
‘Speaksee maakt communicatie eenvoudiger en sneller’
Thijmen werkt als onderhoudsmedewerker bij LEV-WN, een scholengroep met 26 scholen verspreid over 24 gemeenten. Hij is dagelijks onderweg, van Den Helder tot Axel, en voert uiteenlopende klusjes en onderhoudswerk uit. Zijn werk is afwisselend, maar de communicatie op de werkvloer was voor hem jarenlang een uitdaging.
De uitdaging: spraakafzien en gemiste informatie
Voorheen moest Thijmen sterk vertrouwen op spraakafzien. “Maar spraakafzien is bij iedereen anders”, vertelt hij. “Soms lukte het, vaak ook niet. Dan greep ik naar pen en papier of verliep de communicatie via typen op de telefoon. Op die manier miste ik vaak informatie. Het maakte mijn werk onnodig ingewikkeld.”
Zijn manager Bedrijfsvoering, Hans van Elburg, herinnert zich die tijd goed. “We probeerden te liplezen of te letten op de toon, maar dat werkte niet echt. Dus deden we veel via WhatsApp. Dat was functioneel, maar niet prettig: je kijkt elkaar niet aan en gesprekken voelen minder persoonlijk.”
De kennismaking met Speaksee
Via zijn volleybalclub hoorde Thijmen toevallig over Speaksee. De ouders van Jari Hazelebach (eigenaar van Speaksee), zitten ook bij de volleybalclub. “Bij Swedoro, de dovenclub, was een bijeenkomst waar het systeem werd uitgelegd. Ik ben daarheen gegaan en wist meteen: dit kan mij echt helpen.”
En dat deed het. Dankzij Speaksee is het voor Thijmen een stuk eenvoudiger geworden om gesprekken te volgen en actief mee te doen, waar hij ook is.

De impact op de werkvloer
Elke zes weken heeft Thijmen een overleg van een uur met Hans. “Dat is zo’n moment waar alles samenkomt: lopende zaken, planningen, afspraken. Met Speaksee gaat dat veel beter. Ik kan alles meelezen en weet zeker dat ik niks mis. Het gesprek loopt veel vloeiender en we begrijpen elkaar sneller.”
Hans bevestigt dat: “De details komen nu beter over. Het is duidelijker, sneller en prettiger. Je hebt echt een ander soort gesprek. Voorheen miste Thijmen vaak de nuances, nu kan hij het gesprek volledig volgen en plaatsen.”
Ook het contact met de scholen verloopt nu makkelijker. “Wanneer ik niet goed kan spraakafzien, geef ik een microfoon aan de directeur of teamleider, zodat ik kan lezen wat er gezegd wordt en alle instructies goed begrijp”, vertelt Thijmen.
Ook bij groepsmomenten, zoals de kerstlunch of bijeenkomsten, maakt Speaksee het verschil. Hans: “Als de bestuurder een toespraak houdt, krijgt hij gewoon een microfoon om.” Thijmen vult aan: “Voorheen zat ik er gewoon bij en dacht ik: ‘het zal wel’. Nu weet ik precies wat er gezegd wordt en voel ik me meer onderdeel van de groep.”
Ook buiten het werk
Speaksee ondersteunt Thijmen niet alleen op de werkvloer. “Bij de fysiotherapeut lig ik op de behandeltafel en kan ik de therapeut niet aankijken. Dan leg ik mijn telefoon onder de opening van de bank en lees ik precies wat er gezegd wordt. Heel handig!”
“Ook bij rondleidingen gebruik ik Speaksee: ik geef de gids een microfoon en kan zo ontspannen luisteren én om me heen kijken.” Dat levert soms grappige situaties op. “In een bierbrouwerij liep de gids even weg om iets met een collega te overleggen. Hij had de microfoon nog om, dus wij konden meelezen wat ze zeiden. Dat leverde natuurlijk hilarische momenten op.”

Thijmen (links) zijn manager Hans (rechts)
Meer zelfstandigheid en zelfvertrouwen
Voor Thijmen betekent Speaksee meer dan alleen gemak. “Het geeft me meer zelfvertrouwen. Ik ben nu zeker dat ik de persoon goed begrepen heb”.
Ook Hans merkt dat. “Met Speaksee komt er meer duidelijkheid en kan Thijmen zijn werk nog beter doen. Het maakt onze samenwerking eenvoudiger, sneller en prettiger.”
Zou je Speaksee aanbevelen?
“Zeker”, zegt Thijmen. “Mensen vragen me regelmatig: ‘Oh, heb jij Speaksee?’.” Dan vertel ik dat ik het zowel voor mijn werk als privé gebruik, en hoe handig het is. Daarmee zet ik anderen ook echt aan het denken. Sterker nog, er zijn al mensen die dankzij mijn ervaring zelf ook voor Speaksee hebben gekozen.”
Kijk voor meer informatie over de Speaksee Microphone Kit op speak-see.com.