Met pen en papier kom je vaak al een heel eind

29-03-2005 algemeen

BRUMMEN – ‘Dan pak je toch gewoon papier en pen’ verzucht Annemiek Rozie uit Brummen als ze ziet hoe moeizaam het contact met een dove klant in een winkel verloopt. Ze is jobcoach voor dove mensen, in het oosten van het lands.

Zelf heeft ze in haar contact met haar dove cliënten geen communicatieprobleem. Ze beheerst de gebarentaal en communiceert moeiteloos met doven die die taal ook beheersen. Niet al haar dove en slechthorende cliënten hebben gebarentaal geleerd. In dat geval weet zij zich met duidelijk praten en papier en pen ook goed te redden.

‘Het is een illusie dat iedereen gebarentaal leert. Maar wie duidelijk praat, goed oogcontact houdt, een beetje geduld heeft en zonodig even wat opschrijft kan met doven heel goed communiceren.’

Voorlichting
Rozie geeft voorlichting over doofheid op plekken waar doven werken. ‘Het maakt zóveel uit of je even goedemorgen gebaart naar je dove collega en op maandag even vraagt of zijn favoriete voetbalclub heeft gewonnen,’ zegt ze. Als je doof bent is het vaak, ondanks opleiding en capaciteiten, moeilijk werk te vinden. Rozie werkt aan twee kanten om dat probleem op te lossen. Ze helpt doven bij solliciteren én ze zoekt werkgevers die bereid zijn doven een kans te geven en een beetje moeite willen doen voor de communicatie.

Nu heeft ze 24 cliënten, in de leeftijd van negentien tot 57 jaar. Zes daarvan begeleidt ze op hun werkplek. De anderen helpt ze met het zoeken naar werk en bij een sollicitatietraining. Soms helpt ze ook mensen die problemen hebben om hun werk te behouden. Zo was er iemand die door plotselinge doofheid niet meer goed kon functioneren in zijn eigen baan en daardoor bij zijn werkgever, of elders, ander werk moest zien te krijgen. ‘Het is dramatisch en moeilijk te verwerken als iemand door ziekte plotseling doof wordt.’

Rozie werkt inmiddels drie jaar als jobcoach en trajectbegeleider bij het bureau Arbeid, een landelijk reïntegratiebedrijf voor mensen met een auditieve of communicatieve beperking. Ze werkt zelf vanuit haar huis in Brummen en vanuit een kantoor in Deventer. Haar cliënten zitten van Nijmegen tot Zwolle en Enschede. Dat maakt dat ze veel moet reizen en aan belangrijke zaken, zoals het werven van nieuwe werkgevers, te weinig toekomt.

Waardevol
‘Werkgevers beseffen soms niet dat dove werknemers heel goed in hun werk kunnen zijn’ vertelt ze. Nog onlangs bleek een cliënte bijzonder waardevol te zijn voor haar werkgever in een therapeutisch centrum, doordat zij als geen ander diagnoses kon stellen op basis van video’s.

Naast sollicitatietraining geeft Rozie aan haar cliënten ook trainingen in sociale vaardigheid. ‘Mijn cliënten moeten vaak wennen aan het ritme van een baan. Je moet op tijd komen, afspraken nakomen en kunnen omgaan met je werkgever en collega’s. Veel doven en slechthorenden hebben die vaardigheden niet geleerd en pikken het door hun handicap ook niet gemakkelijk op.’

Rozie schept veel bevrediging in haar werk door de successen die ze boekt. ‘Je ziet iemand helemaal gelukkig worden als hij aan de slag komt en door het werk een sociaal netwerk krijgt.’ Zowel werkgevers als mensen met een auditieve handicap kunnen Rozie bereiken via e-mail: a.rozie@bureauarbeid.nl

  • www.bureauarbeid.nl

    Bron: Artikel uit De Stentor


  • Reacties

    Er zijn nog geen reacties Reageer

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Gerelateerde artikelen