Dit zijn de lessen uit 31 edities Succesvol slechthorend

24-10-2022

Hoe word je succesvol als je slechthorend bent? Dat was de vraag waarmee ik aan deze nieuwsbrief begon. In de afgelopen 31 edities nam ik je mee op mijn zoektocht. Iedere maandagochtend stuurde ik een mail. Soms met een verhaal ter inspiratie, soms met hele praktische tips. Altijd waren mijn mails bedoeld om jou een positieve boost te geven voor je werkweek.

Ondertussen groeit het aantal lezers dat wekelijks mijn mail ontvangt. Dat is leuk en vergroot de motivatie om door te blijven schrijven. Er zijn gelukkig nog genoeg onderwerpen en succesverhalen om met jullie te delen.

Ik heb de afgelopen tijd een aantal mensen geïnterviewd en sta te popelen om hun mooie verhalen aan jullie te laten lezen. Dat wordt waarschijnlijk een e-book. Wie ik geïnterviewd heb? Onder meer een arts, een manager, een defensiemedewerker en een politicus. Binnenkort meer daarover.

Met ruim een half jaar aan nieuwsbrieven en zoveel nieuwe lezers, leek het me een mooi moment om de belangrijkste lessen uit de afgelopen 31 edities met jullie te delen.

Les 1: Maak slim gebruik van e-mail (en chat)

In mijn allereerste nieuwsbrief schreef ik over Vinton Cerf, een slechthorende programmeur die in de jaren ‘70 de basis legde voor internet en e-mail. Zijn gehoorverlies was een drijfveer om e-mail mogelijk te maken: daarmee zou communicatie toegankelijker worden voor slechthorenden. Dankzij zijn inspirerende verhaal, realiseerde ik me hoe waardevol e-mail is. Stel je voor dat je alle communicatie op afstand via de telefoon moest doen… Dat zou de kans op miscommunicatie vergroten én dat zou ontzettend vermoeiend zijn voor ons als slechthorenden.

Les 2: Laat je slechthorendheid zien

Lange tijd vond ik het een goed idee om mijn gehoorverlies te verbergen. Door mijn haar over mijn hoortoestellen te dragen, zou mijn slechthorendheid niet opvallen. Dat was niet zo’n goede aanpak: doordat mijn gehoorverlies niet zichtbaar was, kwam het ook niet in andere mensen op om er rekening mee te houden.

Ik pleit er nu voor om er juist over te vertellen. Als je ergens gaat werken, dan wil je toch dat je collega’s rekening met je houden? Al tijdens het sollicitatiegesprek kun je vertellen over je gehoorverlies: bijvoorbeeld welke hulpmiddelen je inzet om werkzaamheden uit te voeren. Zo neem je twijfels weg.

En als je dan eenmaal gestart bent, begint het pas. Om te zorgen dat de communicatie vanaf het begin goed verloopt, kun je aan je collega’s vertellen wat jij nodig hebt. Maar er is een manier om te zorgen dat ze het zich nog beter realiseren. Ik liet ze ervaren wat het is om slechthorend te zijn, door ze het spel 30 Seconds te laten spelen. Met schuimrubberen oordoppen in. Deze kleine oefening hielp bij bewustwording. En door die openheid is het daarna mogelijk om communicatieafspraken te maken.

Les 3: Spaar je energie

Misschien wel het meest onderschatte gevolg van gehoorverlies: vermoeidheid. Steeds maar weer gefocust luisteren om te kunnen verstaan. Dat kost bakken met energie. Daarom is het fijn om een baan (of eigen bedrijf) te hebben waarin je je tijd enigszins zelf kan indelen. En misschien is veertig uur (of meer) werken wel niet nodig om succesvol te zijn.

In ieder geval is het belangrijk dat je niet de hele dag moet luisteren. Naast dat je fijne hulpmiddelen in kunt zetten (zie les 4), is het ook belangrijk om je oren af en toe rust te geven. Luisterpauzes. Een luisterpauze is een moment van rust, waarin je even niet hoeft te luisteren. Zodat je kan opladen. Je geeft je oren en je brein rust. Daarna kun je weer fris aan de slag.

