Oud-leerling Effatha op de bres voor dovenemancipatie

02-11-2009 algemeen

Marlies Siegers (1975), oud-leerlinge van dovenschool Effatha in Voorburg, heeft een missie. Naast haar dagelijkse werkzaamheden als personal organizer bij het bedrijf van haar moeder, Servicebureau OSN in Den Haag, zet zij zich in voor de emancipatie van doven. Zij zoekt voortdurend naar mogelijkheden om de aandacht positief te vestigen op doven in een horende maatschappij.

Recent heeft zij in dit kader haar oog laten vallen op haar oude school. Op haar initiatief voor een reality check richting het docentencorps werd bijzonder goed gereageerd en op 26 oktober 2009 heeft Siegers derhalve tijdens een studiedag een presentatie mogen geven aan zo’n 100 leraren en leraressen van Effatha. Doel daarbij was om vanuit haar praktijk en optiek aan te geven wat doven al op school nodig hebben om later succesvol te zijn in een horende maatschappij. De schoolleiding is enthousiast en wil de sessie in de toekomst graag uitbreiden naar de leerlingen.

Leermethoden ijken
Scholengemeenschap Effatha biedt onderwijs aan doven, slechthorenden en leerlingen met een ernstige communicatieve beperking, al dan niet in combinatie met een verstandelijke beperking. Dove en dooffunctionerende leerlingen krijgen onderwijs in Nederlandse Gebarentaal (NGT) en Nederlands (ondersteund met gebaren).  Door o.a. de ontwikkelingen op het gebied van CI (Cochleair Implantaat) is NGT overigens niet meer voor alle leerlingen de eerste en sterkste taal.
Mw.  P. de Bloeme, projectleider zelfstandigheidbevordering van Effatha Zoetermeer, was blij verrast met het initiatief van Siegers. ‘Veel van onze leerlingen zoeken na hun opleiding een eigen weg in de maatschappij. Deze route is voor ons praktisch onzichtbaar en wij zien successen en mislukkingen alleen terug in de statistieken. Terugkoppeling van oud-leerlingen is daarom interessant en een aanvullend middel om onze leermethoden te ijken. Wij zijn daarom heel blij met het initiatief van Marlies en roepen hierbij graag meer oud-leerlingen op hetzelfde te doen.’

Jong geleerd
‘Ik ben doof geboren’, vertelt Siegers, ‘en heb mijn schoolopleiding gedaan op dovenscholen van Effatha in Voorburg en Groningen. In 1995 ben ik gaan studeren aan de Gallaudet University in Washington D.C., Amerika. Terug in Nederland heb ik tussen 2000 en 2004 aan de Zilverschool Schoonhoven gestudeerd en de diploma`s Productie Goudsmeden en Ondernemer Goudsmid gehaald. Het bleek erg moeilijk daarmee een goede boterham te verdienen en ik heb mij daarom op diverse andere banen en baantjes gestort, van administratief tot horeca. Dat is overigens ook een heel goede leerschool geweest, met name om uit te vinden hoe het best om te gaan met een horende wereld.’
 
Siegers is natuurlijk niet de eerste dove die zelfstandig haar geld verdient, maar ze wil zeker niet de laatste zijn. Het is de emancipatie van deze groep die ze daarom blijft nastreven. Ze wil dat graag doen door simpelweg te werken en zelfstandig te zijn. En op die manier tot voorbeeld dienen van jongeren.
Zelf zegt ze dat ze alles te danken heeft aan haar ouders en haar scholing. Haar moeder Henny, en later stiefvader Jan, hebben haar niet ontzien in hun pogingen voor hun dochter de beste scholing en kansen te realiseren; ze is vele malen in het diepe gegooid. En scholing begon voor haar bij Effatha in Voorburg. Siegers heeft in haar leven op allerlei mogelijke manieren een pad voor zichzelf gebaand, voornamelijk door gewoon alles aan te pakken. Ze is nu zelfstandig, verdient een salaris en heeft een duidelijk doel voor ogen: eigen baas worden en dus te zijner tijd het bedrijf van haar moeder overnemen.

Scholing die leidt tot zelfstandigheid
Beide partijen zijn enthousiast over de prille samenwerking, die hopelijk in de nabije toekomst van docentencorps zal worden uitgebreid tot de leerlingen en wellicht ook naar  andere dovenscholen in Nederland; een voorstel daartoe is reeds verzonden. Effatha wil graag leren van oud-leerlingen. Marlies op haar beurt wil graag uit de praktijk feedback geven aan haar school en de leerlingen daar een hart onder de riem steken door uit te dragen dat goede scholing, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen voor haar de juiste ingrediënten waren om zelfstandig te worden.
Jaarlijks studeren ongeveer 100 leerlingen af van Nederlandse dovenscholen, waarvan 20 bij Effatha in Zoetermeer. Veel van deze jongens en meisjes willen zelfstandig zijn, werken en een inkomen verwerven. Kennis uit de praktijk van een ex-leerling is in dit stadium dan ook van harte welkom.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.