Oorfonds start crowdfunding voor onderzoek naar hoorproblemen bij kinderen

09-11-2022 onderzoek & wetenschap

Stichting Oorfonds Nederland is een geldinzamelingsactie gestart voor onderzoeken naar plotsdoofheid, evenwicht en tinnitus bij kinderen. De crowdfunding maakt deel uit van de campagne ‘Geef Ooronderzoek Gehoor’.

Op de website oorfonds.nl kun je volgen hoeveel geld er voor ieder onderzoek gedoneerd is en dus ook hoeveel geld er nog nodig is om het onderzoek te kunnen doen. Met het geld worden drie onderzoeken betaald: over plotsdoofheid, evenwicht en tinnitus bij kinderen. Stichting Oorfonds Nederland werkt hiervoor samen met drie academische centra.

Oorfonds-voorzitter Rene van der Heijden vindt dat onderzoek naar gehoor- en evenwichtsproblemen veel meer financiële steun verdient. ‘Als je kijkt hoeveel geld naar ooronderzoek gaat in vergelijking met ander medisch wetenschappelijk onderzoek, dan lijkt het alsof we oorproblemen niet serieus nemen. Het is niet zo dat de onderzoekers niet willen of kunnen; het is meer dat we als maatschappij andere keuzes maken. Om de kwaliteit van leven met een ooraandoening te verbeteren en zelfs sommige ooraandoeningen te genezen, is veel meer onderzoek nodig.’

Waar gaan de onderzoeken over?

In de campagne ‘Geef Ooronderzoek Gehoor’ richt het Oorfonds zich op drie jonge onderzoekers. Hylke van der Toom is kno-arts van het Erasmus MC. Hij onderzoekt de effectiviteit van een injectie met een sterke ontstekingsremmer direct achter het trommelvlies bij plotsdoofheid. Nu krijgen patiënten daar pillen voor. In de toekomst zouden zij dus deze injectie kunnen krijgen.

Denise Fuchten is psycholoog/onderzoeker van het Utrecht UMC. Denise doet onderzoek naar de impact van tinnitus bij kinderen. Dat kinderen oorsuizen ervaren is bekend. De manier waarop we dat bij volwassen onderzoeken, is niet altijd toepasbaar bij kinderen. Dit onderzoek geeft een veel beter beeld van hoe kinderen tinnitus ervaren.

Audioloog Elke Devocht werkt samen met de onderzoeksgroep van het Maastricht UMC+ aan het evenwichtsimplantaat (vestibulair). De belangrijkste manier om de werking van ons evenwicht in een lab te lezen, is door oogbewegingen te bekijken. Dat is met de huidige middelen veel werk. Door de juiste software te ontwikkelen, kunnen analyses van oogbewegingen sneller worden gemaakt. Daardoor kunnen meer mensen geholpen worden.

Tinnitus bij kinderen

Er is nog weinig onderzoek gedaan naar tinnitus bij kinderen. Onderzoeker Denise Fuchten vertelt waarom: ‘Dat komt vooral omdat het heel lastig is om te meten hoeveel last kinderen hebben van tinnitus. Ze vinden het vaak moeilijk om zelf te verwoorden en uit te leggen wat voor klachten ze hebben en wat voor impact die klachten hebben.’ Jasper van 12 jaar heeft tinnitus: ‘Ik hoor toeters, trompetten, eigenlijk een beetje van alles wat. Nadat de dokter zei dat ik tinnitus had, moest ik daar wel een jaar of anderhalf aanwennen. Ik moest ermee leren leven.’

Doneren aan het Oorfonds

Het Oorfonds richt zich op het financieren van wetenschappelijk onderzoek, om zo mensen met een gehoor- of evenwichtsprobleem kwaliteit van leven terug te geven. Steun (een van) de onderzoeken, ga naar de website van het Oorfonds of direct naar oorfonds.nl/geefooronderzoekgehoor. Alle donaties, groot en klein, zijn welkom.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.