Schermpjes en iPods zegen voor Specsavers

07-07-2009 algemeen

Omdat onze ogen niet gemaakt zijn voor gedetailleerd beelschermwerk en we doof worden van onze iPods voorziet Mary Perkins, oprichter van budgetbrillen- en budgethoortoestellenwinkel Specsavers gouden tijden voor het bedrijf.

Maandag opende de brillenketen de 100e winkel in Nederland. Een miniatuurversie, in Madurodam. “Dat we in de winkelstraat van Madurodam staan, betekent dat we onze positie op de Nederlandse markt hebben veroverd”, zegt Julie Perkins, dochter van Mary en landenmanager van Specsavers Nederland.

Groei in Nederland
Twaalf jaar geleden opende de eerste Nederlandse vestiging van Specsavers dat toen al 13 jaar in Engeland bestond. Nederland was de eerste vestiging buiten het Verenigd Koninkrijk. In Nederland gaat het goed met de keten. In de periode maart 2008 tot en met februari 2009 steeg de omzet van 62 naar 73 miljoen euro, een toename van 18 procent.

Dit jaar openen er nog negen nieuwe winkels in Nederland. Het uiteindelijke doel is om tussen de 130 en 140 winkels te hebben. “Iedere Nederlander moet maximaal een half uur rijden van een Specsavers verwijderd zijn”, aldus Julie Perkins.

Beeldschermwerk slecht voor ogen
Ook de toekomst ziet het tweetal zonnig in: “Steeds meer mensen werken achter de computer, en beeldschermwerk is niet goed voor de ogen. Menselijke ogen zijn gemaakt om in de verte te kijken, niet de mate van detail die nu vaak gevraagd wordt. In combinatie met vergrijzing voorzien wij een enorme toename in de vraag naar brillen”, jubelt Mary Perkins.

Gehoorapparaten
“Waar we ook een enorme vraagtoename in voorzien, is gehoorapparaten. Met al die iPods brengen mensen zichzelf onherstelbare gehoorschade toe. De vraag naar gehoorapparaten gaat alleen maar toenemen.”

“Daarom zijn we hard aan het nadenken over de vraag hoe we van gehoortoestellen iets modieus kunnen maken. Dertig jaar geleden waren brillen ook niet modegevoelig.”

Marktleider hoortoestellen
De gehoorapparaten zijn een belangrijke groeitak voor Specsavers. In het Verenigd Koninkrijk is de keten inmiddels marktleider in de verkoop van hoortoestellen. In Nederland zitten de apparaten pas twee jaar in het assortiment. “We kunnen er nu weinig over zeggen, maar geef ons nog een jaar. Dan zijn we denk ik ook marktleider hoortoestellen. Verkopen gaan goed. Zestig-plussers komen binnen voor een nieuwe bril, en krijgen dan bij ons meteen een gehoortest. Dat werkt”, aldus Julie Perkins.

Per jaar verkoopt Specsavers 11,5 miljoen brillen. Op dit moment heeft het bedrijf 1400 winkels in 10 landen, allemaal franchise. In 2012 moeten dat er 2000 zijn. De meest recente uitbreiding was Australië en Nieuw Zeeland. “Daar hebben we in een jaar tijd 150 winkels geopend”, vertelt Mary Perkins. “Omdat het zo’n nieuwe markt is, die volledig losstaat van de Europese, moesten we daar groots uitpakken. Normaal werken we met nieuwe winkels, in Australië hebben we bestaande optometristen omgebouwd tot Specsavers. We zitten daar nu 18 maanden en inmiddels zijn er al meer dan 200.”

Nog nooit een winkel gesloten
Van de recessie merken de Perkinsen weinig. “Mensen willen nog steeds geld uitgeven, al is het wat minder. Dat zien wij ook. Mensen blijven brillen kopen, maar het bedrag dat ze uitgeven daalt”, vertelt Mary. “In de 25 jaar dat we bestaan, hebben we nog nooit een winkel moeten sluiten. Ik verwacht dat dat zo blijft.”

Bron: Z24


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.