`Bas is geen nieuw hoortoestel, hij staat symbool voor de mogelijkheden`

31-10-2011 algemeen

Onlangs vond de intoductie van Bas de Hoorman plaats, een nieuwe superheld op hoorgebied. Hoewel Bas over het algemeen hartelijk ontvangen is, heeft zijn komst ook nogal wat vragen opgeroepen. Een vraaggesprek met Hans van Pagée, voorzitter van GAIN (verantwoordelijk voor het ontstaan van Bas), biedt antwoorden.

Allereerst de vraag die iedereen bezighoudt: wie of wat is Bas de Hoorman?
‘Bas de Hoorman is de naam van een geanimeerd hoortoestel. Bas is een held omdat hij mensen die zelf niet goed kunnen horen, helpt om geluiden op te vangen. En Bas is ook niet een nieuw soort hoortoestel. Maar hij staat wel symbool voor een hoortoestel en vooral voor het nut, het belang en de mogelijkheden van een hoortoestel.’

Op de website van Bas staat dat Bas wel een superheld is, maar dat hij zijn heldendaden niet alleen kan uitvoeren, wie helpen hem dan?
‘Dat klopt. Bas kan supergoed geluiden opvangen, daarin is hij echt een held. Maar die geluiden doen er natuurlijk pas toe, als Bas ze ook aan iemand kan doorgeven. Helaas zijn er nog altijd veel mensen die wel slecht horen maar niet een hoortoestel willen gebruiken. Maar als ze dat wel doen, dan kan Bas helpen. Samen kunnen ze dan zorgen voor een beter gehoor en alle mogelijkheden die dat biedt.’

Is dat ook de reden dat Bas ontwikkeld is, om mensen te helpen horen?
‘Nee, niet helemaal. Zoals ik al zei, Bas is niet echt. Bas staat symbool voor een echt hoortoestel. We hebben Bas ontwikkeld om aan iedereen te laten zien dat een hoortoestel heel veel kan betekenen als je slechthorend bent. Je moet weten dat er in Nederland zo’n 1,5 miljoen mensen met een hoorprobleem zijn. Slechts 33% van hen draagt een hoortoestel. De rest niet, vaak omdat ze een hoortoestel associëren met oude mensen en grote, vleeskleurige apparaten achter het oor. Bas is ontwikkeld om dat beeld aan te passen. Om te laten zien hoe handig een hoortoestel is en dat een hoortoestel niet suf is maar juist modern, helemaal van deze tijd.’ 

Bas is geïntroduceerd tijdens de Kinderboekenweek, is Bas vooral gericht op kinderen?
‘Bas is een superheld. En omdat het thema van de Kinderboekenweek ‘superhelden’ was, vonden we dat een mooi moment om Bas te introduceren. Maar Bas is zeker niet alleen voor kinderen bedoeld. Het leuke van Bas is dat hij veel verschillende doelgroepen kan bereiken. De filmpjes van Bas zijn grappig en laagdrempelig, dus ook voor kinderen leuk. Maar de onderliggende boodschap is serieus en kan daarmee op ludieke wijze volwassenen aan het denken zetten.

Welke middelen zijn dat dan?
‘Nou, dat zijn er inmiddels aardig wat. Allereerst is er natuurlijk de website van Bas. Hierop staat alle informatie over Bas, worden de verschillende persberichten en nieuwtjes verzameld en kun je zijn filmpjes bekijken. Er is nu één filmpje gemaakt, maar er zullen er meer volgen. Via de website kun je Bas ook delen met vrienden of relaties via de verschillende social media. Doe dat ook vooral, want hoe meer Bas gezien wordt, hoe sneller hij zijn doel kan bereiken. Op die website kun je ook de andere middelen van Bas vinden en downloaden of bestellen. Zo is er een leuk boekje over het ontstaan van Bas en een display om op de balie of toonbank te zetten en Bas te laten zien anderen. En voor de jongere Bas liefhebbers zijn er verschillende leuke kleurplaten die je kunt downloaden.’

Kunt u al wat meer vertellen over wat de komende tijd van Bas kunnen verwachten?
‘Er zullen de komende tijd nieuwe filmpjes van Bas gemaakt worden. In het eerste filmpje liet Bas eigenlijk een heel algemeen beeld zien van slechthorendheid en de betekenis van een hoortoestel daarbij. Dit was vooral omdat Bas nog niet bekend was en we bij zijn introductie geen groepen wilden uitsluiten die zich niet zouden herkennen in een specifiek onderwerp. Nu Bas wat bekender is, zullen we in de nieuwe filmpjes wel specifieke situaties belichten, juist om gericht bepaalde groepen aan te spreken. Daarnaast zal Bas regelmatig van zich laten horen. Natuurlijk op zijn facebook- en hyvespagina’s en via twitter. Wat Bas verder in petto heeft, blijft nog even een verrassing, houd hem dus goed in de gaten.’

Ik vind Bas leuk, kan ik zelf ook wat doen om Bas te helpen?
‘Jazeker. Hoewel Bas zelf heel leuk zijn boodschap kan overbrengen, is het belangrijk dat anderen Bas zoveel mogelijk zichtbaar maken. Dat kan bijvoorbeeld door zijn berichten en filmpjes op facebook, hyves en twitter te delen met anderen. Zet het display goed zichtbaar neer en vertel iedereen die het horen wil over de heldendaden van Bas. Of nodig Bas uit om zelf zijn verhaal te komen vertellen, bijvoorbeeld in de klas. Leuk en nog leerzaam ook.’

Maar Bas is toch niet echt?
‘Nou, nee. Maar we hebben wel een pop van Bas van ongeveer een meter groot en die nemen we mee tijdens de presentatie. We kunnen uitleg geven over het gehoor en de werking van een hoortoestel. En laten zien hoe de hedendaagse hoortoestellen zijn vormgegeven. Bas staat graag in de belangstelling. Juist om te laten zien dat echte hoortoestellen vrijwel onzichtbaar hun werk doen.’

Kijk voor meer informatie, het downloaden en bestellen van producten op www.basdehoorman.nl

Volg Bas de Hoorman ook via Facebook, Twitter of Hyves.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.