#captionTHIS: aandacht voor ondertiteling

06-06-2012 algemeen

Het internet groeit. Naast alle tekstuele informatie verschijnen er steeds meer filmpjes op het wereldwijde web. Maar lang niet alle filmpjes zijn voorzien van ondertiteling en daarom niet toegankelijk. Breng ondertiteling vandaag onder de aandacht met #captionTHIS.

Als de filpmjes niet voorzien zijn van ondertiteling, dan is de informatie niet (goed) toegankelijk voor doven en slechthorenden. Dit is een probleem voor doven en slechthorenden over de hele wereld. Een voorbeeld: CNN biedt veel informatie op haar website, maar ondertitelt haar video's nooit. De Greater Los Angeles Agency on Deafness (GLAD) heeft CNN daarom voor de rechter gedaagd. En zo zijn er nog talloze andere voorbeelden te noemen.

Vandaag – 6 juni 2012 – is door het Amerikaanse Deaf Politics Blog uitgeroepen tot dé dag om aandacht te vragen voor ondertiteling. Zij roepen op om via social media ondertiteling onder de aandacht te brengen van organisaties die hun video's op dit moment nog niet ondertitelen. Dat kan met de hashtag #captionTHIS. Wordt deze hashtag vandaag trending topic?


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.