Muzieklessen helpen CI-dragers bij revalidatie

23-11-2015 algemeen

Hanzehogeschool en UMC Groningen (UMCG) doen onderzoek naar de effecten van muzieklessen voor mensen die een cochleair implantaat dragen. Uit het onderzoek moet blijken of deze doelgroep na het volgen van de lessen beter spraak kan verstaan.

Dragers van een cochleair implantaat (CI) kunnen door middel van elektrische impulsen weer iets horen. In combinatie met logopedie zou de gehoor- en spreekkwaliteit met de muzieklessen verbeterd kunnen worden, zo stelt het onderzoek. De onderzoekers worden geholpen door het lectoraat Lifelong Learning in Music dat verbonden is aan het Prins Claus Conservatorium van de Hanzehogeschool in Groningen. Het onderzoek richt zich voornamelijk op jongvolwassen CI-dragers die instrumentale muzieklessen volgen.

De verwachting is dat het integreren van muzieklessen in het revalidatieproces verbetering kan opleveren in spraakverstaan, in emotieherkenning en op het psycho-sociale vlak.

Dirigeerstokje
Onderzoekers van het lectoraat doen regelmatig onderzoek naar de effecten van muziek op ons leven. Zo heeft prof. Rineke Smilde onderzoek gedaan naar de effecten van muziek op de cognitieve functies van onder andere dementerende ouderen. Dit was een project in Engeland dat onderzoek deed naar de cognitieve functies en stemming van dementerende ouderen in zorgcentra. De kleinste reactie op de muziek werd waargenomen en genoteerd. Smilde zegt over dit onderzoek: ‘Als er eenmaal communicatie is via muziek, bijvoorbeeld wanneer de oudere het dirigeerstokje gebruikt en de muzikanten daarop reageren, ontstaat er vaak een zeer speciaal soort interactie.’

Gebaseerd op een artikel van Scienceguide


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen