`Ik kan goed liplezen waardoor je mijn slechthorendheid vergeet`

17-03-2008 algemeen

Zelf is ze slechthorend maar daar merk je niets van als je met haar praat. Daarmee is ze meteen een visitekaartje voor haar werk. `Ze` is Renee Iseli-Smits, Trajectbegeleider – Jobcoach bij Bureau Arbeid. Een organisatie die mensen met een auditieve en communicatieve beperking begeleidt tijdens de reïntegratie in het arbeidsproces.

‘Het is een open deur maar de grootste belemmering voor het in dienst nemen van doven en slechthorenden is de communicatie. Terwijl veel slechthorenden en doven goed kunnen spreken en liplezen`, vertelt Renee. ‘Toch kan er bijvoorbeeld een isolement ontstaan wanneer een slechthorende komt te werken in een omgeving waar de collega`s niet goed rekening houden met de handicap. De omgeving vergeet vaak dat iemand een auditieve beperking heeft, want het is een stille handicap die je niet ziet. Ik kan bijvoorbeeld goed liplezen waardoor mijn slechthorendheid vaak niet opvalt. Oogcontact in een gesprek met doven en slechthorenden is daarbij van essentieel belang. Dat neemt niet weg dat communiceren mij en andere slechthorende en dove mensen meer moeite en energie kost.`

Assertiviteit
`Doven en slechthorenden vinden het vaak moeilijk om aan te geven wanneer zij het gesprek niet kunnen volgen; bang om lastig gevonden te worden. Wanneer één van mijn kandidaten communicatieproblemen krijgt op het werk, loop ik soms een tijdje mee op de werkplek. Wij geven dan feedback aan zijn of haar collega`s en vertellen hoe ze de communicatie met de dove of slechthorende collega kunnen verbeteren. Onze kandidaat zelf trainen we vaak in assertiviteit zodat die durft aan te geven wanneer hij of zij iets niet goed begrijpt.`

‘Er zijn veel mogelijkheden voor doven en slechthorenden in het arbeidsproces`, stelt Renee. ‘Zo is er bijvoorbeeld een dove kapper. Eerst leek dat vrij lastig te verwezenlijken omdat klanten in de kappersstoel meestal toch van een praatje houden. Maar de dove kapper communiceert nu gewoon met zijn klanten door middel van liplezen in de spiegel. Mensen met een auditieve beperking zijn ook bij uitstek geschikt om te werken in het bank- en verzekeringswezen. Ze zijn namelijk heel nauwkeurig, omdat ze visueel zijn ingesteld ter compensatie van het minder horen. Daarbij zijn ze door hun beperking zeer gemotiveerd als ze een kans op de arbeidsmarkt krijgen en kunnen ze zich ook heel goed concentreren. Het zijn gewoon erg betrouwbare en extra gemotiveerde werknemers, die je op alle gebieden kan inzetten. Zolang er maar geen telefonisch werk bijkomt.`

Bron: HRinFinance.nl nieuwsbrief


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.