50-Plusser wacht ten onrechte met aanschaf nieuw hoortoestel

10-02-2009 algemeen

Zeven op de tien hoortoesteldragende 50-plussers denken ten onrechte dat hoortoestellen duurder zijn geworden na de jaarwisseling, doordat het belastingvoordeel is komen te vervallen. Schokkender is dat dertig procent aangeeft hierdoor vanaf nu langer te wachten met de aanschaf van een hoortoestel.

Dat blijkt uit onderzoek onder hoortoesteldragers van 50 jaar en ouder in opdracht van Specsavers Opticiens en Audiciens. Specsavers deed dit onderzoek na signalen van audiciens dat consumenten in de veronderstelling verkeerden dat hoortoestellen sinds 1 januari 2009 duurder zijn geworden.

Wat veel mensen vergeten is dat zij – ook in 2009 – aanspraak kunnen maken op een vergoeding van hun zorgverzekeraar bij aankoop van een hoortoestel. Het bedrag dat vanuit de basisverzekering voor een hoortoestel wordt vergoed, is zelfs verhoogd. Dit is voor het eerst in jaren. De vergoeding vanuit de basisverzekering bedraagt 485 euro per hoortoestel. Bij alle winkels van Specsavers vindt u meer informatie over de verschillende hoortoestellen én wordt voor u uitgezocht hoe hoog de vergoeding is die u van uw zorgverzekeraar krijgt op een nieuw hoortoestel.

Op de valreep
Ruim twintig procent van de ondervraagden geeft aan vorig jaar op de ‘valreep’ een nieuw hoortoestel te hebben gekocht. Als belangrijke reden noemen zij het fiscale voordeel dat tot de jaarwisseling gold en dat zij wilden benutten. “Nederland telt 1,2 miljoen mensen met een gehoorprobleem waarvan er 400 duizend een hoortoestel dragen”, vertelt woordvoerder Reidar Bakker van Specsavers. “Het komt er op neer dat bijna 80 duizend Nederlanders nog op het laatste moment een nieuw hoortoestel hebben aangeschaft.”

Verwarring over vergoeding
Begin dit jaar constateerde Specsavers Audiciens door heel het land dat klanten ten onrechte in de veronderstelling verkeerden dat hun nieuwe hoortoestel duurder zou zijn of wellicht helemaal niet vergoed zou worden. Het onderzoek bevestigt dit. Bijna zes op de tien hoortoesteldragende 50-plussers denken dat het sinds 1 januari 2009 niet meer mogelijk is om een hoortoestel te kopen voor nul euro. “Een situatie die volstrekt onacceptabel is”, zegt Bakker. “Voor veel mensen is de aanschaf van een hoortoestel een grote stap, maar wel een stap naar veel meer kwaliteit van leven.”

Extra services
“Wij merkten dat mensen de aanschaf van een hoortoestel uitstelden puur omdat ze dáchten dat het duurder is geworden of niet wordt vergoed. Als audicien weet je wat een hoortoestel voor mensen kan betekenen en kun je zo’n situatie niet voort laten bestaan”, zegt hij. Met dit onderzoek wil Specsavers dan ook zoveel mogelijk mensen informeren over het feit dat ze de aanschaf van een hoortoestel niet uit hoeven te stellen vanwege de eigen bijdrage. Je hebt al hoortoestellen waarbij je geen eigen bijdrage hoeft te betalen en die geheel worden vergoed door de basisverzekering. Bovendien is Specsavers voorkeurleverancier van een groot aantal zorgverzekeraars. Dit biedt Specsavers-klanten verschillende voordelen en extra services. Zo kan het hoortoestel direct door de winkel bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd worden en hoeft de klant niet zelf meer aan de slag met bonnetjes.

Over Specsavers Opticiens en Audiciens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 1000 winkels, waarvan op dit moment 92 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. En met diezelfde filosofie startte Specsavers tien jaar later, in 2007, met de verkoop van hoorzorg in Nederland. Internationaal zijn er inmiddels meer dan 200 winkels, waarvan 75 winkels in Nederland. In de UK is Specsavers Audiciens zelfs marktleider op het gebied van hoorzorg. Alle winkels worden geleid door volledig gediplomeerde STAR geregistreerde audiciens, die de klant begeleiden bij een correcte hooraanpassing.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.