Onderzoek Rijksuniversiteit Groningen naar passend onderwijs

27-06-2017 onderzoek & wetenschap

De Rijksuniversiteit Groningen doet onderzoek naar het verloop van het passend onderwijs tot nu toe. Zij zijn daarvoor op zoek naar praktijkervaringen om zo goed mogelijk inzicht te krijgen van wat goed verloopt en wat verbeterpunten zijn.

Het passend onderwijs is ingevoerd op 1 augustus 2014 en heeft als doel ieder kind een passende plek in het regulier onderwijs aan te bieden. Dit moet ervoor zorgen dat het kind het beste uit zichzelf haalt en dat er minder kinderen thuis komen te zitten. Scholen krijgen hiervoor ondersteuning en zullen kijken naar de individuele onderwijsbehoefte van het kind en niet naar de beperkingen. De school is door de bijkomende zorgplicht verantwoordelijk om een passende onderwijsplek aan te bieden.

Nu, bijna drie jaar later, voert de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) een landelijk onderzoek uit naar kinderen met een gehoorbeperking en/of taalontwikkelingsstoornis in het regulier onderwijs. Het doel van het onderzoek is inzichtelijk maken van wat goed gaat en wat verbeterpunten zijn. Het RUG voert interviews met verschillende partijen over hun ervaringen en brengt deze in kaart.

Heb jij een kind op het regulier onderwijs met een gehoorbeperking en/of een taalontwikkelingsachterstand en krijgt het extra begeleiding? Neem dan contact op met onderzoeker Anke de Boer van Rijksuniversiteit Groningen via thematischecasestudie2017@rug.nl


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen