Zorgcentrum Gelderhorst snapt Kamervragen over vaccinatie niet

19-01-2021 communicatie & media , hooroplossingen

Vorige week was op Omroep Gelderland te lezen dat Tweede Kamerlid Vera Bergkamp (D66) Kamervragen heeft gesteld aan zorgminister De Jonge over De Gelderhorst in Ede. De Gelderhorst is een zorgcentrum voor dove en slechthorende ouderen. Het (eveneens dove) personeel van het zorgcentrum zou problemen hebben met het telefonisch maken van een afspraak voor een vaccinatie tegen het coronavirus.

De vaccinatie van de zorgmedewerkers zou niet snel genoeg gaan, omdat dove personen kunnen niet horen en dus, volgens Bergkamp, ook niet kunnen bellen om de vaccinatie-afspraak te maken. Dit klopt echter niet; ook dove personen kunnen via een speciale app gebruik maken van telefonie.

Ook doven kunnen bellen

‘Elke medewerker kan via Tolkcontact bellen om een vaccinatie te regelen’, laat een woordvoerder van De Gelderhorst weten aan Omroep Gelderland. Op de website van Tolkcontact staan meerdere mogelijkheden voor bellen door doven. Bijvoorbeeld via een app op je mobiele telefoon, waarmee een dove persoon via een gebarentolk op afstand kan telefoneren. Volgens het Edese zorgcentrum heeft iedere medewerker een abonnement op Tolkcontact.

Alle dove personen in Nederland kunnen de app gebruiken. Met de app kunnen doven zonder afspraak via hun smartphone, tablet of computer direct een tolk Nederlandse Gebarentaal op afstand inzetten. Bijvoorbeeld bij de huisarts, op het schoolplein of in de winkel. En dus ook voor het telefonisch maken van een vaccinatieafspraak.

Onbegrip

Een gesprek tussen Bergkamp en De Gelderhorst moest vorige week vrijdag opheldering geven, zo is te lezen op Omroep Gelderland. Volgens De Gelderhorst ligt het probleem van de miscommunicatie met name bij de GGD, bij wie de telefonische afspraken voor de vaccinaties moeten worden gemaakt. ‘Als een doof persoon naar de GGD belt, wordt dat niet altijd goed begrepen’, legt de woordvoerder van De Gelderhorst uit.

Het gebeurt vaker dat organisaties het verwarrend vinden als een dove persoon een gebarentolk inschakelt om te kunnen bellen. De stem van de gebarentolk is dan te horen, en niet de stem van de dove beller. Dat dove personen problemen zouden hebben met het telefonisch maken van een vaccinatie-afspraak heeft dus niets te maken met het personeel van De Gelderhorst, noch met de vaccinatieprocedure.

Werkbezoek

Na de coronacrisis zal Tweede Kamerlid Bergkamp op werkbezoek gaan bij De Gelderhorst. Tot die tijd worden de antwoorden van minister De Jonge afgewacht en kunnen doven Tolkcontact inschakelen.

Ben je doof of slechthorend en wil je ook gebruik maken van telefonie? Kijk op de website van Tolkcontact voor meer informatie over de app waarmee dit mogelijk is.

Bronnen: Omroep Gelderland en Tolkcontact

 


Reacties

Er zijn 7 reacties Bekijk

SC

Dit werkt uiteraard alleen bij mensen die kúnnen bellen of altijd de beschikking hebben over iemand die voor ze kan bellen.
En dan inderdaad: er komen steeds meer mogelijkheden, maar de maatschappij wordt steeds dommer en iets algemeens als e-mailen wordt door velen niet meer als communiceren gezien.
Hoe komt het dat men bij de GGD onnozel als een huisdier is, dat verbaasd is de stem van de baas te horen terwijl die niet thuis is? Hier dus omgekeerd: de GGD-medewerker die weet dat het om cliënt Die-en-die gaat en van slag is omdat het niet de volledig onbekende Die-en-die zelf is die praat, nadat de tolk zich duidelijk bekend gemaakt heeft als tussenpersoon die tolkt tussen de horende GGD-medewerkers en Die-en-die?

Beantwoord

In dit geval gaat het niet zozeer om onnozelheid, maar meer om de richtlijnen rondom privacy waar organisaties zich aan willen houden. Artsen, maar ook banken en verzekeraars, mogen geen telefonische informatie via een derde verstrekken (oftewel: je kunt niet voor je partner of moeder naar deze organisaties bellen) en hetzelfde geldt voor het maken van een vaccinatie-afspraak via de GGD. Een gebarentolk heeft echter een beroepsgeheim en mag daarom namens de dove persoon spreken. Dit is helaas bij veel (medewerkers van) organisaties nog onvoldoende bekend, vandaar dat hier nog regelmatig misverstanden over ontstaan.

s

Waarom staat deze toelichting niet in de tekst zelf? Er wordt juist gesuggereerd dat de GGD-medewerkers er niet mee om kunnen gaan dat de doven niet zelf bellen.
Wat ik vervolgens mis in deze aanvulling, is dat de tolken blijkbaar niet hebben verteld en aangetoond dat er voor doven (en ongetwijfeld ook andere groepen) een uitzondering bestaat.
Tja…
Overigens heb ik wel zelf de ervaring dat er bedrijven zijn die geen flauw idee hebben wat ze aanmoeten met een mail gericht aan hun adres en dan in het onderwerp T.a.v. Die-en-die. Met als eerste een alinea aan de administratie om de mail door te sturen aan Die-en-die. Tjonge, wat moeilijk om te begrijpen wat de bedoeling van die mail is, die bij de administratie aankomt.

Het is een misvatting dat een dove helemaal niets hoort; jij/zij hoort altijd wel een beetje en vindt daarom vaak dat de spreker mompelt en slecht articuleert. Tja, de oorzaak leg je nu eenmaal liever bij de tegenpartij …..

Beantwoord
SC

Er zijn natuurlijk wel mensen niets horen van het omgevingsgeluid. En ook mensen die zo ongeveer helemaal niets horen, in elk geval vrijwel geen stemmen. Als het in zo’n geval om heel langzaam optrekkende doofheid ging, kan het inderdaad zo zijn in uitzonderingsgevallen, dat er sprake is van ongemerkte aanpassing aan de situatie, waardoor toch nog heel veel gevolgd kan worden en dat de medemensen beschuldigd worden van slecht spreken. Dan zullen er wel meer valse beschuldigingen geuit worden.

john koole

ik heb jaren geleden een computer gehad van het gak er konden 6 adressen in en was een telefoon aansluiting voor nodig plus een zak geld het telefoon tarief liep je zakken van leeg na zoveel jaren retour
gedaan er waren maar enkele mensen te bereiken en de meesten begrepen het niet ik ben nu blei dat er
meer mensen zijn die er nu gebruik van maken en nieuwe regels komen

Beantwoord
SC

Wat was dat voor snertapparaat?
Herinner me nu de teksttelefoon van de PTT. Dat was een apparaat dat ergens anders voor ontwikkeld was. Had een toetsenbord en een tekstregel van 2x 40 lettertekens. Na andere apparatuur was het een beeldscherm, was het nog steeds 2x 40 tekens ipv een normale tekst. Die tekens waren natuurlijk wel loeigrooit, zodat je geen normaal regeloverzicht had.
In de jaren 90 werd nog stijf en strak volgehouden dat computers te moeilijk waren voor doven/slechthorenden. Hier zie ik ook een hoge mate van versimpeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen