Filmpje: Dovenloterij voor tweezijdige CI

14-03-2011 algemeen

De Ombudsman en fotomodel Kim Feenstra voeren actie om er voor te zorgen dat dove kinderen voortaan twee gehoorimplantaten krijgen in plaats van één. Daarom organiseert het programma een bizar experiment: een dovenloterij. Afgelopen vrijdag werd deze uitzendig uitgezonden op tv. Gemist? Geen nood. Kijk de uitzending hier terug mét ondertiteling.

Volgens De Ombudsman is het experiment een direct gevolg van de regels die het College voor zorgverzekeringen (CVZ) stelt omtrent het vergoeden van gehoorimplantaten. Fotomodel Kim Feenstra, zelf slechthorend, voert met ouders en dove kinderen actie bij het CVZ en Tweede Kamerleden.

Meerwaarde van twee implantaten
Met een gehoorimplantaat, een cochleair implantaat, kunnen dove kinderen toch horen. Het CVZ vindt dat er onvoldoende wetenschappelijk bewijs is voor de meerwaarde van twee implantaten. KNO-artsen zijn het hier niet mee eens en adviseren om er twee te vergoeden zodat de kinderen ook twee oren hebben die ze kunnen gebruiken. Om in aanmerking te komen voor een vergoeding van het tweede implantaat moeten artsen onomstotelijk wetenschappelijk bewijs leveren waaruit blijkt dat een tweede ‘kunstoor’ een meerwaarde heeft boven één ‘kunstoor’. In de praktijk is al duidelijk dat kinderen baat hebben bij twee gehoorimplantaten. Maar voor het CVZ is dat onvoldoende bewijs. Het wetenschappelijke bewijs kan alleen worden verkregen via een uiterst omstreden experiment: de zogeheten dovenloterij.

Onethisch
Het wetenschappelijk onderzoek houdt in dat een groep kinderen een aantal jaren gevolgd moet worden. De ene helft krijgt dankzij de loterij een tweede implantaat, de andere helft heeft pech en krijgt er slechts één. Medici vinden deze onderzoeksmethode onethisch. In De Ombudsman komt ook KNO-arts Emmanuel Mylanus aan het woord: “Persoonlijk vind ik het een ethisch probleem om kinderen willens en wetens één implantaat te geven terwijl we weten dat deze groep het minder gaat doen dan de groep met twee implantaten. Dat is werkelijk een probleem.”

Artsen weigeren dit onderzoek te doen. Dus is er een patstelling waar dove kinderen het slachtoffer van worden. Daarom heeft  ‘De Ombudsman’ het initiatief genomen om de omstreden loterij toch te organiseren. Het programma verrast medewerkers van het CVZ en Kamerleden met de vraag om in het bijzijn van de dove kinderen te dobbelen wie één en wie twee gehoorimplantaten krijgt.

Bureaucratische houding
Presentator Pieter Hilhorst hoopt met deze actie de extreme consequentie van de regels van het CVZ aan de kaak te stellen. “Voor het CVZ is één oor wel genoeg. Voor mij is dat net zoiets als een bril vergoeden met één glas erin. Dat doe je niet. Het CVZ beroept zich op regels en heeft een zeer bureaucratische en in dit geval formalistische houding.” De Ombudsman hoopt met de dovenloterij het CVZ zover te krijgen dat zij hun rigide eis laten vallen en het voorbeeld te volgen zoals het in landen om ons heen gebeurt. In België, Duitsland, Scandinavië en Engeland is het wel gebruikelijk om kinderen twee gehoorimplantaten te geven. Daar krijgen de kinderen het tweede implantaat wel vergoed ondanks dat het wetenschappelijk nog niet op het hoogste niveau is bewezen.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.