Een derde van beroepsbevolking tussen 49 en 59 jaar heeft gehoorverlies

31-10-2013 algemeen

advertorial

Gehoorschade en gehoorverlies is een toenemend probleem onder een steeds jongere groep mensen. Ongeveer 1,4 miljoen mensen in Nederland hebben last van gehoorverlies. Het bezoeken van een audicien blijkt in veel gevallen nog steeds een taboe waardoor in Europa slechts 20% van de slechthorenden gebruik maakt van gehoorondersteuning.

Omvang probleem
Gehoorschade is een serieus probleem. Naar schatting zijn er zo’n 1,4 miljoen mensen in Nederland met een gehoorverlies. Van de beroepsbevolking tussen de 49 en 59 jaar heeft ongeveer een derde last van een verminderd gehoor. Gehoorverlies kan impact hebben op het functioneren van de persoon die ermee te maken krijgt, en daarmee ook op zijn arbeidskansen. Ook kan gehoorverlies een grote impact hebben op het sociale leven van de betreffende persoon.

Slechts 20% maakt gebruik van gehoorondersteuning
90% van de gehoorklachten kan worden opgelost door gebruik te maken van gehoorondersteuning. In Europa blijkt maar zo’n 20% van de totale groep mensen met gehoorproblemen gebruik te maken van gehoorondersteuning. Uit kwalitatief onderzoek van ExSilent blijkt dat er een tweetal grote barrières wordt ervaren:

  1. De angst voor het uiterlijk en de zichtbaarheid van het toestel tijdens het dragen.
  2. De stap om een bezoek bij de audicien te plannen wat door veel mensen wordt gezien als iets voor oudere mensen.

Onzichtbaar en makkelijk in gebruik
De tijden van grote vleeskleurige toestellen achter de oren om het gehoorverlies te compenseren, zijn voorbij. En het taboe op het uiterlijk van hoortoestellen is daarmee binnenkort verleden tijd. Inmiddels zijn er ook allerlei hippe hooroplossingen verkrijgbaar. Onzichtbaar en makkelijk in gebruik. Bij licht gehoorverlies is in sommige gevallen zelfs de hulp van een audicien niet meer nodig. De consument kan zijn hoorhulp zelf online bestellen. Een dag later kan hij/zij weer volop deelnemen aan alle sociale activiteiten zonder telkens flarden van gesprekken te moeten missen.

Nieuwe generatie hooroplossingen
ExSilent is een jong, innovatief bedrijf dat probeert deze drempels naar gehoorondersteuning te verlagen. Dit doet zij door haar ‘nieuwe generatie hooroplossingen’. Dit zijn zeer kleine en stijlvolle hooroplossingen die vrijwel geheel in de gehoorgang gedragen worden, waardoor ze nauwelijks zichtbaar zijn. Doordat zowel luidspreker als microfoon in de gehoorgang zijn geplaatst, kan de oorschelp zijn natuurlijke functie om geluid op te vangen blijven gebruiken. Zo bepaalt het eigen oor waar het geluid vandaan komt, en wijkt de geluidswaarneming minder af dan bij traditionele hoor-toestellen. Dit maakt de geluidsbeleving heel natuurlijk.

Plug and play hoorhulpen
Naast hoortoestellen heeft ExSilent ook hoorhulpen ontwikkeld. De hoorhulpen maken gebruik van dezelfde technologie als de hoortoestellen, het verschil is dat ze zijn geprogrammeerd in vier standaard programma’s. Daar waar gehoortoestellen door een audicien voor een individu op maat worden afgesteld op basis van het gehoorverlies. Hierdoor kan de consument de hoorhulp zelf online kopen, zonder een audicien te bezoeken. De hoorhulp kan worden gezien als de standaard leesbril onder de hoortoestellen. Deze hoorhulpen zijn bedoeld voor mensen met licht tot matig gehoorverlies die in specifieke situaties gehoorondersteuning kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld tijdens vergaderingen op het werk, op feestjes of tijdens andere situaties met veel achtergrondge-luid.

Laagdrempelig kennismaken via app
Via de Appstore (voor Apple devices), en binnenkort ook via Google play (voor Android devices), is er een gratis app beschikbaar die kan worden gebruikt om de voordelen van gehoorondersteuning te ervaren. Ook deze app is bedoeld om consumenten laagdrempelig kennis te laten maken met de voordelen van gehoorondersteuning.

Kijk voor meer informatie op onze nieuwe website.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.