Gehoorapparaat: vergelijk aanbieders op Hoorwijzer.nl

05-09-2011 algemeen

Iedereen die een gehoorapparaat wil aanschaffen, kan voortaan kiezen voor een audicien op basis van actuele ervaringen van anderen. De ervaringen met audiciens zijn te vinden op www.hoorwijzer.nl van de NVVS.

Gebruikers van gehoorapparaten blijken over het algemeen tevreden over hun audicien, maar beoordelen o.a. zijn deskundigheid wel verschillend.

Vanaf nu is het mogelijk weloverwogen een audicien te kiezen. Handig, in een tijd waarin steeds meer audiciens het keurmerk ‘Erkend Audicien’ mogen voeren. Audiciens met dit keurmerk voldoen aan de regels en richtlijnen van de overheid en de beroepsgroep, maar het keurmerk vertelt nog niets over de ervaringen van gebruikers van gehoorapparaten met service, bejegening, deskundigheid of nazorg van de audicien. De beoordelingsservice op de website www.hoorwijzer.nl biedt deze informatie wel.

Betrouwbaar gemeten ervaringen
Ervaringen van gebruikers van gehoorapparaten worden verzameld via vragenlijsten die zijn opgesteld volgens de Consumer Quality Index. Dé methode om klantervaringen in de zorg te meten. De gegevens die via de CQ-Index Hoortoestellen worden verzameld, zijn zichtbaar op www.hoorwijzer.nl bij ‘Zoek & kies een audicien’.

Verschillen tussen audiciens
De eerste metingen laten zien dat gebruikers van gehoorapparaten in het algemeen erg positief zijn over hun audicien. Maar bij vragen naar de deskundigheid van de audicien variëren de antwoorden. Ook op het gebied van nazorg blijken verschillen tussen audiciens te bestaan. Eén op de vijf cliënten krijgt bijvoorbeeld geen servicecontract of verzekering aangeboden en een enkele klant is ontevreden over een reparatie.

CQ-index
Op allerlei terreinen binnen de gezondheidszorg worden momenteel CQ-index vragenlijsten ontwikkeld. Het gaat bij CQI-onderzoek niet zozeer om het meten van de tevredenheid, maar om wat cliënten belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn met de zorg.
De vragenlijst over audiciens is gemaakt in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS), zorgverzekeraars (vertegenwoordigd in stichting Miletus) en het Centrum Klantervaring Zorg (CKZ). Vilans en het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) hebben de lijst ontwikkeld. Fonds PGO is medefinancier van het project.

De gegevens die via de CQ-Index Hoortoestellen worden verzameld, zijn zichtbaar op www.hoorwijzer.nl bij ‘Zoek & kies’ en vervolgens ‘audicien’.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Wij gebruiken programma's die het gedrag van bezoekers op onze website volgen, zoals Google Analytics.

Lees meer

Op onze websites staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer. Daarnaast hebben we een cookie van Facebook, Twitter en Instagram op onze website staan. Dat betekent dat deze sociale media je op onze website kunnen volgen. Op onze website vind je advertenties. Google kan bekijken welke advertenties jij ziet.