Marja de Kinderen, slechthorend Amsterdam

07-07-2017

Als je leeft en werkt in een bruisende stad als Amsterdam, word je elke dag omringt door een kakafonie aan geluiden en prikkels. Zeker als je slechthorend bent en communiceren en luisteren inspanning vereist, is het belangrijk dat je je energie goed doseert in de hoofdstad. Met haar nieuwe platform Slechthorend Amsterdam ondersteunt Marja de Kinderen mensen met gehoorverlies.

Een goede verbinding maken via Skype verloopt dit keer niet vlekkeloos. De webcam werkt niet mee en ook WiFi laat ons in de steek. ‘Dan proberen we toch gewoon even te bellen?’ zegt Marja. Het heeft weliswaar haar voorkeur om gebruik te kunnen maken van spraakafzien, maar ook telefonisch weet de slechthorende initiatiefnemer van Slechthorend Amsterdam, zich prima te redden. ‘Ik maak daarbij wel gebruik van de ComPilot (een draadloze accessoire waarmee je via Bluetooth kunt telefoneren en het geluid direct ontvangt in je hoortoestellen, red.).’

Het is Marja ten voeten uit. Denken in mogelijkheden en zoeken naar oplossingen. ‘Ik heb er altijd wel lol in om nieuwe technische snufjes uit te proberen. Dat gaat natuurlijk nooit gelijk goed, maar als het eenmaal werkt, geeft het echt voldoening. Neem nou die ComPilot. Het duurde even voordat ik de juiste instellingen had gevonden om ermee te kunnen bellen en soms ben ik nog aan het rommelen met de volumeknop, maar als het dan eenmaal werkt, geweldig.’

Wat doet Slechthorend Amsterdam?
‘Ik verzorg twee coachingstrajecten. In het traject MEEDENKEN brengen we samen je situatie in beeld aan de hand van thema’s die bij slechthorendheid spelen en vooral wat je wensen zijn. In het traject MEEDOEN gaan we samen op pad naar bijvoorbeeld een audicien of een audiologisch centrum. Hoe kan je zorgen dat de techniek van hoorapparaten en randapparatuur jou het maximale biedt, hoe bouw je dagelijks voor jezelf voldoende rustmomenten in en hoe kun je je sociale contacten behouden of weer opbouwen? Wat heb je nodig als je erop uit wil gaan en hoe blijf je goed in contact met je familie en vrienden. Dit soort dagelijkse dingen zoeken we samen uit.’

Je bent zelf inmiddels zo’n tien jaar progressief slechthorend, wat heb jij geleerd?
‘Om op een positieve manier uit te leggen wat je nodig hebt om goed te kunnen communiceren. En dat mag je best blijven herhalen. Want als het gaat om omgaan met een slechthorende, hebben mensen het geheugen van een goudvis, haha. Ze vergeten gewoon dat je slechthorend bent en dat ze rekening met je moeten houden.’

Hoe doe je dat?
‘Gelukkig had ik al de aanleg om goed aan te geven wat ik nodig heb. Dus het is voor mij eigenlijk nooit lastig geweest om te vragen of mensen iets voor mij willen herhalen. Ook ben ik altijd vastberaden geweest om aandacht te vragen voor mijn gehoorprobleem. Je kunt er bij mij niet omheen. Maar ik begrijp dat dit lang niet voor iedereen vanzelfsprekend is, en daarom help ik daar graag bij. Het begint in elk geval bij goed uitleggen wat voor jou slechthorend zijn betekent en hoe mensen met je moeten communiceren. Gewoon simpel, zoals je iets anders ook zou uitleggen.’

Hoe ben je ertoe gekomen om andere slechthorenden hierbij te helpen?
‘Ik zat in een WhatAppgroep met andere lotgenoten die net als ik DFNA9 hebben, een erfelijke afwijking waarbij je langzaam je gehoor en evenwicht verliest. Een van die mensen was op zoek naar een telefoonoplossing en voor ik het wist was ik hem aan het helpen daarbij. Toen we samen een goede telefoon hadden gevonden was hij zo blij. Hij leefde helemaal op omdat hij weer kon communiceren met zijn familie. Ik vind het heel bijzonder om dat te kunnen betekenen. Maar ik hielp bijvoorbeeld ook mijn moeder met de instellingen van haar hoortoestel. Die waren al jaren hetzelfde maar ze deed er niets mee. 1 telefoontje met een audicien en we konden gelijk terecht om haar hoortoestellen aan te passen. Er is zoveel mogelijk, maar je moet het wel weten en vervolgens doen.’

Waarom richt je je zo specifiek op Amsterdam?

‘Nou, ten eerste omdat ik er woon, al 40 jaar zelfs! Maar ook omdat ik vind dat er – zeker voor zo’n grote stad – weinig wordt georganiseerd op het gebied van omgaan met slechthorendheid. Je hebt natuurlijk wel organisaties SWDA (Stichting Welzijn Doven Amsterdam, red.) maar die is vooral gericht op doven. Als slechthorende zit je eigenlijk in een soort tussensegment. Je bent niet doof maar ook niet horend. Voor goede cursussen moet je al gauw een eind reizen. Dat kost veel energie en die wil je nu juist besparen.’

Heb je nog andere doelen voor Slechthorend Amsterdam?
‘Ja, zeker! Naast het coachen wil ik slechthorendheid op de kaart zetten in Amsterdam en hier zoveel mogelijk aandacht voor vragen. Organisaties als theaters kunnen nog zoveel doen, denk bijvoorbeeld aan boventiteling. De Amsterdamse Schouwburg had daar eens een heel mooi project voor gemaakt. Maar na 1 keer was het weer voorbij. Maar slechthorendheid gaat niet voorbij hè, haha. Ik wil er maar mee zeggen dat het zo zonde is dat ze dit laten liggen. Gelukkig hebben veel theaters al wel ringleiding, dat helpt. Maar je kunt nog aan zoveel meer denken. De beroerde akoestiek in rondvaartboten, harde muziek in restaurants, het gebrek aan goede begeleiding voor slechthorenden. Ik hoop dat we daar met Slechthorend Amsterdam een beetje verandering in kunnen brengen.’

Kijk voor meer informatie op de Facebookpagina Slechthorend Amsterdam.

Marja heeft een kantoor aan huis, is organisatiesocioloog en heeft met haar bedrijf PROK Projectmanagement ruim 14 jaar zelfstandig projectmanager in zorg en welzijn. Met PROK ontwikkelt en organiseert ze bijeenkomsten, werkconferenties, symposia, kenniscafé’s, workshops en trainingen op het gebied van organisatieontwikkeling, zorg, werk en huiselijk geweld. Om nog meer te leren op het gebied van coaching aan slechthorenden volgde ze een cursus bij Hooridee. 

 

 


Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.