Les 4: Zoek naar de juiste hulpmiddelen

Deze tip is misschien een beetje een open deur. Toch is dit een belangrijke les die ik leerde tijdens het schrijven van mijn nieuwsbrieven. Want de zoektocht naar de juiste hulpmiddelen blijft gaande én technologie verbetert steeds.

Ik zet zelf bijvoorbeeld steeds vaker een schrijftolk in. Gelukkig wordt dat ook steeds normaler gevonden, zoals ik beschreef in mijn mail over een cursusdag. Als ik geen schrijftolk kan vinden, dan is automatische transcriptie bij online vergaderen een goed alternatief. Ik schreef erover in een artikel met vijf tips voor videobellen.

Voor rapper Sor ging die zoektocht nog veel verder. Als muzikant die plotseling doof werd, moest hij helemaal opnieuw ontdekken hoe hij muziek kon maken. In mijn nieuwsbrief over Sor schreef ik over zijn SubPac waarmee hij de bas kan voelen.

Les 5: Zie je slechthorendheid als een kracht

Ik stuitte tijdens mijn zoektocht op een essay van uitvinder Thomas A. Edison, met de titel How My Deafness Helped You to Hear The Phonograph. Een boeiend artikel uit 1925 (!) waarin Edison betoogt dat zijn gehoorverlies er juist voor zorgde dat hij succes had: omdat het ervoor zorgde dat hij zich in boeken verdiepte, zijn nieuwsgierigheid achterna ging en zijn afspraken altijd op papier zette. ‘Dat heeft me gered van moeilijkheden die ik zeker had gehad als ik goed had kunnen horen’.

Een prachtig verhaal. Ik kwam meer verhalen tegen van mensen die juist kracht putten uit hun gehoorverlies. Bijvoorbeeld acteur en bodybuilder Lou Ferrigno, de belangrijkste rivaal van Arnold Schwarzenegger, die behoorlijk wat tegenslagen moest overwinnen. En Nobelprijswinnaar Malala Yousafzai, die over haar gehoorverlies zegt: ‘Het is een deel van mij, maar het heeft me nooit gestopt om iets te bereiken in mijn leven. Laat deze zogenaamde zwakte je niet stoppen om je dromen na te jagen.’ En ook Blair Hill, die zijn slechthorendheid omarmde en als missie had om andere slechthorenden te helpen.

Op zoek naar een uitgever voor mijn boek

Ik hoop dat deze vijf lessen jou een beetje inspireren. Mijn zoektocht is nog lang niet voorbij. Ik werk aan een boek over hetzelfde onderwerp als de nieuwsbrief. Om dat boek af te krijgen, volg ik een online traject en werk ik samen met een schrijfcoach aan een uitgeefplan. Heb jij een tip of ken je een uitgever die mogelijk geïnteresseerd is? Laat het me weten.

Succes met je werkweek,
Stan

Stan van Kesteren is communicatieadviseur, schrijver en slechthorend. In de nieuwsbrief Succesvol slechthorend deelt hij iedere maandag tips, tricks en inspiratie voor slechthorenden op de werkvloer. Kijk op www.succesvolslechthorend.nl voor alle nieuwsbrieven. 


Reacties

Er is 1 reactie Bekijk

SC

#1
Wat merk je van verschillen hoe het is tussen man zijn of vrouw zijn? De maatschappij is immers man-gericht: betere posities voor mannen, hoger salaris voor mannen die precies hetzelfde doen als vrouwen, etc.
/1
#2
E-mail heeft altijd moeilijk gelegen als vervangmiddel van telefoongesprekken. Inmiddels zag ik dat velen het niet eens meer als communiceren zien en denk aan die bedrijven die alleen nog maar vragen via Facebook en Twitter beantwoorden…
Het is natuurlijk wel zo, dat men steeds dommer wordt en hersenloos de main streams volgt. De gewone spraaktelefoon is ook uit en blijkt steeds meer als eng gevonden te worden. De NOS had in een nieuwsbericht hierover een trainingsfilmpje dat hevig aan de AA deed denken. Dat je moet vertellen dat je telefoneerangst hebt is de eerste heel grote stap. Dat krijg je als je alle mógelijke moeilijkheden en misschien niet-zo-leukheden uit de weg poetst voor opgroeiende kindertjes.
/2

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.