Optimale hoortoestelaanpassing voor betere verstaanbaarheid

12-08-2013 algemeen

advertorial

Sinds begin 2013 is Second Opinion Hoortoestellen actief om hoortoestellen van ontevreden gebruikers aan te passen. Door de instellingen te optimalisen hebben gebruikers meer baat bij hun hoortoestel. En dat zonder risico, want 'niet tevreden, geld terug'. Mede-eigenaar Wouter de Wolf vertelt over de resultaten van het afgelopen half jaar.

'We hebben inderdaad veel slechthorenden kunnen helpen die, zoals verwacht, ontevreden waren over het bereikte resultaat met hun hoortoestellen', knikt De Wolf. 'Deze mensen kwamen uit alle hoeken van het land. Overigens moeten we daarbij aantekenen dat de doelgroep minder gemeleerd is dan verwacht. Juist de groep van ernstig slechthorenden is behoorlijk oververtegenwoordigd.'

Waarom vinden vooral mensen met een ernstig gehoorverlies jullie?
'Achteraf is het eigenlijk wel begrijpelijk. Wij hebben publiciteit gezocht op plaatsen waar veel slechthorende mensen hun informatie vandaan halen,  zoals het blad HOREN van de NVVS en websites zoals Doof.nl, Hoorzaken.nl en Hoorwijzer.nl. Deze sites worden goed bezocht door mensen met een serieus hoorprobleem die op zoek zijn naar eventueel mogelijke verbeteringen.'

Dat is dan toch helemaal de juiste doelgroep?
'Ja eigenlijk wel, maar deze groep cliënten heeft er vaak al enorm veel energie ingestoken om het beste resultaat met hun hoortoestellen te verkrijgen. Hier hebben AC’s al vaak naar gekeken en bij hun eigen audicien hebben ze eveneens de onderste steen boven gehaald. Bij hen is het lastig om nog eer te behalen aan verdere optimalisatie, maar tot nog toe heeft nog niemand aanspraak gemaakt op onze “niet tevreden, geld terug"-regeling en hebben we voor al onze cliënten nog verbetering kunnen realiseren. Dat is overigens niet alleen op het gebied van optimalisatie van de versterking, maar ook in veel gevallen optimalisatie van luister- en draagcomfort. Denk hierbij aan de weergave van harde geluiden, omgevingsgeluid, of achtergrondgeluiden. Wij denken echter dat er bij een hele grote groep licht- en middelmatig slechthorenden, veel grotere verbeteringen te bereiken zijn dan met deze groep zwaar-slechthorenden.'

Waarom denkt u dat er bij minder ernstig slechthorenden meer te verbeteren valt?
'De slechthorende die voor het eerst hoortoestellen krijgt, komt gemiddeld zeven jaar te laat bij een audicien terecht. Hierdoor is hij in zekere mate vergeten hoeveel je behoort te horen. Als die audicien er dan een willekeurig hoortoestel op zet,  dan is de verbetering meteen hoorbaar en is de cliënt vrijwel direct tevreden. Sterker nog, in veel gevallen wordt de versterking nog een eind teruggedraaid omdat de cliënt in eerste instantie veel te veel geluid ervaart. Dit soort cliënten moeten gewoon weer leren omgaan met het geluid dat ze zouden moeten horen. Dat kan niet in één klap, dat moet je langzaam opbouwen. Maar in veel gevallen ontbreekt een goede, door de audicien begeleide, gewenningsperiode, waarbij het geluid langzaam wordt opgevoerd. Als zo’n cliënt na verloop van tijd tot de ontdekking komt dat hij eigenlijk nog steeds te weinig hoort, zou hij terug moeten gaan naar zijn audicien om zijn toestellen opnieuw in te laten stellen. Helaas doen maar weinig cliënten dat en als ze het al doen, geeft het hun niet altijd de verbetering waarop men had gehoopt. Hieruit blijkt dat de nieuwe instellingen dan lang niet altijd optimaal zijn. In dit soort gevallen zouden wij een zeer goede rol kunnen spelen.'

Hoe denkt u die cliënten te kunnen bereiken?
´We adverteren lokaal. Daarnaast beginnen ook kno-artsen naar ons te verwijzen. Tot slot, dat zal ons beste middel zijn, de mond tot mond-reclame. Als mensen zien dat vrienden of kennissen een goed resultaat behaald hebben, dan worden ze nieuwsgierig en komen ze ook. Op die manier zijn er al enkele cliënten bij ons terecht gekomen.'

Zijn er nog veranderingen in de dienstverlening doorgevoerd de laatste tijd?
'Ja, we werken tegenwoordig met de “niet tevreden, geld terug"-regeling. Als mensen ontevreden zijn over de nieuwe instellingen in hun hoortoestellen zetten we de oude instellingen er weer in en krijgt die cliënt zijn geld terug. Hierdoor heeft een cliënt eigenlijk niets meer te verliezen. De afspraak voor het terugzetten van de instellingen is gratis. Verder kunnen mensen, via onze website, tegenwoordig online een afspraak maken.'

Is er niemand geweest die u niet heeft kunnen helpen?
'Er zijn een aantal mensen geweest die we direct na het gratis kennismakings- en inventarisatie gesprek doorgestuurd hebben naar een andere discipline, zoals de kno-arts, of hun eigen audicien.'

Hun eigen audicien?
'Ja, als een cliënt onvoldoende (gratis) hulp heeft gezocht bij zijn eigen audicien is het niet fair als wij met zo’n cliënt aan de gang gaan. Die audicien moet een eerlijke kans hebben om goed werk af te leveren en de cliënt kan waarschijnlijk gratis verkrijgen waar hij bij ons voor zou moeten betalen. Als resultaat op termijn uitblijft, dan is zo’n cliënt uiteraard alsnog van harte welkom.'

Wat ziet u het meest als fout in aanpassingen?
'Confectieoorstukjes. Denk hierbij aan de universele dopjes die de verbinding vormen tussen het hoortoestel en het oor. Voor sommige cliënten is dit een uitkomst. Maar vaak beïnvloeden deze dopjes de versterkingskarakteristiek van het hoortoestel zodanig, dat ze een goed resultaat in de weg staan. In veel gevallen geeft maatwerk dan een veel beter resultaat.'

Heeft u het idee dat u niet het optimale resultaat uit uw hoortoestel krijgt? Lees dan meer over het werk van Second Opinion Hoortoestellen op www.SecondOpinionHoortoestellen.nl of maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek, zodat u kunt horen wat zij voor u kunnen betekenen.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.