KPN Teletolk voor vijf jaar verlengd

12-09-2018 samenleving & maatschappij , techniek & ontwikkeling

De tekst- en beeldbemiddelingsdienst KPN Teletolk zorgt ervoor dat slechthorenden, doven en mensen met een spraakbeperking kunnen bellen. Vandaag is bekend geworden dat KPN samen met Berengroep (bekend van Doof.nl) ook de komende vijf jaar deze dienst zal verzorgen.

De tekst- en beeldbemiddelingsdienst KPN Teletolk maakt het mogelijk dat doven, slechthorenden en personen met een spraakbeperking kunnen telefoneren met (horende) personen of instanties via een tolk. Dankzij deze dienst hebben zij gelijkwaardige toegang tot telefonie. De telefoongesprekken worden vertaald vanuit het callcenter van Berengroep in Bilthoven. Berengroep verleent vanuit haar tolkcentrum verschillende hoogwaardige tolkdiensten, waaronder teletolken en tolken op afstand, uitgevoerd door gediplomeerde tolken Nederlandse Gebarentaal en schrijftolken.

Iedereen moet kunnen bellen

Al sinds 1983 maakt KPN het door middel van tekstbemiddeling mogelijk dat doven en slechthorenden kunnen bellen. Alhoewel KPN altijd al van mening is geweest dat iedereen moet kunnen bellen, waren hiervoor geen wettelijke kaders. Dit veranderde in 2012 na een wijziging in de Telecommunicatiewet: iedereen moet gelijkwaardige toegang hebben tot reguliere telefonie, ook doelgroepen voor wie dat minder vanzelfsprekend is. Het moest daarom voor doven en slechthorenden niet alleen mogelijk zijn om te bellen via tekstbemiddeling, maar ook in gebarentaal. De aanbesteding voor deze dienstverlening werd in 2013 toegewezen aan KPN, Berengroep en nWise. Zo ontstond de tekst- en beeldbemiddelingsdienst KPN Teletolk, waarbij tolken telefoongesprekken in tekst én beeld vertalen.

Vijf jaar verlenging

Vandaag is bekend geworden dat staatssecretaris Keijzer (Ministerie van Economische Zaken en Klimaat) de aanbesteding voor de komende vijf jaar opnieuw heeft toegewezen aan KPN, Berengroep en nWise. De partners zijn verheugd dat zij ook de komende vijf jaar de uitvoer van de tekst- en beeldbemiddelingsdienst voor mensen met een auditieve en/of spraakbeperking mogen verzorgen. KPN is hoofdaannemer van de aanbesteding, Berengroep verzorgt de uitvoer van de dienstverlening en de Zweedse leverancier nWise levert de callcenter-software. De nieuwe aanbesteding loopt van 1 oktober 2018 tot en met 30 september 2023.

Kwaliteit

Berengroep laat de telefoonbemiddeling uitvoeren door gediplomeerde tolken Nederlandse Gebarentaal (NGT) en schrijftolken (met uitzondering van de nacht). Dit gaat verder dan de eisen die het ministerie stelt. Berengroep kiest bewust voor kwaliteit en geeft hiermee tevens gehoor aan de wens van de belangenorganisaties voor doven en slechthorenden. De tolken hebben een professionele werkhouding, ervaring met de doelgroep en de vertrouwelijkheid/geheimhouding van de gesprekken is gegarandeerd vanuit hun beroepscode.

Ruimere openingstijden

Vanaf 1 oktober 2018 zal KPN Teletolk ruimere openingstijden hebben. De tekstbemiddelingsdienst blijft 24 uur per dag bereikbaar. De openingstijden van de beeldbemiddelingsdienst worden verruimd. Vanaf oktober is de beeldbemiddelingsdienst zeven dagen per week geopend van 7.00 tot 20.00 uur.


Reacties

Er zijn 5 reacties Bekijk

Jan Willem Kroon

Super nieuws. Kunnen doven en slechthorenden blijven bellen/wapperen!

Gefeliciteerd Berengroep!

Beantwoord
Frank Voncken

Gefeliciteerd! Laat nWise dit feit aangrijpen om Signcall app grondig te vernieuwen. Het is al drie jaar niet meer bijgewerkt en werkt nog niet optimaal getuige negatieve recensies. Gezien de snelle technologische ontwikkelingen op het gebied van communicatie is de app ook gauw verouderd. Ik gebruik de app dan ook niet veel meer. Op Facebook en Twitter van Signcall zijn er al drie jaar geen nieuwe posts meer geplaatst. Het lijkt alsof alles stil ligt bij Signcall. Jammer van EUR 20,- per maand die verzekeraars per gebruiker per maand (!) betaalt aan Berengroep… Ik vraag me af, wat werd er met dat geld gedaan?

Hoe dan ook, wel prettig idee dat wij nog altijd direct 112 kunnen bellen.

Beantwoord
m. de Rapper

Ik heb een CI en kan niet bellen. Mijn vrouw doet dat voor mij. Maar ik zou toch wel graag van teletolk gebruik willen naken, maar ik weet niet hoe dat werkt.
Wie kan mij helpen?
Marten de Rapper

Bij voorbaat dank voor jullie informatie.

Beantwoord
redactie

Beste M. de Rapper,
Om gebruik te kunnen maken van KNP Teletolk dient u eerst een abonnement bij Signcall aan te vragen. Dit is de software die het mogelijk maakt om te bellen met KPN Teletolk, via een app of op uw pc. Uw zorgverzekeraar vergoedt de abonnementskosten. Aanmelden kan op http://www.signcall.nl. Na uw aanmelding ontvangt u per email bericht. Wanneer uw aanmelding goedgekeurd is (dit duurt doorgaans een paar dagen) dan kunt u zich registeren bij KPN Teletolk. Dit kan op http://www.kpnteletolk.nl (instructies ontvangt u ook per mail). Daarna kunt u direct bellen via de bemiddelingsdienst. Heeft u nog vragen? Mail dan naar contact@signcall.nl.

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.