Onderzoek: hoe waardevol leven dove en slechthorende kinderen?

02-11-2020 onderzoek & wetenschap

Kunnen dove of slechthorende kinderen doen wat voor hen belangrijk is en daardoor een waardevol leven leiden? Zijn er dingen die ze graag zouden doen, maar lukt dit bijvoorbeeld niet door hun gehoorbeperking? En welke rol speelt een CI in de mogelijkheden die ze hebben?

Voor een pilot-onderzoek ontwikkelde Wouter Rijker samen met de Health Evidence afdeling van het Radboudumc een digitale vragenlijst om de zogenaamde capability te meten bij dove kinderen met CI tussen 8 en 12 jaar die op de basisschool zitten. Om erachter te komen wat voor deze kinderen belangrijk is, spraken ze met ouders, behandelaars van het CI-team en raadpleegden ze literatuur over kwaliteit van leven bij deze groep. Dit resulteerde in een vragenlijst met 22 situaties. Er werd bijvoorbeeld aan de kinderen gevraagd of ze aan sport deden. Afhankelijk van dat antwoord, volgden vragen over de redenen waarom dat niet lukt of hoe goed dat lukt.

De vragenlijst werd uiteindelijk door 19 dove kinderen met CI ingevuld. Om te vergelijken hoe horende kinderen die situaties beoordelen, hebben ook 23 horende kinderen met dezelfde leeftijd de vragenlijst ingevuld. Uit de vragenlijst bleek dat dove kinderen met CI minder ‘optimale situaties’ ervaren dan horende kinderen.

Situatie op school

Zo gaven dove kinderen met CI aan dat het soms lastig is om de docent goed te kunnen volgen, doordat ze de docent niet goed horen of doordat ze de gebaren van de tolk niet kunnen bijhouden. Teveel geluid in de klas speelt dan ook mee. Daarnaast kennen ze soms de woorden niet. Informatie opzoeken op het internet vinden ze soms lastig doordat ze niet weten welke woorden ze moeten gebruiken. Daarnaast worden sociale problemen veroorzaakt door niet om hulp durven vragen, gepest worden, of bang zijn voor reacties van anderen.

De resultaten van dit pilot-onderzoek waren aanleiding voor een vervolgonderzoek wat nu nog loopt bij Koninklijke Kentalis in Sint-Michielsgestel, in samenwerking met het Radboudumc en Pento. Ook hieruit blijkt dat gehoorverlies een grote rol speelt bij veel thema’s in het dagelijks leven bij zowel kinderen met CI als hoortoestellen. Kinderen kunnen vaak goed meedoen op school en tijdens hobby’s en sport, maar zijn in hoge mate afhankelijk van middelen en beïnvloedende factoren, zoals natuurlijk hun CI of hoortoestel, solo-apparatuur of ondersteunende mensen. Kinderen zijn zich bewust van deze afhankelijkheid.

Meer weten?

Wouter Rijke focust zich in zijn promotieonderzoek op het meten van capability bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen met cochleaire implantaten en hoortoestellen. Wil je meer weten over zijn onderzoek? Lees het volledige artikel op de website van VHZ.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen