National Theatre in Londen biedt voorstellingen met ondertitelingsbril

13-02-2019 hooroplossingen , opmerkelijk , techniek & ontwikkeling

In het National Theatre in Londen kun je een ondertitelingsbril opzetten bij het bezoeken van een theatervoorstelling. Meer dan 140 theaterbezoekers testten vorig jaar de smart captions glasses – vrij vertaald: slimme ondertitelingsbril – en waren enthousiast.

De bril werd gelanceerd in oktober 2018 en werd getest tijdens 45 voorstellingen van War Horse en Hadestown. Vanwege de positieve reacties is de bril in 2019 standaard te reserveren voor het gehele programma.

Betere kaartverkoop

Jonathan Suffolk, Technisch Directeur van het National Theatre, is blij met de positieve reacties op de bril: ‘Voor beide shows was de kaartverkoop vorig jaar erg geslaagd. In het geval van War Horse was de voorstelling zelfs bijna uitverkocht op het moment dat we de ondertitelingsbril lanceerden. We hebben ook het idee dat de kaarten voor het aankomende seizoen vanwege de beschikbaarheid van de bril beter loopt dan voorheen.’

De bril maakt gebruik van Wifi en spraakherkenning en toont de gesproken tekst van de acteurs op de brillenglazen. De tekst wordt real life gesynchroniseerd met de dialoog van de spelers en beschrijft ook de bijbehorende geluidseffecten en de muziek.

Onbeperkt aanbod

Chris, doof en gebruiker van de ondertitelingsbril, bezocht vorige week samen met zijn vrouw een voorstelling van Hadestown. Hij vertelt: ‘Tot nu toe maakten we gebruik van een schrijftolk of gebarentolk tijdens shows in het National Theatre. Daar waren we heel tevreden over, maar de ondertitelingsbril verhoogt het kijkplezier enorm. Je hebt de mogelijkheid om de positionering van de tekst op je brillenglazen zelf aan te passen en de kleur te veranderen. Doordat de ondertiteling in je gezichtsveld plaatsvindt, mis je niets van wat er op het podium gebeurt.’

Door de beschikbaarheid van de bril kunnen doven en slechthorenden in Londen nu alle voorstellingen in het programma van het National Theatre bezoeken. Ze zijn dus niet meer gebonden aan speciale voorstellingen op beperkte tijdstippen. Ook maakt het niet meer uit welke zitplaatsen ze reserveren.

Meer informatie over de ondertitelingsbril is te vinden op de website van het National Theatre.

Bron: The Limping Chicken. Foto: James Belloroni


Reacties

Er zijn 5 reacties Bekijk

Anja

Fantastisch, maar dat is natuurlijk in het Engels. Als het via spraakherkenningsprogramma’s gaat, zal het misschien nog wel even duren voordat dit ook in het Nederlands goed werkt?

Beantwoord
NijWeDo

Gewoon fantastisch! Dan kan ik zelf bepalen naar welke theater ik wil gaan zonder eerst te hoeven informeren of het doofvriendelijk is!

Dus Nederland: GEWOON DOEN!!!
Alle dove mensen moeten dit gewoon opeisen!
Heeft Doof.nl dat bericht doorgestuurd naar alle ministers van onze regering?

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.