerigheid, vooral als je ook wat dichterbij komt. Met die kleine herinnering wéten ze het weer. Je moet geen aandachttrekker worden of doen alsof je dat geworden bent.
# Kinderen
en zeker kleuters hoeven helemaal niet alles te begrijpen. Over het algemeen zijn ze meer fysiek ingesteld dan beredenerend. Als ik het goed onthouden heb, wordt/werd er binnen de antroposofie een 7-jaars-cyclus aangehouden. In de oneven jaren neem je een boel informatie op en in de even jaren komt dat eruit. Dus kleine kinderen die fysiek bezig zijn, ondertussen van alles leren, inclusief praten en denken via spel en (voor)lezen en toekijken: het is de periode van de lichamelijke ontwikkeling, van het rijpen van de neurologie, de motoriek, etc. Maar in het tijdvak van ongeveer 7-14 jaar vindt het grote toepassen en de ontwikkeling daarin plaats: vroeger riep je dan: lagere school en middelbare school/beroepsonderwijs. En dan weer zo’n periode waarin je volgegoten wordt met een boel informatie in het kader van je nieuwe levensfase, dus wat tieners zoal beseffen en gaan proberen. En ja, dat is tegenwoordig anders, tegenwoordig worden de natuurlijke stromen met de voeten getreden.
Kinderen die met 4 jaar op zwemles gaan, hebben daar alleen baat bij als het bijgehouden wordt. Kinderen die met 4 jaar of zelfs eerder gedwongen worden om alvast te leren lezen, schrijven en rekenen, hebben daar geen enkele baat bij, terwijl het ten koste gaat van het natuurlijke leren en de fysieke rijping die in die leeftijdsfase plaats moet vinden. Wat je te vroeg leert, verdwijnt vanzelf weer. Natuurlijk zijn er altijd wel kinderen die al op hun derde vanzelf kunnen lezen etc., maar dat zijn de uitzonderingen.
# Het is belangrijker
dat tieners en volwassenen begrijpen wat slechthorend zijn impliceert. Oók de slechthorenden zelf. Die moeten niet zo geïsoleerd en buitengewoon opgroeien, want de maatschappij zit totaal anders in elkaar. Die is niet automatisch je vijand.
# Waarom wordt er zo moeilijk gedaan over (laten) ervaren wat slechthorendheid is? Ligt er wat aan wat je in huis hebt, maar zet voor een week de radio aan met het volume laag en de zender slordig ingesteld. Kijk een weekje tv met het geluid uit en leg in diezelfde week het mobieltje in de kluis achter slot en grendel. Is er daarmee nog iemand die geen flauw idee heeft wat slechthorend of doof zijn is en hoe machteloos dat kan zijn? En dat is dan alleen maar de tv en het mobieltje dat tijdelijk uitgevallen is. .

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.