Slechthorende leerkracht: de omgekeerde wereld

12-03-2015 algemeen

advertorial

Een slechthorende leerling kan de leerkracht beter verstaan als de leerkracht een microfoontje draagt, maar wat als de leerkracht zelf slechthorend is? In feite zou dan elke leerling een microfoontje opgespeld moeten krijgen, maar dat is niet realistisch. 

Het is de uitdaging om de stemmen van alle leerlingen op te vangen middels strategisch geplaatste microfoons zodat deze direct in de hoortoestellen van de leerkracht hoorbaar worden. Phonak kan met haar digitale Comfort Audio-serie een goede oplossing  bieden in deze situaties. Het is opvallend dat er voor deze specifieke groep nauwelijks gerichte informatie te vinden is over technische hulpmiddelen, en dat terwijl het Onderwijs de meest vergrijsde bedrijfstak in Nederland is! Dit artikel geeft een globale indruk van de mogelijkheden.

Factoren die het spraakverstaan hinderen
Bij slechthorendheid is een hoortoestel (hoorapparaat) een eerste vereiste. Moderne digitale hoortoestellen kunnen steeds meer, maar zijn met name effectief in een straal van 2 meter om de slechthorende heen. We spreken van de ‘soundbubble’, een denkbeeldige bol rondom de slechthorende waarin het hoortoestel vaak een goede oplossing biedt. Maar een klas is uiteraard veel groter. Niet alleen is afstand een negatieve factor, ook het omgevingslawaai (papiergeritsel, schuivende stoeltjes etc.) belemmert het spraakverstaan. Elke hoortoesteldrager zal dit herkennen. Tot slot is de akoestiek van een klaslokaal vaak ook niet bevorderlijk door de vele harde oppervlakten, zoals grote raampartijen. Dit maakt een klaslokaal tot één van de meest complexe omgevingen voor een slechthorende. Het is risico op een burn-out is dan ook vele malen groter bij deze groep. Een aanvullend hoorhulpmiddel is dan ook vaak gewenst.

Werkplekaanpassing
Het gebruik van een losse handmicrofoon als uitbreiding op het hoortoestel is vrij gebruikelijk, bijvoorbeeld om beter te verstaan tijdens een vergadering. De microfoon wordt midden op tafel gelegd en de opgevangen spraak wordt draadloos naar de hoortoestellen gestuurd. Een klaslokaal leent zich hier echter niet voor, een meer uitgebreide aanpak is nodig: een werkplekaanpassing. Hierbij moet gedacht worden aan de strategische plaatsing van één of meerdere microfoons in het lokaal, bijvoorbeeld aan het plafond of langs de muren. Zo worden de stemmen van de leerlingen opgevangen en draadloos naar de slechthorende leerkracht gezonden. Afhankelijk van de inrichting van het klaslokaal en de grootte van de groep kan via maatwerk een enorme verbetering in spraakverstaan gerealiseerd worden. De leerkracht draagt zelf een klein ontvangertje bij/aan het hoortoestel om het geluid van de microfoons op te vangen en door te geven aan de oortoestellen. Zo kan een leerkracht nog jaren met plezier voor de klas staan. Een werkplekaanpassing wordt dan ook vaak volledig vergoed vanuit de basisverzekering. 

Vast lokaal
De Phonak oplossing is bij uitstek geschikt als de leerkracht een vast lokaal heeft, dit vanwege de kleine technische aanpassingen die nodig zijn. Maar ook als er in meerdere lokalen lesgegeven wordt, dan kan door een goede werkplekinventarisatie een passende oplossing gevonden worden. Eén en ander zal afhangen van de mate van slechthorendheid, de werkomgeving en de exacte luisterbehoefte.

Meer informatie
Bent u slechthorend en zijn uw hoortoestellen alleen niet toereikend om uw leerlingen op de achterste rijen te verstaan? Lees dan alles over onze Comfort Audio-serie op onze website.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen