Doven en tolken chatten met Menzis

11-03-2009 algemeen

Een bezoek aan de huisarts? Ouderavond op school? Wie doof is of slecht hoort, schakelt dan graag een tolk in. Het Team Doventolken van Menzis helpt hen hierbij. En niet alleen per e-mail of per (tekst)telefoon: sinds kort kunnen alle doven, slechthorenden en doventolken van Nederland ook via de live chatapplicatie van LiveCom bij het Team terecht.

Circa 400.000 mensen in Nederland kunnen niet of nauwelijks horen. Daarnaast is er een nóg grotere groep mensen in mindere mate slechthorend. Allemaal hebben zij te maken met de doventolkregeling voor de leefsituatie, die het Zorgkantoor Arnhem van Menzis sinds begin 2007 uitvoert. ‘Voordien lag de uitvoering bij 29 zorgkantoren’, zegt Ria Stegehuis, directeur Zorgmanagement bij zorgverzekeraar Menzis. ‘Toen de uitvoering bij één zorgkantoor werd gelegd – het onze dus – namen we ons voor om deze opdracht goed te vervullen. Daarom zijn wij altijd op zoek naar manieren om de communicatie te versoepelen.’

Bestuurslid Noor Huguenin van de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS) probeerde de chatapplicatie ook uit. Vooraf wist ze niet wat ze kon verwachten: ze had nog nooit gechat. ‘Ik zag beren op de weg toen ik werd gevraagd de chatapplicatie eens uit te proberen. De eerste paar minuten ging het wat onwennig, maar al snel had ik door hoe het werkte en liep het eigenlijk heel soepel.’ Noor vindt deze manier van contact leggen met een instantie een prima stap vooruit, omdat "gewoon" telefoneren voor haar praktisch onmogelijk is. ‘We merken toch dat veel slechthorenden niet graag de telefoon pakken, ook al omdat ze voor een groot deel afhankelijk zijn van liplezen. Die drempel wordt bij een chatgesprek weggenomen. Nu kan ook een slechthorende zelf iets navragen – zonder bemiddeling van een horende. Zo kan een slechthorende een stukje zelfstandigheid behouden, en dat is voor die groep mensen heel erg belangrijk.’

Chatten met Menzis ZorgkantorenSinds de jaren tachtig “bellen” doven en slechthorenden met de teksttelefoon, maar die heeft zijn laatste tijd gehad. Toen een Menzis-medewerker het fenomeen ‘live webchat’ ontdekte, werd onderzocht of deze applicatie ook op de website van de Menzis Zorgkantoren kon worden geïmplementeerd. ‘We zijn ontzettend blij dat we deze dienst aan onze klanten kunnen bieden’, aldus Stegehuis. ‘De eerste reacties zijn zeer positief. En als de klanten tevreden zijn, zijn wij dat ook.’

Niet alleen doven en slechthorenden chatten rechtstreeks met het Team Doventolken. Ook doventolken zelf, met bijvoorbeeld vragen over facturen, kunnen elke werkdag van halfnegen tot halfvijf “aan de chat”. ‘Uiteindelijk moet de chatapplicatie van LiveCom de teksttelefoon vervangen’, zegt Stegehuis. ‘Dit relatief verouderde communicatiemiddel wordt zelden meer gebruikt, en is intensief voor beide partijen. Bovendien zit er een extra schakel tussen cliënt en instantie: de telefooncentrale. Live webchat is een stuk directer.’
 
Over de Menzis Zorgkantoren
De Menzis Zorgkantoren voeren de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) uit. Sinds 1 januari 2007 is het Menzis Zorgkantoor Arnhem het landelijke aanspreekpunt voor alle doven, slechthorenden en doventolken in Nederland. Zij kunnen bij het speciale Team Doventolken terecht voor de uitvoering van de doventolkregeling voor de leefsituatie, vergoed uit de AWBZ. Meer informatie vindt u op www.menziszorgkantoren.nl.

Over LiveCom
Het Nederlandse bedrijf LiveCom, opgericht in 2001, is marktleider in Nederland op het gebied van (klant)communicatie en online conversieoplossingen. De producten van LiveCom stellen bedrijven als ANWB, CZ, ING Bank, OHRA, Philips, T-Mobile én Menzis in staat hun klanten sneller en efficiënter te helpen en hun kosten te besparen. Meer informatie vindt u op www.livecom.net.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.