Dienst maakt bellen voor doven en slechthorenden eenvoudiger

14-05-2013 algemeen

Vanaf tweede helft 2013 komt er een nieuwe en bijzondere bemiddelingsdienst beschikbaar. Met deze dienst kunnen doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar bellen en spreken in beeld, tekst en geluid.

Op dit moment is er voor doven en slechthorenden alleen een digitale bemiddelingsdienst die een telefoongesprek kan omzetten in tekst zodat de gesproken woorden gelezen kunnen worden.

De nieuwe bemiddelingsdienst die KPN dinsdag aankondigde voor de tweede helft van dit jaar is volledig digitaal en voegt ook beeld en audio toe. Dit betekent dat gesprekken omgezet kunnen worden in bijvoorbeeld gebarentaal.

Er zit dan tussen een persoon met een gehoorbeperking en de andere persoon een tolk die bemiddelt tijdens het gesprek. Door deze digitale dienst moet het voeren van telefoongesprekken voor doven en slechthorenden een stuk eenvoudiger worden.

Total Conversation
De dienst moet gaan werken op tablets, computers en smartphones. KPN heeft de opdracht voor de nieuwe bemiddelingsdienst namens het ministerie van Economische Zaken gekregen. Er zal worden gebruikgemaakt van Total Conversation, een internationale standaard voor telefoongesprekken met beeld, tekst en audio.

Beschikbaarheid
De tekstbemiddeling, waarbij gesproken woorden omgezet zijn in tekst, zal 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar zijn. De beeldbemiddeling is op werkdagen 13 uur beschikbaar en in het weekend en op feestdagen 6 uur per dag.

Beeldbemiddeling door Berengroep
De beeldbemiddelingsdienst zal in opdracht van KPN uitgevoerd worden door Berengroep. Berengroep is gespecialiseerd in de hoorsector mag zich marktleider noemen op het gebied van verrassende marketing- en communicatieconcepten voor doven en slechthorenden. Deze focus is niet toevallig: meerdere medewerkers hebben een zelf auditieve beperking.

Naast het werk voor haar opdrachtgevers zijn zij eigenaar van een aantal aansprekende media uitgaven zoals nieuwssite Doof.nl, het glossy magazine Gezond Gehoor en zijn zij aanbieder van tekst- en beeldtelefonie voor doven en slechthorenden.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.