Week van de Ondertiteling zeer succesvol

12-06-2009 algemeen

Steeds meer aandacht voor ondertiteling

HOUTEN, 12 juni 2009 – SOAP! (Samenwerkingsverband Ondertitel Alle Programma’s!) kijkt terug op een succesvolle Week van de Ondertiteling. ‘Volledige ondertiteling is nog lang geen feit, maar er zijn weer een aantal stappen in de goede richting gezet’, zegt Joop Beelen, secretaris van SOAP!.

De Week van de Ondertiteling is in het leven geroepen om aanacht te vragen voor het volledig ondertitelen van alle Nederlandstalige tv-programma’s. Tijdens de Week van de Ondertiteling wordt het belang van ondertiteling extra benadrukt. SOAP! kijkt terug op een succesvolle week, waarin veel is gebeurd.

Uitzending Gemist voorzien van ondertiteling
Nog voordat de Week van de Ondertiteling begon, was er al positief nieuws te melden op het gebied van de ondertiteling. Sinds donderdag 4 juni worden een aantal tv-programma’s op de website Uitzending Gemist voorzien van ondertiteling. Hiervoor wordt de ondertiteling van Teletekst pagina 888 geïntegreerd op de website. ‘Het heeft even geduurd voordat het er was, maar vergeet niet: nu het er is, gaat het nooit meer weg’, zegt William Valkenburg, directeur internetcoördinatie bij de NPO, in de Ondertitelingskrant.

Taart voor NPO en SBS
Dankzij de Mediawet worden steeds meer Nederlandstalige tv-programma’s voorzien van ondertiteling. De NPO en SBS Broadcasting hebben beiden de wettelijke norm die hen opgelegd was, gehaald. SOAP! complimenteerde de omroepen daarom afgelopen maandag met taart. De taarten zijn bedoeld als stimulans. ‘We hebben nog een lange weg te gaan’, zegt Joop Beelen, secretaris van SOAP!, ‘want nog lang niet alle programma’s worden voorzien van ondertiteling, maar er zijn weer een aantal stappen in de goede richting gezet.’

Ondertitelingskrant
SOAP! heeft in samenwerking met de NPO een speciale krant uitgegeven waarin meer informatie te vinden is over de stand van zaken rondom de verplichte ondertiteling en hoe de publieke en commerciële omroepen hiermee omgaan. Deze krant heeft een oplage van 15.000 exemplaren en is breed verspreid onder audiciens, audiologische centra en andere organisaties. Verder is de krant ook uitgedeeld tijdens de Nederlandse Ouderendag voor Doven in Ede. De Ondertitelingskrant is gratis te downloaden via www.ondertiteling.nu.

Kaartenactie
Er is nog een lange weg te gaan voordat volledige ondertiteling een feit is, maar in plaats van altijd kritiek te leveren, kunnen we de omroepen ook positief proberen te stimuleren. SOAP! roept alle doven en slechthorenden daarom op om de ondertitelingsafdelingen van de NPO en SBS Broadcasting een kaartje te sturen met daarop een positief bericht. ‘Ondertiteling groeit en die groei kunnen we ook positief proberen te stimuleren. Daarom organiseren we de kaartenactie’, zegt Joop Beelen. ‘Natuurlijk mag het kaartje een suggestie bevatten over hoe het beter kan, maar breng het positief.’ De kaarten kunnen verstuurd worden aan:

NPO
T.a.v. Ondertiteling TT888
Postbus 26444
1202 JJ  Hilversum

SBS Broadcasting
T.a.v. de ondertitelingsafdeling
Postbus 18179
1001 ZB  Amsterdam


In SOAP! bundelen alle belangenorganisaties van doven en slechthorenden hun krachten voor meer en betere ondertiteling. De Week van de Ondertiteling werd dit jaar mede mogelijk gemaakt door het Revalidatiefonds. Samen staan we sterk!
Foto: imagedejacques.nl


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.