Gelijke toegang tot de digitale wereld voor iedereen

14-05-2025 algemeen , samenleving & maatschappij , techniek & ontwikkeling

Ieder jaar op 17 mei is het de Werelddag van Telecommunicatie en de Informatiemaatschappij. Radio, televisie, telefonie en internet hebben zich in de loop der jaren ontwikkeld. Iedere ontwikkeling zorgt voor nieuwe mogelijkheden, maar niet iedereen kan die ontwikkelingen bijhouden. Op deze dag is speciale aandacht voor die doelgroep.

Op 17 mei 1865 werd de International Telecommunication Union (ITU) opgericht én was de allereerste International Telegraph Convention. Ter ere van die dag werd in 1969 de Werelddag van de Telecommunicatie (World Telecommunication Day) in het leven geroepen. In november 2005 riep de Verenigde Naties 17 mei uit tot de Werelddag van de Informatiemaatschappij. Een jaar later werden deze dagen samengevoegd tot de Werelddag van de Telecommunicatie en de Informatiemaatschappij (WTISD).

Doel

Deze werelddag vraagt aandacht voor de mogelijkheden die internet en andere vormen van communicatie en informatievoorziening kunnen bieden. Niet iedereen kan de ontwikkelingen op het gebied van radio, televisie, telefonie en internet bijhouden. Hierdoor ontstaat er een zogenaamde digitale kloof. Het doel is om deze kloof te dichten door de doelgroep te informeren over de mogelijkheden van telecommunicatie en informatievoorziening.

Doven en slechthorenden

Voor dove en slechthorende mensen was het lange tijd moeilijk -soms onmogelijk- om te telefoneren. Even bellen met de huisarts voor een afspraak, alarmnummer 112 bellen, een pechmelding doen bij de ANWB of een vraag stellen aan de Belastingdienst. Voor horende mensen de gewoonste zaak van de wereld, maar voor mensen met gehoorverlies kon dit lastig zijn. De komst van het internet heeft ervoor gezorgd dat er voor hen mogelijkheden ontstonden in de telecommunicatie.

Tolkcontact-app

In 2012 wijzigde de Telecommunicatiewet en werd wettelijk vastgelegd dat dove en slechthorende mensen recht hebben op toegankelijke telefonie. Hiervoor werd de Tolkcontact-app opgericht. Een app waarbij doven en slechthorenden met KPN Teletolk makkelijker kunnen bellen en gebeld worden in tekst of gebaren. Daarnaast is direct contact met een medewerker van alarmcentrale 112 mogelijk en kan via de optie Tolkcontact tolk op afstand een gebarentolk ingezet worden voor onverwachte situaties.

KPN Teletolk

In 2012 schreef het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat een aanbesteding uit. KPN, nWise en Berengroep hebben die gewonnen en KPN Teletolk opgezet. Een dienst waarbij dove en slechthorende mensen via de Tolkcontact-app kunnen bellen en gebeld worden met beeld, tekst, spraak of een combinatie. Een medewerker van KPN Teletolk vertaalt het gesprek in tekst of gebarentaal. Hiermee hebben doven en slechthorenden gelijkwaardige toegang tot telecommunicatie.

Tolkcontact tolk op afstand

Voor onverwachte overleggen, een afspraak bij de huisarts of een monteur aan huis kunnen doven en slechthorenden sinds 2017 via een app online een tolk op afstand inzetten. Deze dienst heet Tolkcontact tolk op afstand. Met bellen via de Tolkcontact-app vertaalt en gebarentolk vertaalt korte gesprekken tussen een horende en een dove of slechthorende persoon.

Meer informatie

Wil je meer weten over de de (telecom)diensten voor dove en slechthorende mensen? Kijk dan op de website van Berengroep. Hier vind je alle mogelijkheden op het gebied van telefoneren, een tolk op afstand inzetten en de Tolkcontact-app.


Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.