Dubbel nieuws bij RTGS: nieuwe directeur en klachtencommissie

26-09-2024 algemeen

Oud-directeur Markell Gremmen geeft op 1 oktober 2024 het stokje over aan Tanja Visser. Zij heeft meteen een project om aan te werken, want het RTGS neemt de klachtencommissie voor tolkgebruikers over.

De stichting Register Tolken Gebarentaal en Schrijftolken meldt dat de Raad van Toezicht verheugd is dat Tanja Visser start als directeur-bestuurder. Tanja heeft veel ervaring in directie- en bestuursrollen. Zo was zij ruim vier jaar directeur-bestuurder bij Monumentenwacht Utrecht. Tanja’s dochter is slechthorend. Ze vertelt: ‘Het raakt mij iedere keer weer als ik zie hoe hard ze haar best moet doen om alles te volgen en contact te maken. Ik heb nog nooit met tolken NGT of schrijftolken gewerkt. Een nieuwe wereld voor mij, die ik hoop snel te leren kennen door met verschillende mensen in gesprek te gaan.’

Dank je wel, Markell!

Tanja volgt Markell Gremmen op, die de afgelopen drie jaar met veel succes de rol heeft ingevuld. Markell heeft veel voor elkaar gekregen: de start van een Beroepscommissie binnen het Register, de ontwikkelingen rondom de klachtencommissie, de webpagina Samenwerking en Feedback, de registratie van de eerste Dove Tolk NGT en de nieuwe opzet Permanente Educatie. De Raad van Toezicht is Markell dankbaar voor haar inzet en resultaten.

Klachtencommissie

Er verandert nog meer bij het RTGS. Per 1 oktober 2024 neemt het RTGS de klachtencommissie voor tolkgebruikers over. Tolkgebruikers kunnen op www.klachttolk.nl een klacht indienen over tolken gebarentaal of schrijftolken. Bijvoorbeeld als zij vinden dat de tolk zich niet aan de beroepscode houdt of als ze niet tevreden zijn over de kwaliteit van het tolken. De belangenorganisaties van tolkgebruikers en beroepsverenigingen van tolken hopen dat de zichtbaarheid van de klachtencommissie groter wordt door de overname.

Wat doet de klachtencommissie?

De klachtencommissie bemiddelt tussen tolkgebruikers en tolken. De commissie geeft geen straf aan tolken, maar bedenkt wel oplossingen en geeft advies. Bijvoorbeeld of de klacht terecht is of niet. De klachtencommissie blijft ondanks de overname onafhankelijk. Als er vaak dezelfde klachten binnenkomen, dan stuurt de klachtencommissie een bericht naar bijvoorbeeld de beroepsverenigingen voor tolken. Dan weten zij dat er misschien iets verbeterd moet worden. Het is belangrijk dat tolkgebruikers een klacht indienen als zij niet tevreden zijn over een tolk. Daardoor gaat de kwaliteit van tolken omhoog. Meer weten? Kijk dan op www.klachttolk.nl.

Bekijk deze informatie over de klachtencommissie in Nederlandse Gebarentaal.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.