Boekentip: ‘Ben je doof of zo!?’ van Robin Frings

09-10-2025 algemeen , interview , kinderen

Van niet willen opvallen tot de ontmoeting met zijn beste maatje. Robin Frings (30) vertelt openhartig in zijn boek Ben je doof of zo!? hoe hij als dove puber het eerste jaar van de middelbare school beleefde. Wij gingen met Robin in gesprek over hoe het boek tot stand kwam, maar ook waar hij als dove brugpieper tegenaan liep.

Stel je voor: je bent puber en doof. Je hoort niet wat er om je heen gebeurt, er loopt de hele dag een tolk achter je aan op school en je moet wéér uitleggen wat dat ding achter je oor is. Tel daar een overslaande stem bij op en je krijgt ongewild alle aandacht. En dat was precies wat Robin niet wilde: opvallen.

In zijn boek Ben je doof of zo!? vertelt hij op humoristische wijze en met een serieuze ondertoon zijn verhaal over het eerste jaar op een reguliere middelbare school. Ook klasgenoten, vrienden en oud-docenten delen hun verhaal in het boek.

Met de taxi naar school

In zijn vroege jeugd ging Robin naar dovenschool Effatha in Zoetermeer. De taxi bracht hem 4-5 dagen per week naar school en terug. Halverwege die periode ging hij één dag per week naar een reguliere basisschool. Daar maakte hij kennis met het fenomeen gebarentolk en ontmoette hij Georgia van der Gen. Zij is tot op de dag van vandaag een van zijn vaste tolken. In groep 7 besloten zijn ouders om het om te draaien: één dag per week naar de dovenschool en vier dagen naar de reguliere basisschool. Na de basisschool ging hij volledig naar de reguliere middelbare school.

Woordenschat

Robin hoopt met het boek andere dove brugpiepers een hart onder de riem te steken. Hij legt uit dat zijn doofheid hem onzeker maakte, maar dat dat eigenlijk nergens voor nodig was. Onzeker was hij bijvoorbeeld over zijn woordenschat. Dat hij van bepaalde woorden de betekenis niet kende, omdat hij op een dovenschool had gezeten. Zo beschrijft hij in het boek dat ‘vrienden’ hem uitlegden dat het woord ‘hoer’ lief betekent. Robin stapte naar de juf en noemde haar ‘hoer’. Na een vermanend gesprek met zijn ouders en de juf, werd duidelijk dat hij verkeerd was ingelicht over de betekenis. Dit soort situaties maakte Robin onzeker, waardoor hij zich regelmatig afvroeg: ‘Waarom overkomt mij dit, wat doe ik fout?’.

Onzekerheid

Robin leerde in die periode om niet alles persoonlijk te nemen. Om zichzelf niet naar beneden te halen als hem een ongemakkelijke situatie overkwam. In ons gesprek geeft hij aan dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Hij heeft er hard voor moeten werken en moedigt dove of slechthorende jongeren nu aan om trots te zijn op zichzelf. Op zoek gaan naar jezelf is een proces. Je bent niet van de een op de andere dag van je onzekerheid en frustraties af. Geef jezelf de tijd en ruimte hiervoor, is zijn boodschap.

Niet raar of anders

Robin schreef zijn verhaal om kinderen een herkenningspunt te geven. Dat ze beseffen dat ze niet raar of anders zijn met gehoorverlies. Maar Robin hoopt met Ben je doof of zo!? ook op meer begrip van horende mensen zoals ouders, docenten, familie en vrienden. Met het boek geeft hij met zijn persoonlijke verhaal antwoord op vragen als: ‘Gaat het wel lukken op een reguliere middelbare school? Accepteren mijn klasgenoten een dove jongen in de klas? Hoe ga ik om met moeilijke situaties?’.

Bijzondere band met tolk

Georgia en Robin kennen elkaar al bijna 25 jaar. In de loop der tijd hebben zij een vertrouwensband opgebouwd. Ze kennen elkaar goed en begrijpen elkaar met weinig woorden. Robin besloot Georgia te betrekken in de gesprekken met de uitgeverij. Het leek hem een logische stap om haar te vragen als schrijver van het boek. Georgia heeft kennis van de dovenwereld in de breedste zin van het woord, waardoor Robin minder hoeft uit te leggen. Bovendien heeft Georgia de opleiding journalistiek gevolgd en kreeg les op de schrijversacademie. De samenwerking was snel beklonken. Ze hebben gedurende een jaar ruimte gemaakt om af en toe samen te kunnen schrijven.

Tip van Robin voor dove brugklassers

De tip die Robin dove leerlingen van een reguliere school wil meegeven is: maak je geen zorgen om je doofheid. Je bent gezond, je bent niet ziek. En vat niet alles wat fout gaat persoonlijk op. Wees een beetje lief voor jezelf. Daarnaast gunt Robin dove kinderen een tijd op het internaat. Waar dove kinderen onderling in hun eigen taal ervaringen over hun doofheid, schoolperiode en pubertijd kunnen uitwisselen. Hij heeft zelf niet op een internaat gezeten, maar vind dit eigenlijk best jammer. Dit boek is gebaseerd op persoonlijke ervaringen van Robin. Je zult veel situaties herkennen, maar er zijn altijd gebeurtenissen die jouw reis uniek maken.

 

Ben je doof of zo!? – Zo overleefde ik mijn eerste jaar op de middelbare school

Auteurs: Robin Frings & Georgia van der Ven
Aantal pagina’s: 136

Te koop: vanaf nu bij elke (lokale) boekenhandel.

ISBN: 9789000399765


Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.