Dienst maakt bellen voor doven en slechthorenden eenvoudiger

14-05-2013 algemeen

Vanaf tweede helft 2013 komt er een nieuwe en bijzondere bemiddelingsdienst beschikbaar. Met deze dienst kunnen doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar bellen en spreken in beeld, tekst en geluid.

Op dit moment is er voor doven en slechthorenden alleen een digitale bemiddelingsdienst die een telefoongesprek kan omzetten in tekst zodat de gesproken woorden gelezen kunnen worden.

De nieuwe bemiddelingsdienst die KPN dinsdag aankondigde voor de tweede helft van dit jaar is volledig digitaal en voegt ook beeld en audio toe. Dit betekent dat gesprekken omgezet kunnen worden in bijvoorbeeld gebarentaal.

Er zit dan tussen een persoon met een gehoorbeperking en de andere persoon een tolk die bemiddelt tijdens het gesprek. Door deze digitale dienst moet het voeren van telefoongesprekken voor doven en slechthorenden een stuk eenvoudiger worden.

Total Conversation
De dienst moet gaan werken op tablets, computers en smartphones. KPN heeft de opdracht voor de nieuwe bemiddelingsdienst namens het ministerie van Economische Zaken gekregen. Er zal worden gebruikgemaakt van Total Conversation, een internationale standaard voor telefoongesprekken met beeld, tekst en audio.

Beschikbaarheid
De tekstbemiddeling, waarbij gesproken woorden omgezet zijn in tekst, zal 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar zijn. De beeldbemiddeling is op werkdagen 13 uur beschikbaar en in het weekend en op feestdagen 6 uur per dag.

Beeldbemiddeling door Berengroep
De beeldbemiddelingsdienst zal in opdracht van KPN uitgevoerd worden door Berengroep. Berengroep is gespecialiseerd in de hoorsector mag zich marktleider noemen op het gebied van verrassende marketing- en communicatieconcepten voor doven en slechthorenden. Deze focus is niet toevallig: meerdere medewerkers hebben een zelf auditieve beperking.

Naast het werk voor haar opdrachtgevers zijn zij eigenaar van een aantal aansprekende media uitgaven zoals nieuwssite Doof.nl, het glossy magazine Gezond Gehoor en zijn zij aanbieder van tekst- en beeldtelefonie voor doven en slechthorenden.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.