Doven bellen met geschreven tekst

29-10-2006 algemeen

Twee Britse organisaties hebben afzonderlijk van elkaar telefoondiensten voor doven ontwikkeld. Beide diensten zetten telefoongesprekken om in geschreven tekst.

Door Arthur Agterberg

Het Royal National Institute for Deaf people (RNID) brengt volgend jaar Typetalk op de Britse markt. Deze telefoonservice maakt gebruik van de zogenaamde ScreenPhone, een telefoon met een tekstscherm.

Tekstschermpje
Typetalk werkt als volgt. Een dove persoon belt een speciaal nummer en voert daarna het nummer van de te bellen persoon in. Als de ontvanger de telefoon opneemt, wordt een operator van Typetalk aan het gesprek toegevoegd. De operator zet alles wat de horende zegt om in geschreven tekst, dat de dove via een schermpje op de Screenphone kan lezen.

Het telecombedrijf Teletec brengt een concurrerende dienst op de Britse markt genaamd WebCapTel. Deze dienst biedt doven de mogelijkheid om te telefoneren zonder gebruik te maken van een speciale telefoon.

Spraakherkenning
Bij WebCapTel wordt de dove via een website doorverbonden. Een operator luistert naar het gesprek en zet deze met een spraakherkenningssysteem om in tekst. Die wordt afgelezen op een apparaat met internetverbinding (laptop, smartphone of PDA).

Teletec en RNID bieden vergelijkbare diensten waarbij het grootste verschil de kosten zijn. Bellen met Typetalk is even duur als een normaal telefoongesprek, maar de bijbehorende ScreenPhone kost 300 euro. Voor WebCapTel is een speciale telefoon niet nodig, maar de gesprekskosten zijn met anderhalve euro per minuut een stuk hoger.

Bron: Elsevier


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.