KPN Teletolk: bellen met tekst of gebaren voor doven en slechthorenden

27-09-2013 algemeen

KPN lanceert op 1 oktober 2013 de nieuwe tekst- en beeldbemiddelingsdienst voor mensen met een auditieve beperking of spraakbeperking: KPN Teletolk. Met deze dienst kunnen doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar bellen met tekst, spraak en beeld.

KPN Teletolk maakt het mogelijk voor dove en slechthorende mensen en mensen met een spraakbeperking om te bellen met een persoon die gebruik maakt van reguliere telefonie, en vice versa. Gebruikers kunnen kiezen of ze het gesprek willen laten bemiddelen in tekst of beeld. Bij tekstbemiddeling worden de gesproken woorden omgezet in tekst. Bij de beeldbemiddeling zitten tolken klaar om de gesproken taal om te zetten naar gebarentaal, en andersom.

Gebarentaal
In Nederland zijn circa 15.000 volwassen doven die gebarentaal gebruiken. Vanaf oktober kunnen zij via KPN Teletolk bellen met horende mensen in hun voorkeurstaal: de Nederlandse Gebarentaal. De beeldbemiddeling zal uitgevoerd worden door gediplomeerde en geregistreerde gebarentolken. Naast gebaren kunnen gebruikers in het gesprek ook gebruikmaken van spraak, spraakafzien en Real Time Text (RTT).
Mensen met een auditieve beperking of mensen die een spraakbeperking hebben maar geen gebarentaal beheersen, kunnen bellen naar de tekstbemiddelingsdienst waar een medewerker van KPN Teletolk het telefoongesprek met een horende persoon voor hen bemiddelt in tekst.

Total Conversation
De nieuwe bemiddelingsdienst zal de huidige analoge tekstbemiddelingsdienst van KPN vervangen. Het nieuwe platform is volledig digitaal waardoor gebruikers kunnen bellen via een smartphone, tablet of computer. De dienst werkt volgens de standaard van Total Conversation. Total Conversation is internationaal geaccepteerd als de standaard voor telefoongesprekken met tekst, spraak en beeld.

24 uur per dag
De tekstbemiddelingsdienst is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar geopend. De beeldbemiddelingsdienst is op werkdagen van 7.00 tot 20.00 uur geopend, en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur.

Samenwerkingspartners
De nieuwe bemiddelingsdienst is ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken naar aanleiding van een wijziging in de Telecomwet. De nieuwe dienst gaat uit van een gelijkwaardige toegang tot het reguliere telefonienetwerk voor iedereen. KPN werkt hierin samen met nWise, Berengroep, Volt Delta en SNT. De toewijzing van het ministerie geldt voor een periode van vijf jaar.

Meer informatie over KPN Teletolk is terug te vinden op www.kpn.com/teletolk.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.