Driekwart van gemeentesites nog steeds niet toegankelijk

28-02-2020 algemeen , communicatie & media , samenleving & maatschappij

Alle overheidswebsites moeten vanaf 23 september 2020 wettelijk voldoen aan toegankelijkheidseisen voor slechthorenden en slechtzienden. Uit een rondgang van NU.nl blijkt dat driekwart van de gemeenten daar nog niet aan voldoet. Slechts de helft van deze gemeenten denkt de deadline te halen.

In de EU-wetgeving is opgenomen dat alle websites van overheidsinstanties ook door mensen met een beperking goed gebruikt moeten kunnen worden. Zo moet bijvoorbeeld het contrast op de pagina goed zijn, moet het mogelijk zijn om met alleen een toetsenbord door de website te navigeren en moeten video’s ondertiteld zijn.

De helft van de gemeenten die nu niet aan de toegankelijkheidseisen voldoen, denkt dat op 23 september te hebben opgelost. Ron Beenen, programmamanager bij Stichting Accessibility, zet daar vraagtekens bij.

Lees het volledige artikel op de website van NU.nl.


Reacties

Er zijn 2 reacties Bekijk

SC

Niet alleen bij de gemeentes, maar vrijwel overal is de zoekfunctie stompzinnig geworden. Bijvoorbeeld: zoekterm: zuivelvrij. Kreeg allerlei zuivelprodukten te zien en géén zuivelvrije produkten. Er wordt dus niet op produkten gezocht, maar op pagina’s waarop die zoekterm voorkomen. Ergens in de beschrijving staat dan zo’n woord, dus je krijgt die pagina erbij. Ikea geeft voor iets waar je weet dat er een stuk of 10 varianten zijn doodleuk een 10 pagina’s lange resultatenlijst. En die pagina’s zou je dan allemaal door moeten scrollen. Mensen met goede ogen zouden daar al kriegel van worden, hoe moet dat voor slechtzienden zijn?
.
Soms kan je nog een voorselectie maken, maar ik kan me geen uitsluitingen herinneren. Google is ook de uitsluitingsoptie kwijt geraakt. Je kan wel een -xxx intypen, maar je krijgt die xxx dan toch gewoon. En die voorselectie is sowieso knudde in de praktijk bij online-winkels: dan kan je bijvoorbaat kleurkeuzes opgeven. Alleen staan er maar een paar van het basiskleurspectrum in.
.
Als je zorgt dat basisprogramma’s goed zijn en direct doen wat ze zouden moeten doen, dan hebben de mensen met een of meer beperkingen het al minder moeilijk omdat er dan niet rondgezocht of eindeloze & ongedateerde resultaatlijsten doorgezocht moeten worden.

Beantwoord
SC

# In het nu-artikel wordt dus als gemeld hoe de gemeente je in een doorstuurlus vastzet zonder een antwoord te geven. Ik kan in mijn gemeente maar heel weinig vinden wegens dat zinloze rondsturen ipv antwoord geven.
# Het is al heel lang zo, dat als je een bedrijf belt er eerst een reeks keuzemenu’s doorgeworsteld moet worden. Inmiddels is dat ook zo als ik online iets wil vragen of doorgeven. Tegen dat je bij je opmerking bent, heb je al je hele hebben en houwen uit moeten typen.

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen