KPN Teletolk: bellen met tekst of gebaren voor doven en slechthorenden

27-09-2013 algemeen

KPN lanceert op 1 oktober 2013 de nieuwe tekst- en beeldbemiddelingsdienst voor mensen met een auditieve beperking of spraakbeperking: KPN Teletolk. Met deze dienst kunnen doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar bellen met tekst, spraak en beeld.

KPN Teletolk maakt het mogelijk voor dove en slechthorende mensen en mensen met een spraakbeperking om te bellen met een persoon die gebruik maakt van reguliere telefonie, en vice versa. Gebruikers kunnen kiezen of ze het gesprek willen laten bemiddelen in tekst of beeld. Bij tekstbemiddeling worden de gesproken woorden omgezet in tekst. Bij de beeldbemiddeling zitten tolken klaar om de gesproken taal om te zetten naar gebarentaal, en andersom.

Gebarentaal
In Nederland zijn circa 15.000 volwassen doven die gebarentaal gebruiken. Vanaf oktober kunnen zij via KPN Teletolk bellen met horende mensen in hun voorkeurstaal: de Nederlandse Gebarentaal. De beeldbemiddeling zal uitgevoerd worden door gediplomeerde en geregistreerde gebarentolken. Naast gebaren kunnen gebruikers in het gesprek ook gebruikmaken van spraak, spraakafzien en Real Time Text (RTT).
Mensen met een auditieve beperking of mensen die een spraakbeperking hebben maar geen gebarentaal beheersen, kunnen bellen naar de tekstbemiddelingsdienst waar een medewerker van KPN Teletolk het telefoongesprek met een horende persoon voor hen bemiddelt in tekst.

Total Conversation
De nieuwe bemiddelingsdienst zal de huidige analoge tekstbemiddelingsdienst van KPN vervangen. Het nieuwe platform is volledig digitaal waardoor gebruikers kunnen bellen via een smartphone, tablet of computer. De dienst werkt volgens de standaard van Total Conversation. Total Conversation is internationaal geaccepteerd als de standaard voor telefoongesprekken met tekst, spraak en beeld.

24 uur per dag
De tekstbemiddelingsdienst is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar geopend. De beeldbemiddelingsdienst is op werkdagen van 7.00 tot 20.00 uur geopend, en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur.

Samenwerkingspartners
De nieuwe bemiddelingsdienst is ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken naar aanleiding van een wijziging in de Telecomwet. De nieuwe dienst gaat uit van een gelijkwaardige toegang tot het reguliere telefonienetwerk voor iedereen. KPN werkt hierin samen met nWise, Berengroep, Volt Delta en SNT. De toewijzing van het ministerie geldt voor een periode van vijf jaar.

Meer informatie over KPN Teletolk is terug te vinden op www.kpn.com/teletolk.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.