Coronamaatregelen nadelig voor communicatie tussen zorgpersoneel en doven en slechthorenden

20-01-2022 gezondheidszorg

De communicatie tussen zorgpersoneel en dove en slechthorende patiënten is de afgelopen tijd verslechterd vanwege de coronamaatregelen. Mondkapjes maken bijvoorbeeld spraakafzien onmogelijk. En dat kan de gezondheidsachterstand vergroten die veel mensen met een gehoorbeperking al hebben. Dit blijkt uit onderzoek van het academisch ziekenhuis Amsterdam UMC.

In het artikel van Amsterdam UMC vertelt onderzoeker Anika Smeijers dat slechte communicatie met dove en slechthorende patiënten bij alle zorgverleners voorkomt: van de huisarts tot de thuiszorg. Mondkapjes spelen hierin een grote rol. Want als zorgpersoneel een mondmasker draagt, kan spraakafzien niet meer. Ook is het vanwege coronamaatregelen niet altijd mogelijk om een tolk mee te nemen naar een afspraak en videobellen verloopt ook vaak niet goed.

Gezondheidsachterstand wordt groter

Smeijers onderzocht in 2019 al dat veel doven en slechthorenden een minder goede gezondheid hebben. Zij hebben vaak minder goed toegang tot correcte medische informatie. En miscommunicatie leidt soms tot misverstanden. Dat vindt Smeijers zorgelijk. Duidelijke communicatie is namelijk belangrijk om de juiste diagnose te stellen en de juiste zorg te bieden, vertelt ze. Door coronamaatregelen komt informatie vaak nog minder goed over. Daardoor is de kans groot dat de gezondheidsachterstand van doven en slechthorenden nog groter wordt, vertelt ze op de website van Amsterdam UMC.

Oplossingen

Smeijers heeft in haar onderzoek verschillende oplossingen bedacht. Voorbeelden zijn doorzichtige mondmaskers en videobel-oplossingen die samenwerken met gehoorapparatuur. Maar een van de belangrijkste dingen is dat zorgpersoneel meer leert over communicatie met patiënten die doof of slechthorend zijn. Smeijers heeft daarom samen met een ervaringsdeskundig een cursus opgezet.


Reacties

Er is 1 reactie Bekijk

SC

Veel dank aan Anika Smeijers dat ze in 2019 aan onderzoek deed voor doven/slechthorenden/overigen die het gezicht moeten kunnen zien.
De eerste stap is wel vergeten met betrekking tot onderzoek inzake de mondkapjesplicht: kijken naar de wettelijke verplichting die het uitgangspunt van dit onderzoek is. Er is dus een groep mensen die er van af kan, maar het is natuurlijk goed om verder te zoeken naar alternatieven voor preventieve oplossingen. Natuurlijk zijn er situaties, zoals voor het medisch personeel, dat niet de halve dag zonder bescherming wil werken.
# Er zijn uitzonderingen voor mensen die onoverkomelijke problemen met de mondkapjesplicht hebben. Toen het afgelopen najaar opnieuw begon, heb ik aan de huisarts om een ontheffing gevraagd. Maar dat kon niet en toen wist ik het weer: je eigen huisarts mag geen ontheffingsverklaring geven. Er werd wel meteen een formulier voor me geprint, dus geen gedoe met lang website-adres noteren nodig, het staat op het formulier.
Thuis deze website-pagina van de Rijksoverheid bekeken.
# M’n klep viel open
Het is dus géén geheim voor de Rijksoverheid dat het voor ons een groot probleem is dat mensen met grotendeels afgedekt gezicht rondlopen. ’t Is dan ook niet nodig. Er staat letterlijk dat het niet verplicht is voor een aantal specifiek genoemde groepen mensen, waaronder de mensen die van spraakafzien afhankelijk zijn.
Overigens doen veel mensen óf uit zichzelf het masker omlaag of ze kijken al rond naar schrijfgerei.
Doof.nl heeft het lelijk laten afweten door niet zelf rond te gaan spitten of er voor ons geen betere mogelijkheden zijn dan knoeien met venstermaskers waarmee je nog steeds geen goed mond- en gezichtbeeld krijgt of op zoek naar dure iets betere alternatieve maskers.
# Voor doven en slechthorenden die het gezichtbeeld nodig hebben, kan dus met een een groot spatscherm gewerkt worden zonder dat er regels overtreden worden.
Mocht men bang voor besmetting zijn, dan kan de technische dienst werken aan een soort boevenmutsen die je over je hoofd met spatscherm heen trekt en als een soort nonnensluier om het hals-schoudergebied valt, zonder dat het spatscherm vervormd wordt. Het wordt dan nog even kibbelen over de juiste positie van het hoofd van de behandelaar/consulent vanwege spiegelingen en schitteringen. Al die mensen moeten dus ook oefenen op geduld & begrip voor klanten met handicaps en gewoon meewerken aan noodzakelijke verzoeken.

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.