Actieweek `Hou van Horen` vanaf 20 oktober bij Specsavers

16-10-2008 algemeen

Huizen, 16 oktober 2008 – Een hoortoestel zorgt voor meer genot in het leven bij een meerderheid van hoortoesteldragers. Dankzij hun hoortoestel kunnen zij weer volop genieten van een sociaal leven, muziek en gesprekken met anderen. Dat blijkt uit representatief onderzoek van Specsavers door TNS NIPO onder ruim 640 mensen met een hoortoestel.

TNS NIPO: ‘MEER GENIETEN VAN HET LEVEN DOOR HOORTOESTEL’

Een verrassende 86 procent geeft aan dat ze meer van het leven genieten door hun hoortoestel. Nog eens de helft van deze respondenten had er eerder één aangeschaft als zij hadden geweten welke verbetering het biedt. Specsavers organiseert van 20 tot en met 26 oktober de actieweek ‘Hou van Horen’ om duidelijk te maken welke voordelen een hoortoestel te bieden heeft. Bij alle 92 winkels van Specsavers door heel Nederland kan iedereen terecht voor meer informatie én voor een gratis hoortest.

Belangrijkste resultaten van het onderzoek:

  • Tweederde van de Nederlandse hoortoesteldragers is man en tweederde is 65 jaar of ouder.
  • Ruim de helft van de respondenten heeft het afgelopen jaar zijn gehoor laten testen.
  • Bijna negen op de tien respondenten genieten meer van het leven sinds de aanschaf van het hoortoestel. Van deze ondervraagden zeggen ruim vier op de tien dat zij eerder een hoortoestel zouden hebben aangeschaft, als zij hadden geweten welke verbetering het biedt.
  • De prijs is belangrijk bij de aanschaf. Toch bezoekt de meerderheid van de respondenten maar één hoorwinkel voordat zij een hoortoestel kopen.

Veel voordeel door rondshoppen
Het onderzoek toont aan dat voor eenderde van de ondervraagden de prijs het grootste nadeel is van een hoortoestel. Ook is de prijs van het toestel een belangrijke reden om de aanschaf van een nieuwe uit te stellen (16 procent). Nóg belangrijker hierbij is als de verzekering de kosten niet blijkt te vergoeden (27 procent). Ondanks dat de prijs van hoortoestellen belangrijk is voor de dragers, geven bijna negen van de tien ondervraagden aan geen prijsvergelijking te doen bij meerdere hoorwinkels. Audicien Ivonne Martens van Specsavers: “Veel hoortoesteldragers beseffen niet dat zij een dief zijn van de eigen portemonnee. Rondshoppen om de prijs en kwaliteit van de verschillende toestellen te vergelijken, kan ruim dertig procent voordeel opleveren”, Natuurlijk is het afhankelijk van de persoon wat voor soort hoortoestel wel of niet nodig is. Maar vergeet niet dat een duurder toestel niet altijd beter hoeft te zijn!”

Horen is genieten
Hoortoesteldragers geven aan dat zij meer van het leven genieten dankzij het hoortoestel. Zo genieten zij meer van buiten zijn, muziek of geluiden uit de natuur en voelen zij zich soms ook veiliger in het verkeer. “Als ik op de fiets zit, kan ik de auto’s weer horen aankomen. En dat is wél zo veilig”, zegt een deelnemer aan het onderzoek. Bovendien geven vrouwen vaker aan dat zij meer genieten, omdat ze nu vaker de deur uit gaan én omdat ze kunnen blijven werken. Respondenten tussen de 18-54 jaar noemen dit laatste ook als belangrijke reden voor een betere kwaliteit van leven.

Bovendien geven bijna alle ondervraagden aan het niet eens te zijn met de ‘35 decibel-norm’. “Er is een wettelijke bepaling waarin staat dat het beste oor een minimaal verlies van 35 dB moet hebben, voordat het hoortoestel wordt vergoed”, vertelt Martens. “Wanneer mensen aan één kant heel goed horen en aan de andere kant een gehoorverlies hebben, krijgen ze van hun zorgverzekeraar dus geen vergoeding. Dit is heel merkwaardig. Want iemand die aan één kant slecht hoort, heeft óók een probleem en daar kan een hoortoestel een uitkomst voor zijn.” Martens vervolgt: “Voor veel mensen is het belangrijk dat de zorgverzekeraar het hoortoestel vergoedt. Tijdens de actieweek Hou van Horen kan in de winkels hiernaar geïnformeerd worden. Op de website www.houvanhoren.nl is meer informatie te vinden over de regelingen en de prijzen per hoortoestel.”

Over Specsavers Opticiens en Audiciens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 1000 winkels, waarvan op dit moment 92 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. En met diezelfde filosofie startte Specsavers tien jaar later, in 2007, met de verkoop van hoorzorg in Nederland. Internationaal zijn er inmiddels meer dan 200 winkels, waarvan 68 winkels in Nederland. In de UK is Specsavers Audiciens zelfs marktleider op het gebied van hoorzorg. Alle winkels worden geleid door volledig gediplomeerde register audiciens, die de klant begeleiden bij een correcte hooraanpassing.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.