Wanneer CI’s niet volstaan: hoe Anja dankij Speaksee weer kon communiceren
Anja (64) woont samen met haar man Thon in het pittoreske Vreeswijk, onderdeel van Nieuwegein. Een jaar geleden veranderde haar leven ingrijpend: door een hersenvliesontsteking liep ze ernstige schade op aan haar gehoorzenuw én evenwichtsorgaan.
Achtergrond en leven vóór Speaksee
Anja (64) woont samen met haar man Thon in het pittoreske Vreeswijk, onderdeel van Nieuwegein. Een jaar geleden veranderde haar leven ingrijpend: door een hersenvliesontsteking liep ze ernstige schade op aan haar gehoorzenuw én evenwichtsorgaan. “Van de ene op de andere dag was ik doof,” vertelt ze. “Ik hoorde daarvoor nog uitstekend. Toen ik wakker werd in het ziekenhuis, kon ik niets meer horen.”
Binnen korte tijd kreeg Anja twee cochleaire implantaten (CI’s). De artsen hoopten dat dit haar gehoor deels zou herstellen, maar de resultaten vielen tegen. “Ik hoor nu alleen nog wat omgevingsgeluid, zoals een klok of een hond die blaft. Klanken kan ik niet onderscheiden,” legt ze uit. “Het geluid voelt meer als een bons in mijn hoofd.”
Vooral het verlies van contact met haar kleinkinderen vond Anja moeilijk: “Ik heb het stemmetje van de jongste nooit gehoord. Dat is verdrietig.” Toch bleef ze veerkrachtig. Samen met haar gezin ging ze op gebarentaalles, “al gaat dat met de kleintjes vooral heel speels, ze vinden het leuk om te doen,” lacht ze.
Eerste stappen met Speaksee
Toen bleek dat de CI’s onvoldoende resultaat gaven, heeft Thon de mogelijkheden van Speaksee met het audiologisch centrum besproken. “De audioloog kende het product en zei: jullie zijn een goed voorbeeld van wie hier echt baat bij kan hebben,” vertelt Thon. “Dat gaf ons hoop. We wilden niet bij de pakken neerzitten, we wilden dóór en we vonden het belangrijk om de steun van de audioloog te krijgen”.
De eerste weken waren even wennen. “Het was wat zoeken: verbindingen, wifi, tablets. Uiteindelijk ontdekten we dat Speaksee het beste werkt op onze iPad,” vertelt Anja. Inmiddels heeft het stel een vaste routine: “We nemen altijd een tas mee met alle spullen. Of we nu naar familie gaan, de huisarts, of uit eten; Speaksee gaat altijd mee.”

Thon en Anja
Hoe Speaksee helpt in het dagelijks leven
De technologie bleek al snel een onmisbare schakel in Anja’s communicatie. “Bij mijn moeder (91 jaar), waar Anja mantelzorger voor is, gebruik ik Speaksee altijd. Ze praat niet altijd duidelijk, maar de app pakt haar spraak verrassend goed op. Zo kunnen we toch nog gesprekken hebben.”
Ook in sociale situaties biedt Speaksee een uitkomst. “Bij verjaardagen of in restaurants gebruiken we de microfoons. Mensen reageren altijd nieuwsgierig en positief,” vertelt Thon. “Zelfs de obers doen zonder problemen de microfoon om.”
Anja vult aan: “Ik ben er heel open over. Ik zeg gewoon: ‘Ik ben doof, maar als je de microfoon omdoet, kunnen we praten.’ Niemand weigert dat. Mensen vinden het juist interessant om te zien hoe het werkt.”
Daarnaast gebruiken ze Speaksee in onverwachte situaties, van doktersbezoeken tot autoritten. “In de auto werkt het fantastisch,” zegt Thon. “We hebben een standaard voor de tablet, zo kunnen we gewoon onderweg praten. Dat kon zonder Speaksee niet.”
De impact op hun leven
Speaksee bracht meer dan alleen praktische communicatie, het gaf ook emotionele verbinding terug. “Ik voel me weer betrokken bij wat er om me heen gebeurt,” vertelt Anja. “Ik bemoei me graag met dingen, en dat kon ik niet meer. Nu kan ik weer mezelf zijn.”
Voor Thon is het verschil net zo groot: “Toen ze doof werd, begon ik te beseffen hoeveel we verloren hadden. We schreven eerst op een whiteboard met elkaar. Als ik nu terugkijk waar we vandaan komen, is het een wereld van verschil.” Anja knikt: “Zonder Speaksee zou ik me afgesloten voelen. Het haalt me uit dat isolement.”
Toekomst en wensen
Anja en Thon hopen dat steeds meer mensen met gehoorverlies de weg naar Speaksee vinden. “Audiologische centra zouden het vaker moeten noemen als optie,” zegt Thon. “Wij hebben het zelf ontdekt. Als we dat niet hadden gedaan, hadden we dit nooit geweten.”
Toch zien ze ook ruimte voor verbetering. “Het zou fijn zijn als zorgverzekeraars de vergoedingen eenvoudiger maken,” merkt hij op. “Onze aanvraag loopt al maanden, terwijl de noodzaak duidelijk is.”
Anja kijkt ondertussen vooruit met hoop: “Ik zie dat Speaksee zich blijft ontwikkelen, straks met zes microfoons of gebruik in theaters. Wie weet wat de toekomst nog brengt.”
Advies aan anderen
Tot slot heeft Anja een boodschap voor anderen in een vergelijkbare situatie: “Leg je niet vast op één oplossing. Probeer, leer, en geef niet op. Techniek vraagt wat geduld, maar het loont. Speaksee heeft mij geholpen om te focussen op wat wél mogelijk is. En vergeet niet dat begeleiding, van bijvoorbeeld GGMD of een coach, net zo belangrijk is.”
Kijk voor meer informatie over de Speaksee Microphone Kit op speak-see.com.