Gehoorapparaat: vergelijk aanbieders op Hoorwijzer.nl

05-09-2011 algemeen

Iedereen die een gehoorapparaat wil aanschaffen, kan voortaan kiezen voor een audicien op basis van actuele ervaringen van anderen. De ervaringen met audiciens zijn te vinden op www.hoorwijzer.nl van de NVVS.

Gebruikers van gehoorapparaten blijken over het algemeen tevreden over hun audicien, maar beoordelen o.a. zijn deskundigheid wel verschillend.

Vanaf nu is het mogelijk weloverwogen een audicien te kiezen. Handig, in een tijd waarin steeds meer audiciens het keurmerk ‘Erkend Audicien’ mogen voeren. Audiciens met dit keurmerk voldoen aan de regels en richtlijnen van de overheid en de beroepsgroep, maar het keurmerk vertelt nog niets over de ervaringen van gebruikers van gehoorapparaten met service, bejegening, deskundigheid of nazorg van de audicien. De beoordelingsservice op de website www.hoorwijzer.nl biedt deze informatie wel.

Betrouwbaar gemeten ervaringen
Ervaringen van gebruikers van gehoorapparaten worden verzameld via vragenlijsten die zijn opgesteld volgens de Consumer Quality Index. Dé methode om klantervaringen in de zorg te meten. De gegevens die via de CQ-Index Hoortoestellen worden verzameld, zijn zichtbaar op www.hoorwijzer.nl bij ‘Zoek & kies een audicien’.

Verschillen tussen audiciens
De eerste metingen laten zien dat gebruikers van gehoorapparaten in het algemeen erg positief zijn over hun audicien. Maar bij vragen naar de deskundigheid van de audicien variëren de antwoorden. Ook op het gebied van nazorg blijken verschillen tussen audiciens te bestaan. Eén op de vijf cliënten krijgt bijvoorbeeld geen servicecontract of verzekering aangeboden en een enkele klant is ontevreden over een reparatie.

CQ-index
Op allerlei terreinen binnen de gezondheidszorg worden momenteel CQ-index vragenlijsten ontwikkeld. Het gaat bij CQI-onderzoek niet zozeer om het meten van de tevredenheid, maar om wat cliënten belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn met de zorg.
De vragenlijst over audiciens is gemaakt in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS), zorgverzekeraars (vertegenwoordigd in stichting Miletus) en het Centrum Klantervaring Zorg (CKZ). Vilans en het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) hebben de lijst ontwikkeld. Fonds PGO is medefinancier van het project.

De gegevens die via de CQ-Index Hoortoestellen worden verzameld, zijn zichtbaar op www.hoorwijzer.nl bij ‘Zoek & kies’ en vervolgens ‘audicien’.


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken.

Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. De gegevens die we verzamelen zijn altijd anoniem.

Als je marketingcookies accepteert, wordt bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen informatie over jouw gebruik van onze site gedeeld met YouTube, voor social media, adverteren en analyse.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Onze website maakt zelf geen gebruik van marketingcookies. Bij het afspelen van video's die wij via YouTube op onze site plaatsen, worden wel marketingcookies geinstalleerd. Je kunt deze marketingcookies uitzetten, maar dan kun je de video's mogelijk niet meer afspelen.