Dove acteurs Marjolijn en Daniël reageren op heisa pikante Sensoa-campagne

18-01-2005 algemeen

‘Wij begrijpen niet waar iedereen zo geshockeerd over is. Wie dit porno noemt, kent er niets van.` De dove Daniël Swevers (25) en Marjolijn Dua (17) hadden absoluut niet verwacht dat hun pikante optreden in de voorlichtingscampagne van Sensoa zoveel ophef zou maken.

In een weinig verhullend tv-spotje maakt Marjolijn via gebarentaal duidelijk wat ze prettig vindt tijdens het vrijen, waarna de slagzin volgt ‘zij kunnen erover praten, jij dus ook.’

Op de vraag wat ze van `hun` filmpje vinden, gaan beide duimen stralend omhoog. Want al kunnen ze het niet met zoveel woorden zeggen, uit hun drukke gebaren en sprekende mimiek blijkt dat Daniël Swevers uit Deurne en Marjolijn Dua uit Kapellen best trots zijn op hun acteerprestaties in de nieuwe `praat-over-seks`-campagne van Sensoa.

Het Vlaamse expertisecentrum voor seksuele gezondheid en hiv kreeg sinds de lancering van de campagne vorige week tonnen kritiek over zich heen. Vlaams minister van Welzijn Inge Vervotte (CD&V) distantieerde zich uitdrukkelijk van de spotjes en ook CD&V-senator Mia De Schamphelaere was geschokt door de expliciete beelden.

Hechte groep

De 17-jarige Marjolijn kan weinig begrip opbrengen voor die preutsheid.’Toen ik hoorde dat productiehuis PIX dove jongeren zocht voor een reclamecampagne, was ik meteen geïnteresseerd’, gebaart ze. ‘Toegegeven, het gewaagde script deed me eerst wat twijfelen. Maar uiteindelijk vond ik het belangrijk om mee te doen.’

‘De boodschap is heel direct: we moeten meer communiceren over seks. Daarom had ik ook nooit gedacht dat het spotje een probleem zou vormen. Het bevestigt mijn indruk dat horenden eigenlijk veel preutser zijn dan wij. Eigenlijk praten wij vaak uitgebreid over seks.’

‘De dovengemeenschap is een kleine, hechte groep’, valt Daniël haar bij. ‘Bijna als een familie. Wij vertellen elkaar alles en hebben weinig taboes. Ik ken zelfs geen gebaar voor het woord `taboe`. Horende vrienden hebben het soms best moeilijk met dat openlijke sfeertje. Ik maak me dus niet druk over de reacties. Wie dit porno noemt, kent er niets van. Het doel van de campagne is trouwens bereikt: iedereen heeft het erover.’

Mooi en sexy

Of ze ook in het dagelijkse leven een koppel vormen? ‘Néén’, benadrukt Marjolein.’We zijn gewoon vrienden. Maar ik was wel opgelucht dat Daniël ook aan het spotje wou meewerken. We kennen elkaar al heel lang en ik vertrouw hem volkomen. Met een vreemde jongen waren de opnames waarschijnlijk niet zo vlot verlopen. Nu heb ik me geen moment geschaamd.’

‘Waarom zou ik ook? Ik heb toch een rokje en een bh aan! Dat was trouwens een afspraak die ik met mijn moeder gemaakt had. Ik mocht meedoen op voorwaarde dat ik niet volledig naakt ging.’

‘Het is een mooi en sexy filmpje geworden’, vindt Daniël.’Meer moest dat niet zijn. Misschien zijn die grote campagneaffiches met vrijende koppels wel iets te nadrukkelijk, maar dat is modern. Bovendien is het de realiteit.’

Verdere ambities in de showbizz hebben de twee niet. ‘Ik hoop dit jaar af te studeren en ooit in de dovenuniversiteit van Washington aan de slag te kunnen’, vertelt Marjolijn. ‘Ook dat is een reden waarom ik deze campagne zo geslaagd vind: ze zet de dovenwereld eens in een ander perspectief. Het filmpje toont dat wij ook gewone mensen zijn die gewone dingen doen, zoals vrijen, studeren of werken. Ons enige gebrek is dat we doof zijn. Maar dat is niet hetzelfde als stom of dom.’


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.