Gebaren bij streekwinkel De Lingegaerdt

05-05-2017 uit- en thuistips

Het roer omgooien…, je moet het maar durven! Kees en Carisia ’t Jong – beiden doof – waagden de sprong. Zij verhuisden met hun gezin naar het Gelderse Elst om daar landwinkel De Lingegaerdt te runnen.

Op 24 maart 2017 openden het jonge stel met trots de deuren van hun streekwinkel De Lingegaerdt. Zaterdag 15 april jl. vond de officiële opening door wethouder van Baal plaats, feestelijk begeleid door live muziek van de Driestroomband.

Ondernemerschap
Het agrarisch ondernemerschap zit Kees in het bloed. Als kleine jongen al mocht hij met zijn opa mee naar de veiling. Opa was namelijk groenteboer en de veilingbezoekjes vond Kees heel erg leuk. Hij zette de traditie voort met zijn werk bij de PLUS supermarkt in Benthuizen. Daar werkte hij de afgelopen 20 jaar op diverse afdelingen. Kees: ‘Nu ik hier veel kennis en ervaring had opgedaan en mijn ondernemersdiploma heb behaald, begon het bij mij te kriebelen. Ik wilde graag voor mijzelf beginnen!’ Die kans kwam toen de vorige eigenaren een opvolger voor de winkel zochten. En zo zegden zowel Kees als Carisia hun baan op om deze droom te verwezenlijken.

Passie
Kees is de ondernemer van de twee. Hij houdt ervan om mensen blij te maken en in contact te zijn. In zijn eigen winkel kan hij de aandacht voor de mens op zijn eigen manier vormgeven. Carisia’s drijfveer is haar enthousiasme en doorzettingsvermogen. ‘Ik maak mij sneller zorgen en vind het ondernemen toch wel een pittige uitdaging, maar Kees is de rust zelve en vol vertrouwen. Tijdens de officiële opening heb ik hem de hele dag zien stralen! Als ik het even niet meer weet, is een blik in zijn ogen voldoende om er weer tegenaan te kunnen.’ Beiden hebben zij een passie voor de pure en eerlijke producten die zij verkopen, zoals groenten, fruit en diverse streekproducten. Hiermee willen zij graag hun steentje bijdragen aan een beter milieu en een betere verdraagzaamheid op deze planeet. ‘Het verschil dat je proeft tussen een met aandacht verzorgd product en een massaproduct, daar voel je je gewoon een gelukkiger mens door!’

Maatschappelijk verantwoord
Kees en Carisia staan beide achter de kassa. Carisia houdt zich verder bezig met kaas en broden, en het maken van cadeaupakketten, jams en soepen. Jam maken leerde zij van de vorige eigenaresse. Kees draagt zorg voor de groenten en het fruit, de bestellingen en het contact met leveranciers. Hoewel het accent nu nog vooral op de winkel ligt, willen zij ook graag sociaal maatschappelijk ondernemen. Hiertoe werken zij samen met het project Droom van de organisatie Driestroom in Elst. De bedoeling is mensen met een verstandelijke beperking te begeleiden en hen het plezier te laten ervaren van bijvoorbeeld jam maken en het ‘met je handen in de aarde wroeten’. Het idee hierachter: als je kijkt naar wat mensen wèl kunnen, haal je het beste in hen naar boven.

Communicatie
In situaties als overleggen met de bank en leveranciers, het ontcijferen van ingewikkelde brieven en op braderieën zet het echtpaar vaak een tolk Gebarentaal in. Op donderdag, vrijdag en zaterdag, de drukkere dagen, staan er ook tolken in de winkel. Zo kunnen klanten wennen aan de communicatie met de eigenaars en kunnen ook telefoontjes beantwoord worden. ‘Maar ik merk dat sommige dingen al beginnen te wennen en dat het ook zonder tolk lukt. Mensen weten bijvoorbeeld dat zij ons moeten aankijken en rustig en duidelijk moeten praten’, aldus Carisia. ‘Grappig is dat één klant heel dichtbij ons gezicht tegen ons ging staan praten. Hij dacht dat wij hem zo beter konden verstaan.’
Van de mensen die hen in de winkel helpen, is een aantal zelf doof en gebarentaalvaardig. ‘Dat is zálig eenvoudig communiceren. De anderen hopen wij in de toekomst een cursus Gebarentaal te kunnen bieden. Daarnaast is het plan om elke week een ander gebaar centraal te stellen, zodat klanten die het leuk vinden dit kunnen leren.’

Voor- en nadelen
Dat je bij het starten van een onderneming ook wel eens voor de nodige uitdagingen komt te staan, hebben zij al ondervonden. Zo viel door stroomstoring de kassa uit. Carisia: ‘Wij dachten: “Hoe nu…?” Wij konden niet bellen en moesten handmatig rekenen. Anderen hebben toen voor ons gebeld. Hierdoor weten wij nu hoe wij in zulke situaties het beste kunnen handelen.’ Als ondernemer ervaren zij soms ook voordelen van hun gehoorbeperking. ‘Ik merk dat de ‘gun’-factor hoog is. Sommige mensen zijn bereid net iets extra’s voor ons te doen.’

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen